O scurtă cateheză despre Maica Domnului
Cultul Bisericii noastre este structurat pe o scara ierarhica bine determinata: adorare pentru Preasfanta Treime, supra-venerare (supracinstire) pentru Maica Domnului si venerare (cinstire) pentru Sfinti, Sfanta Cruce, Sfintii Ingeri si Sfintele Moaste. Fecioara Maria a fost aleasa de Dumnezeu Insusi pentru a-L naste pe Iisus Hristos, Mantuitorul nostru. Aceasta alegere este o dovada ca Dumnezeu i-a acordat o cinstire fara egal, temei logic si firesc pentru a o cinsti si noi, oamenii, in chip deosebit. Din pacate nu toti crestinii accepta aceasta logica. De aceea, o cateheza despre Maica Domnului este bine-venita, din cel putin doua puncte de vedere: 1. pentru a evidentia temeiurile de baza ale cinstirii ei; 2. pentru a raspunde atacurilor nedrepte din partea eterodocsilor.
II. TemaSe va referi, asadar, la cateva dintre temeiurile cinstirii Maicii Preacurate, deodata cu evidentierea importantei slujirii ei in iconomia mantuirii.
III. Tratarea:A. Temeiuri biblice. a. Vechiul Testament: 1. Fac. 3, 15: Dusmanie voi pune intre tine si intre femeie, intre samanta ta si samanta ei; aceasta iti va zdrobi capul, iar tu ii vei intepa calcaiul . Sfintii Parinti inteleg prin femeie pe Maica Domnului, iar samanta Fiul ei, Iisus Hristos; 2. Is. 7, 14: Iata Fecioara va lua in pantece si va naste Fiu si ii vor pune numele Emanuel ; 3. Iez. 44, 2: Poarta aceasta va fi inchisa; nu se va deschide si nimeni nu va intra prin ea, caci Domnul Dumnezeul lui Israel a intrat prin ea. De aceea va fi inchisa (referire la pururea fecioria Maicii Domnului); 4. Ps. 45, 10: Statut-a Imparateasa de-a dreapta Ta, in haina aurita si prea-infrumusetata (referire la locul Maicii Domnului in ierarhia cereasca). Odata cu acestea, trebuie retinute si alte locuri vetero-testamentare, cu referire tainica la Maica Domnului: Fc. 28, 11-19 (Scara lui Iacov), Ies. 3, 2 (Rugul care ardea si nu se mistuia), Ies. 16, 33 (Vasul a nastrapa cu mana), Num. 17, 8 (Toiagul lui Aaron) etc.b. Noul Testament: 1. Lc. 1, 28: Bucura-te, ceea ce esti plina de har, Domnul este cu tine. Binecuvantata esti tu intre femei (cuvintele Arhanghelului Gavriil); 2. Lc. 1, 35: Duhul Sfant se va pogori peste tine si puterea Celui Preainalt te va umbri (cuvintele aceluiasi arhanghel); 3. Lc. 1, 42: Binecuvantata esti tu intre femei (cuvintele Elisabetei); 4. Lc. 11, 27: Fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii la care ai supt! striga o femeie din popor cuvinte pe care Iisus le-a confirmat: Asa este (v. 28); 5. Lc. 2, 51, loc in care aflam ca Iisus ii era ascultator; 6. In. 2, 3 Iisus preface apa in vin, la rugamintea Maicii Sale; 7. In. 19, 26 aflam ca nici cand era pe Cruce Iisus nu a uitat-o, incredintand-o ucenicului Sau iubit.
B. Temeiuri patristice (dogmatice, canonice, cultice): 1. Sinodul al III-lea Ecumenic (Efes, 431) l-a condamnat pe Nestorie, care o numea pe Maica Domnului Nascatoare de Hristos si, prin semnatura a 198 de episcopi, i s-a recunoscut calitatea de Teotokos , adica Nascatoare de Dumnezeu . 2. Tot la Sinodul al III-lea s-au stabilit cateva canoane prin care se condamna invataturile gresite ale lui Nestorie (inclusiv cele cu privire la Maica Domnului), dar si ale celor care ii vor calca pe urme (in special canoanele 2, 3, 4, 5 si 7); 3. Sfantul Ioan Damaschin spune: Propovaduim ca Sfanta Fecioara este in sensul propriu si real Nascatoare de Dumnezeu. Prin faptul ca Cel ce S-a nascut din ea este Dumnezeu adevarat, este adevarata Nascatoare de Dumnezeu aceea care a nascut pe Dumnezeu adevarat, intrupat din ea ; 4. In cultul ortodox,...