S-a intamplat in 1 martie 1445 . S-a nascut Sandro Botticelli, pictor italian. Sandro Botticelli Alessandro di Mariano Filipepi (n. Florenta d. 17 mai 1510, Florenta) a fost un pictor italian, unul din cei mai mari reprezentanti ai Renasterii italiene. Frumusetea si gratia figurilor create de el, precizia liniilor si redarea miscarii []The post S-a intamplat in 1 martie 1445 appeared first on Jurnal Spiritual.

S-a intamplat in 1 martie 1445 . S-a nascut Sandro Botticelli, pictor italian. Sandro Botticelli Alessandro di Mariano Filipepi (n. Florenta d. 17 mai 1510, Florenta) a fost un pictor italian, unul din cei mai mari reprezentanti ai Renasterii italiene. Frumusetea si gratia figurilor create de el, precizia liniilor si redarea miscarii fac din lucrarile sale o opera ce simbolizeaza pictura epocii. Caracteristic artei lui Botticelli este si faptul ca figurile pictate de el prezinta profunde sentimente umane. Numele lui Botticelli este derivat din cel al fratelui sau mai mare, Giovanni, camatar care era numit Botticello (Butoiasul). Dupa cum se intampla frecvent cu artistii renascentisti, cele mai multe informatii despre viata si personalitatea lui Botticelli provin din cartea lui Giorgio Vasari Vietile celor mai renumiti arhitecti, pictori si sculptori (Vite de piu eccellenti architetti, pittori et scultori, 1550), cu detaliile adaugate si corectate din documente. Tatal lui Botticelli era un tabacar care l-a dat pe fiul sau Sandro ca ucenic de bijutier dupa ce acesta isi terminase scoala. Dar cum Sandro prefera pictura, tatal sau l-a pus sub tutela lui Filippo Lippi, unul dintre cei mai admirati maestri florentini. Stilul pictural al lui Lippi, care s-a format in prima parte a Renasterii florentine, a jucat un rol fundamental in formarea artistica a lui Botticelli, iar influenta primului se simte chiar si in lucrarile tarzii ale elevului sau. Lippi l-a invatat pe Botticelli tehnicile de pictura pe panouri de lemn si de fresca si i-a format un control sigur asupra perspectivei lineare. Dupa ce Lippi a plecat din Florenta pentru a merge la Spoleto, Botticelli s-a straduit sa-si imbunatateasca stilul figurativ relativ delicat si fragil pe care il deprinsese de la profesorul sau. In acest scop a studiat stilul sculptural al lui Antonio Pollaiuolo si Andrea del Verrocchio, cei mai importanti pictori florentini din anii 1460. Pana in 1470, Botticelli se impusese in Florenta drept un maestru independent care avea propriul atelier. Absorbit de arta sa, nu s-a casatorit niciodata si a locuit cu familia. In cca. 1478-1481, Botticelli a ajuns la maturitate artistica; toate sovaielile din lucrarile sale au disparut, fiind inlocuite de o maiestrie desavarsita. A reusit sa integreze figuri si cadre in compozitii armonioase si sa redea forma umana cu o vitalitate irezistibila. Ulterior, avea sa dovedeasca un talent inegalabil in ilustrarea textelor narative, indiferent daca era vorba de vieti ale sfintilor sau episoade din Decameronul (Decameron, 1351) lui Boccaccio sau Divina comedie (Divina Commedia, 1321) a lui Dante, intr-o forma picturala care este, in acelasi timp, exacta, economica si elocventa. Botticelli a executat lucrari in toate genurile curente ale artei florentine. A pictat retabluri in fresca si pe panouri, tondi (picturi rotunde), imagini pe panouri mici si mici tripticuri religioase.

Printre retablurile sale se numara panouri verticale inguste precum Sfantul Sebastian (San Sebastiano, 1474), mici panouri longitudinale precum celebra pictura Adoratia Magilor (Adorazione dei Magi, cca 1476) din biserica Santa Maria Novella; retabluri de marime medie, dintre care cel mai reusit este cel din capela Bardi (1484 1485), si lucrari de mari dimensiuni precum retablul Sfantului Barnaba (Pala di San Barnaba, cca 1488) si Incoronarea Fecioarei (Incoronazione della Vergine e santi, cca 1490). Maiestria sa timpurie in tehnica frescei este clar vizibila in tabloul Sfantul Augustin (SantAgostino nello studio, 1480) din biserica Ognissanti, in care energia serioasa si vigoarea sfantului exprima atat forta sa intelectuala, cat si pietatea religioasa. Trei dintre cele mai bune fresce religioase ale lui Botticelli (finalizate in 1482) au facut parte din decoratiile Capelei Sixtine efectuate de o echipa de artisti din Florenta si Umbria care fusesera convocati la Roma in iulie 1481. Temele teologice ale frescelor au fost alese astfel incat sa ilustreze suprematia papala asupra bisericii; executiile lui Botticelli sunt remarcabile prin stralucita fuziune a secventelor simbolice in compozitii unitare.

Tablourile florentine rotunde erau adesea picturi de mari dimensiuni, cu rame bogate, iar Botticelli a realizat lucrari importante in acest format, incepand cu Adoratia Magilor (1473), pe care l-a pictat pentru Antonio Pucci. Botticelli este primul artist...