Duminica a II-a dupa Pogorarea Duhului Sfant (a Sfintilor Romani) Mt. 4, 18-23 In vremea aceea, pe cand umbla Iisus pe langa Marea Galileii, a vazut pe doi frati: pe Simon, care dupa aceea a fost numit Petru, si pe Andrei, fratele acestuia, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari, si le-a zis: veniti []Duminica a II-a dupa Pogorarea Duhului Sfant (a Sfintilor Romani) Mt. 4, 18-23In vremea aceea, pe cand umbla Iisus pe langa Marea Galileii, a vazut pe doi frati: pe Simon, care dupa aceea a fost numit Petru, si pe Andrei, fratele acestuia, care aruncau mreaja in mare, caci erau pescari, si le-a zis: veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni. Iar ei, lasandu-si mrejele in clipa aceea, au mers dupa Dansul. De acolo, mergand El mai departe, a vazut alti doi frati: pe Iacob al lui Zevedeu si pe Ioan, fratele lui, in corabie cu Zevedeu, tatal lor, carpindu-si mrejele, si i-a chemat. Iar ei, indata lasand corabia si pe Zevedeu, tatal lor, au mers dupa Dansul. i a strabatut Iisus toata Galileea, invatand in sinagogile lor si propovaduind Evanghelia imparatiei si tamaduind orice boala si orice neputinta in popor. Evanghelia din Duminica a doua dupa Rusalii ne vorbeste despre chemarea la apostolat a ucenicilor Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Ea este randuita sa se citeasca in aceasta zi sfanta si semnificativa pentru noi, romanii, deoarece Duminica imediat urmatoare dupa Duminica Tuturor Sfintilor a fost randuita de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane, in anul 1992, sa fie numita si Duminica Sfintilor Romani.

Chemarea la apostolat a ucenicilor este o lucrare sfanta. Dupa ce am vazut la Rusalii ca prin Pogorarea Duhului Sfant s-a constituit Biserica apostolica a Domnului Iisus Hristos si s-au botezat trei mii de persoane, la Duminica Tuturor Sfintilor am vazut ca scopul venirii Sfantului Duh in lume este constituirea Bisericii lui Hristos si sfintirea oamenilor. Duminica Tuturor Sfintilor a aratat ca Dumnezeu Fiul S-a facut om ca pe oameni sa-i infieze si sa-i indumnezeiasca prin har. El a luat firea noastra cea stricata prin pacat s-o curete, sa o sfinteasca si sa o inalte in slava Preasfintei Treimi. Chemarea Apostolilor Domnului si Mantuitorului nostru Iisus Hristos este o etapa a unui plan de mantuire a lumii pe care Dumnezeu il are si vrea ca acest plan sa devina o impreuna-lucrare a lui Dumnezeu cu oamenii. Prin chemarea Apostolilor se vede ca Hristos Domnul pregateste taina Bisericii. Mai intai El cheama un grup restrans de doisprezece persoane care simbolizau si cele doisprezece semintii ale poporului ales, iar apoi acesti apostoli vor forma nucleul conducator al lui Hristos.

Biserica este viata lui Hristos Cel rastignit, inviat si inaltat la ceruri impartasita oamenilorIn aceasta duminica, Sfanta Evanghelie ne arata primii pasi facuti de Mantuitorul Iisus Hristos pentru intemeierea Bisericii. Desigur, taina Bisericii incepe odata cu intruparea sau inomenirea Mantuitorului Iisus Hristos, cand firii Lui omenesti se comunica si se impartaseste viata Sa dumnezeiasca. Dar ceea ce se realizeaza in Mantuitorul Iisus Hristos ca impartasire a vietii dumnezeiesti naturii Sale omenesti se extinde prin lucrarea Sfantului Duh in oamenii care cred in El. Aceasta extindere a vietii lui Hristos in oameni este taina Bisericii. Biserica se intemeiaza pe invatatura Mantuitorului Iisus Hristos si pe legatura vie a oamenilor cu El. Insa Biserica nu este intemeiata doar pe invatatura Mantuitorului Hristos, ci mai intai pe Persoana Lui. De aceea s-a spus ca Hristos este piatra cea din capul unghiului (Efeseni 2, 20), adica temelia Bisericii Sale. Deci Biserica este viata lui Hristos Cel rastignit, inviat si inaltat la ceruri, impartasita oamenilor care cred in El si Il iubesc pe El aratand aceasta iubire prin rugaciune si prin fapte bune. Asadar, Biserica nu este o simpla institutie umana din lumea aceasta, infiintata prin acordul mai multor oameni, cum se infiinteaza o societate, o asociatie sau un club, ci Biserica este initiativa lui Dumnezeu pentru mantuirea oamenilor si viata dumnezeiasca impartasita oamenilor prin harul Preasfintei Treimi. In acest sens, Biserica traieste din harul Domnului nostru Iisus Hristos prin care se arata dragostea lui Dumnezeu-Tatal si impartasirea Sfantului Duh, cum se vede in binecuvantarea pe care Sfantul Apostol Pavel o adreseaza corintenilor (Cf. II Cor. 13,13). In Biserica noi traim din harul Mantuitorului Iisus Hristos, din dragostea lui Dumnezeu Tatal si din impartasirea Sfantului Duh. Aceasta viata sfanta deodata dumnezeiasca si omeneasca a Mantuitorului nostru Iisus Hristos este viata Bisericii. Dincolo de programe, dincolo de organizarea activitatii misionare a Bisericii, dincolo de tot ceea ce este institutie, esentiala si primordiala in viata Bisericii este legatura oamenilor cu Preasfanta Treime, descoperita noua de Mantuitorul Iisus Hristos si comunicata noua prin Duhul Sfant.

Cine este Cel ce cheama la Sine oameni si le schimba viata? Mai intai, Mantuitorul Iisus Hristos Se boteaza de catre Ioan Botezatorul in Iordan, iar odata cu botezul Sau se descopera taina Sfintei Treimi. Apoi Hristos Domnul incepe sa Isi aleaga ucenicii, ii cheama. Evanghelia de astazi ne arata cum ii cheama. Nu intelegem la inceput de ce ei lasa toate si Il urmeaza. El nu le promite nici averi, nici bani, nici ranguri mari, nici o viata usoara si comoda, ci doar le spune: Veniti dupa Mine si va voi face pescari de oameni (Cf. Matei 4, 19). Nu stim cat de mult au inteles pescarii Petru si Andrei, Iacob si Ioan, pe care ii mentioneaza Evanghelia de astazi, ca au fost printre primii chemati de catre Mantuitorul Iisus Hristos sa-I fie ucenici. Vedem insa ca, fara sa-si mai faca vreun calcul, fara sa mai puna vreo intrebare, fara sa negocieze, fara sa puna vreo conditie, au lasat toate ale lor si au urmat Lui, Domnului. In mod surprinzator vedem ca Iacob si Ioan, fiii lui Zevedeu, erau in barca, reparau mrejele lor. Ei erau cu tatal lor, pe care l-au lasat singur, ceea ce pare un lucru neobisnuit, si L-au urmat pe Iisus. Cine este acest Iisus din Nazaret Care cheama ucenici si Care schimba vieti? Cine este Acesta Care schimba, cu programul sau planul Lui, orice program al zilei si al vietii oamenilor? Nu intelegeau toate acestea cei care fusesera chemati. Atunci se pune intrebarea cum de au raspuns atat de irezistibil la chemarea Sa? Exista un raspuns, si anume puterea dumnezeiasca a iubirii nesfarsite a lui Dumnezeu care Se afla in Hristos Domnul i-a facut sa raspunda imediat, fara conditii, fara intrebare, fara targuiala sau negociere, fara ezitare. Ii chema Cuvantul Vietii, Cel care le-a dat viata, Cel ce i-a dat viata omului, Cel ce a chemat din nefiinta la fiinta intreg universul, Cel ce ne cheama pe noi la viata vesnica. Iata de ce ei L-au urmat neconditionat. Mai tarziu, cand s-a vorbit despre Euharistie, iar Mantuitorul a spus ca cine nu mananca Trupul Sau si nu bea sangele Sau nu se poate mantui si nu va primi viata vesnica (Cf. Ioan 6, 53), unii din ucenicii cei multi ai Mantuitorului, nu cei doisprezece, au spus: este greu de inteles cuvantul acesta (Ioan 6, 60) si au plecat, L-au parasit. Nu L-au mai urmat pe Iisus. Dar Iisus a intrebat pe cei doisprezece: Voi nu plecati? Atunci Sfantul Apostol Petru a spus: La cine ne vom duce Doamne? Tu ai cuvintele vietii vesnice (Ioan 6, 68). In acel moment s-a vazut ce simteau cei doisprezece ucenici cand El i-a chemat. Au simtit de fapt ca El are cuvintele vietii vesnice. Puterea vietii vesnice care este in Hristos, El fiind Izvorul vietii vesnice, aceasta explica raspunsul imediat, fara conditie si fara ezitare, a celor chemati. Mai tarziu, Mantuitorul Iisus Hristos a spus surorilor lui Lazar, prietenul Sau: Eu sunt invierea si viata. Cine crede in Mine va trai, chiar daca va muri (Ioan 11, 25). Va trai vesnic cu sufletul, chiar daca va muri cu trupul. Hristos fiind Cuvantul vietii Care are in El cuvintele vietii vesnice si Painea cea cereasca, coborata din ceruri ca hrana...