Cetăţile Sodoma şi Gomora şi cetatea Ninive / SODOMA ÉS GOMORA ÉS NINIVE VÁROSA
i cetatea Ninive a fost osandita la pieire, dar a scapat prin cainta si intoarcere la Dumnezeu Istoria cetatii Ninive, din Biblie, are multa asemanare cu istoria cetatilor Sodoma si Gomora. O mare asemanare, dar si o mare deosebire este intre aceste cetati. Sa vedem: Pana la un loc, istoria acestor cetati se potriveste. Toate [] i cetatea Ninive a fost osandita la pieire, dar a scapat prin cainta si intoarcere la DumnezeuIstoria cetatii Ninive, din Biblie, are multa asemanare cu istoria cetatilor Sodoma si Gomora. O mare asemanare, dar si o mare deosebire este intre aceste cetati. Sa vedem:Pana la un loc, istoria acestor cetati se potriveste. Toate trei cetatile erau pline de stricaciune si toate trei erau sortite si osandite pie-irii. i a zis Domnul: strigarea Sodomei si Gomo-rei s-a inmultit spre Mine, si pacatele lor sunt mari foarte (Fac. 18, 20). Sculati-va si iesiti, caci Domnul vrea sa piarda cetatea (Fac. 19, 14). i a fost cuvantul Domnului catre Iona zicand: Mergi la Ninive, cetatea cea mare, si propovaduieste in tr-ansa caci s-a suit strigarea rautatilor ei la Mine (Iona 1, 2). Inca patruzeci de zile si Ninive se va prapadi (Iona 3, 4).
Adica, vedeti, ambele cetati erau in aceeasi osanda; ambele stateau sub aceeasi judecata. Dar deosebirea incepe de aici. Sodoma si Gomora s-au prapadit, dar Ninive a scapat. S-au prapadit Sodoma si Gomora, pentru ca totul era putred in ele. Nici macar zece drepti nu se aflau in ele. Pana si ginerii lui Lot radeau de chemarile mantuirii.
Nu insa asa Ninive. Ea a apucat pe alta cale; pe calea cea buna. Ascultati ce spune Biblia. i s-a facut cuvantul Domnului a doua oara catre Iona zicand: Scoala-te si mergi in Ninive, cetatea cea mare, si propovaduieste intr-insa dupa cuvantul care l-am zis tie . i s-a sculat Iona si a mers in Ninive, cetatea cea mare si a inceput Iona a propovadui zicand: Inca patruzeci de zile si Ninive se va prapadi! . i au crezut oame nii din Ninive lui Dumnezeu, si au vestit post si s-au im bracat cu saci, de la cei mari pana la cei mai mici. i s-a sculat imparatul de pe scaunul sau de domnie si s-a dez bracat de hainele sale si s-a imbracat cu sac si a sezut in cenusa. i s-a dat porunca de la imparatul: Oamenii si vitele sa nu guste nimic si apa sa nu bea . i s-au im bracat cu saci oamenii si au strigat catre Dumnezeu cu dinadinsul, si s-au intors fiecare de la calea sa cea rea si de la strambatatea ce era in mainile lor zicand: Cine stie, dar de-I va parea rau lui Dumnezeu si Se va mi lostivi si Se va intoarce de la intarirea maniei Sale si nu vom pieri? . i a vazut Dumnezeu lucrurile lor ca s-au in tors de la caile lor cele rele si nu a facut lor Dumnezeu raul ce hotarase sa-l faca (Iona cap. 3).
Ninive a fost si ea judecata la pieire intocmai ca Sodoma si Gomora. A scapat insa prin post, cainta si in dreptare. S-a intors fiecare de la calea sa cea rea si Dumnezeu i-a iertat.
Ce Dascal ceresc, minunat si neintrecut este Biblia! Fata de prapadul cetatilor Sodoma si Gomora, ea pune in fata noastra cetatea Ninive care a scapat de prapad prin cainta si intoarcere la Dumnezeu.
Biblia nu pune niciodata in fata omului numai urgia si pedeapsa lui Dumnezeu, ci pune si usa de scapare, de mantuire. Alaturi de urgie, pune scaparea. Alaturi de manie, pune iertarea. Iata, pun inaintea voastra moartea si viata; blestemul si binecuvantarea (Deut. 30, 19).
In istoria cu potopul, fata de prapadul apelor, Domnul a pus corabia lui Noe. Asa face Domnul si aici. Fata de prapadul focului, pune cetatea Ninive (cainta si intoarcerea la Dumnezeu). Eu as zice ca Ninive era corabia Sodomei si Gomorei. Sodoma si Gomora puteau si ele scapa in aceasta corabie (cainta si intoarcerea la Dumnezeu). Ninive sta ca o corabie fata de prapadul cetatilor Sodoma si Gomora. Cainta sta fata in fata cu pierzarea. Ninive e icoana caintei, iar Sodoma si Gomora sunt icoana nelegiuirii pana in capat si a pieirii. O mare asemanare este in tre cele doua cetati, dar si o mare deosebire.
In istoria ambelor cetati se vorbeste despre cenusa. Cenusa a hotarat soarta acestor cetati. Dar a fost o mare deosebire intre cenusa din Sodoma si cea de la Ninive. Peste Sodoma si Gomora a plouat cenusa cu foc si pra pad. Cenusa aceasta a insemnat urgia si pedeapsa cerului de sus. Cei din Ninive si-au pus cenusa pe cap in semn de cainta si s-au intors la Domnul. Cenusa aceasta a in semnat cainta oamenilor si iertarea cerului de sus.
Ninive este icoana caintei si intoarcerii la Dumnezeu. Este icoana intoarcerii la Dumnezeu a omului singuratic si a unui popor intreg. Cainta si intoarcerea la Dumnezeu trebuie sa plece de la omul singuratic. i s-a intors fiecare de la calea sa cea rea.
Aceasta cainta si intoarcere la Dumnezeu trebuie sa le faca toti oamenii, poporul intreg, omenirea intreaga. Oamenii suspina dupa vremuri mai bune si asteapta vremuri mai bune si asteapta vremuri mai usoare, dar ele nu vor veni pana nu vom face intoarcerea la Dumnezeu.
Semnele, aratarile, urgiile, necazurile zilelor noastre sunt un Iona ce striga pe noi: oameni buni, Domnul Dumnezeu a hotarat pedepsirea voastra, vin necazuri ce n-au fost de la inceputul lumii, vine peste voi urgia cea mare; lasati-va de rautati si va intoarceti degraba la Dumnezeu!Vremile noastre trebuie sa fie vremuri de cainta si de intoarcere catre Dumnezeu. i s-a intors fiecare de la calea cea rea cu asta au scapat ninivitenii de la pieire. Numai cu asta vom scapa si noi de urgiile si pedepsele cerului.
Sodoma si Gomora / Iosif Trifa, Editura Oastea Domnului Sibiu, 1998* * *Ninive is pusztul sra volt t lve, de megmenek lt, mert megal zkodott svisszat rt az rhozA bibliai Ninive...
Adica, vedeti, ambele cetati erau in aceeasi osanda; ambele stateau sub aceeasi judecata. Dar deosebirea incepe de aici. Sodoma si Gomora s-au prapadit, dar Ninive a scapat. S-au prapadit Sodoma si Gomora, pentru ca totul era putred in ele. Nici macar zece drepti nu se aflau in ele. Pana si ginerii lui Lot radeau de chemarile mantuirii.
Nu insa asa Ninive. Ea a apucat pe alta cale; pe calea cea buna. Ascultati ce spune Biblia. i s-a facut cuvantul Domnului a doua oara catre Iona zicand: Scoala-te si mergi in Ninive, cetatea cea mare, si propovaduieste intr-insa dupa cuvantul care l-am zis tie . i s-a sculat Iona si a mers in Ninive, cetatea cea mare si a inceput Iona a propovadui zicand: Inca patruzeci de zile si Ninive se va prapadi! . i au crezut oame nii din Ninive lui Dumnezeu, si au vestit post si s-au im bracat cu saci, de la cei mari pana la cei mai mici. i s-a sculat imparatul de pe scaunul sau de domnie si s-a dez bracat de hainele sale si s-a imbracat cu sac si a sezut in cenusa. i s-a dat porunca de la imparatul: Oamenii si vitele sa nu guste nimic si apa sa nu bea . i s-au im bracat cu saci oamenii si au strigat catre Dumnezeu cu dinadinsul, si s-au intors fiecare de la calea sa cea rea si de la strambatatea ce era in mainile lor zicand: Cine stie, dar de-I va parea rau lui Dumnezeu si Se va mi lostivi si Se va intoarce de la intarirea maniei Sale si nu vom pieri? . i a vazut Dumnezeu lucrurile lor ca s-au in tors de la caile lor cele rele si nu a facut lor Dumnezeu raul ce hotarase sa-l faca (Iona cap. 3).
Ninive a fost si ea judecata la pieire intocmai ca Sodoma si Gomora. A scapat insa prin post, cainta si in dreptare. S-a intors fiecare de la calea sa cea rea si Dumnezeu i-a iertat.
Ce Dascal ceresc, minunat si neintrecut este Biblia! Fata de prapadul cetatilor Sodoma si Gomora, ea pune in fata noastra cetatea Ninive care a scapat de prapad prin cainta si intoarcere la Dumnezeu.
Biblia nu pune niciodata in fata omului numai urgia si pedeapsa lui Dumnezeu, ci pune si usa de scapare, de mantuire. Alaturi de urgie, pune scaparea. Alaturi de manie, pune iertarea. Iata, pun inaintea voastra moartea si viata; blestemul si binecuvantarea (Deut. 30, 19).
In istoria cu potopul, fata de prapadul apelor, Domnul a pus corabia lui Noe. Asa face Domnul si aici. Fata de prapadul focului, pune cetatea Ninive (cainta si intoarcerea la Dumnezeu). Eu as zice ca Ninive era corabia Sodomei si Gomorei. Sodoma si Gomora puteau si ele scapa in aceasta corabie (cainta si intoarcerea la Dumnezeu). Ninive sta ca o corabie fata de prapadul cetatilor Sodoma si Gomora. Cainta sta fata in fata cu pierzarea. Ninive e icoana caintei, iar Sodoma si Gomora sunt icoana nelegiuirii pana in capat si a pieirii. O mare asemanare este in tre cele doua cetati, dar si o mare deosebire.
In istoria ambelor cetati se vorbeste despre cenusa. Cenusa a hotarat soarta acestor cetati. Dar a fost o mare deosebire intre cenusa din Sodoma si cea de la Ninive. Peste Sodoma si Gomora a plouat cenusa cu foc si pra pad. Cenusa aceasta a insemnat urgia si pedeapsa cerului de sus. Cei din Ninive si-au pus cenusa pe cap in semn de cainta si s-au intors la Domnul. Cenusa aceasta a in semnat cainta oamenilor si iertarea cerului de sus.
Ninive este icoana caintei si intoarcerii la Dumnezeu. Este icoana intoarcerii la Dumnezeu a omului singuratic si a unui popor intreg. Cainta si intoarcerea la Dumnezeu trebuie sa plece de la omul singuratic. i s-a intors fiecare de la calea sa cea rea.
Aceasta cainta si intoarcere la Dumnezeu trebuie sa le faca toti oamenii, poporul intreg, omenirea intreaga. Oamenii suspina dupa vremuri mai bune si asteapta vremuri mai bune si asteapta vremuri mai usoare, dar ele nu vor veni pana nu vom face intoarcerea la Dumnezeu.
Semnele, aratarile, urgiile, necazurile zilelor noastre sunt un Iona ce striga pe noi: oameni buni, Domnul Dumnezeu a hotarat pedepsirea voastra, vin necazuri ce n-au fost de la inceputul lumii, vine peste voi urgia cea mare; lasati-va de rautati si va intoarceti degraba la Dumnezeu!Vremile noastre trebuie sa fie vremuri de cainta si de intoarcere catre Dumnezeu. i s-a intors fiecare de la calea cea rea cu asta au scapat ninivitenii de la pieire. Numai cu asta vom scapa si noi de urgiile si pedepsele cerului.
Sodoma si Gomora / Iosif Trifa, Editura Oastea Domnului Sibiu, 1998* * *Ninive is pusztul sra volt t lve, de megmenek lt, mert megal zkodott svisszat rt az rhozA bibliai Ninive...