„Oameni” și „copaci”
Au adus la El [la Iisus] un orb si L-au rugat sa se atinga de el. i luand pe orb de mana, l-a scos afara din sat si, scuipand in ochii lui si punandu- i mainile peste el, l-a intrebat daca vede ceva. i el, ridicandu-si ochii, a zis: zaresc oamenii; ii vad ca pe niste []Au adus la El [la Iisus] un orb si L-au rugat sa se atinga de el. i luand pe orb de mana, l-a scos afara din sat si, scuipand in ochii lui si punandu- i mainile peste el, l-a intrebat daca vede ceva. i el, ridicandu-si ochii, a zis: zaresc oamenii; ii vad ca pe niste copaci umbland. Dupa aceea a pus iarasi mainile pe ochii lui si el a vazut bine si s-a indreptat, caci vedea toate lamurit (Marcu 8, 22-26).
Este surprinzator faptul ca in aceasta situatie vindecarea se face treptat. Evanghelistul Marcu ne spune ca, in prima faza a vindecarii, orbul avea o vedere deformata, vazandu-i pe oameni ca pe niste copaci. Abia dupa a doua punere a mainilor lui Iisus pe ochii sai, vede toate lamurit . Acest lucru nu se intampla din pricina neputintei Mantuitorului de a-l vindeca dintr-o data pe cel orb, ci aceasta vindecare treptata este un model simbolic ce ne trimite in mod profetic la lipsa de curatie deplina a celor care in viitor se vor apropia de Iisus. Din ascetica ortodoxa si din experientele sfintilor stim ca nimeni nu ajunge la iluminare mai inainte de curatirea de patimi, iar la eliberarea de patimi se ajunge treptat, prin lupta staruitoare si ajutor de Sus; nu doar intr-un moment, ci intr-o anumita perioada de timp. Chiar si ucenicii Domnului s-au luminat treptat, nu dintr-o data.
Din pricina lipsei de curatire deplina, unii oameni care se ating de Iisus se vindeca, dar nu deplin, de aceea ei vad adevarurile deformate. In aceasta categorie intra toti cei care cred in Biserica, cred in preotie, cred in Sfintele Taine, se roaga, dar cand incep sa vorbeasca, vorbesc despre oameni ca despre niste copaci . De pilda: a venit la Sfantul Ierarh Ignatie Briancianinov un calugar care, in rugaciunile sale libere, spunea ca simte o flacara dumnezeiasca in piept si totodata primeste valuri de inspiratie cereasca.
Sfant si gata! Sfantul Ignatie, bazat pe predania ortodoxa si luminat de Dumnezeu, i-a dovedit, in urma unei lungi discutii, ca asa-numita flacara dumnezeiasca nu era altceva decat...
Este surprinzator faptul ca in aceasta situatie vindecarea se face treptat. Evanghelistul Marcu ne spune ca, in prima faza a vindecarii, orbul avea o vedere deformata, vazandu-i pe oameni ca pe niste copaci. Abia dupa a doua punere a mainilor lui Iisus pe ochii sai, vede toate lamurit . Acest lucru nu se intampla din pricina neputintei Mantuitorului de a-l vindeca dintr-o data pe cel orb, ci aceasta vindecare treptata este un model simbolic ce ne trimite in mod profetic la lipsa de curatie deplina a celor care in viitor se vor apropia de Iisus. Din ascetica ortodoxa si din experientele sfintilor stim ca nimeni nu ajunge la iluminare mai inainte de curatirea de patimi, iar la eliberarea de patimi se ajunge treptat, prin lupta staruitoare si ajutor de Sus; nu doar intr-un moment, ci intr-o anumita perioada de timp. Chiar si ucenicii Domnului s-au luminat treptat, nu dintr-o data.
Din pricina lipsei de curatire deplina, unii oameni care se ating de Iisus se vindeca, dar nu deplin, de aceea ei vad adevarurile deformate. In aceasta categorie intra toti cei care cred in Biserica, cred in preotie, cred in Sfintele Taine, se roaga, dar cand incep sa vorbeasca, vorbesc despre oameni ca despre niste copaci . De pilda: a venit la Sfantul Ierarh Ignatie Briancianinov un calugar care, in rugaciunile sale libere, spunea ca simte o flacara dumnezeiasca in piept si totodata primeste valuri de inspiratie cereasca.
Sfant si gata! Sfantul Ignatie, bazat pe predania ortodoxa si luminat de Dumnezeu, i-a dovedit, in urma unei lungi discutii, ca asa-numita flacara dumnezeiasca nu era altceva decat...