Parinte, ceea ce ati spus a fost o continua surpriza pentru mine, din care inca nu-mi pot reveni. Cum se poate ca emotia sa fie si ea urmarea caderii sau o stare de boala ? Emotia este amestecata cu patimile iubirii de desfatare. Nu se identifica in intregime cu ele, dar este patrunsa [] Parinte, ceea ce ati spus a fost o continua surpriza pentru mine, din care inca nu-mi pot reveni. Cum se poate ca emotia sa fie si ea urmarea caderii sau o stare de boala ? Emotia este amestecata cu patimile iubirii de desfatare. Nu se identifica in intregime cu ele, dar este patrunsa de ele in mare masura. Un om sanatos duhovniceste este un om echilibrat in toate manifestarile. Am spus mai devreme ca, atunci cand mintea omului este luminata, cand omul ajunge la luminarea mintii, nu este miscat de Dumnezeu doar psihologic sau emotional, ci are adevarata partasie cu Dumnezeu. Mai mult, el vede in intreaga creatie ratiunile existentelor energia cea necreata a lui Dumnezeu care le ocarmuieste. El nu este miscat in chip emotional de natura si de frumusetea ei, ci vede in ea energia lui Dumnezeu. Cum spune Sfantul Isaac Sirul, credinta din vedere la care omul ajunge cand dobandeste luminarea mintii este poarta catre tainele lui Dumnezeu .

Voi da un exemplu simplu. Sfantul Diadoh al Foti-ceii spune ca una este bucuria incepatoare si alta bucuria desavarsitoare. Cea dintai, fiind puternic legata de emotie, este amestecata cu inchipuire, nu e lipsita de lucrarea inchipuirii , pe cand bucuria desavarsitoare este legata de smeritacugetare. La mijloc, intre bucuria emotionala si bucuria desavarsitoare, se afla intristarea iubitoare de Dumnezeu si lacrima fara durere *. Bucuria emotionala, numita incepatoare, nu este lepadata cu totul, insa trebuie sa ajungem la bucuria desavarsitoare. Desavarsirea si tamaduirea se implinesc prin cruce. Ca a venit prin Cruce bucurie la toata lumea . Deci in Biserica ne straduim sa preschimbam toate emotiile, ca si toate cele lumesti.* Cf. Filocalia, voi. 1, editia a II-a, Ed. Harisma, Bucuresti, !992. p. 415. (n. tr.)Preschimbarea emotiilor in experiente adevarate si autentice se savarseste prin pocainta.

Pocainta ne conduce de la un dureros si tragic monolog, la dialogul cu Dumnezeul Cel Viu. Prin pocainta, osandire de sine si smerenie, preschimbam emotiile in experiente duhovnicesti. i aici este adevarat ceea ce am spus...