Am v zut in articolul precedent c semnificatia principal a Proscomidiei const in unirea jertfelor individuale ale credinciosilor, concretizate in darurile de paine si vin, in jertfa Bisericii si recunoasterea acestei jertfe, prin preg tirea agnetului, ca fiind imp rt sire din jertfa lui Hristos. Ca urmare, al turi de tema jertfei Mantuitorului si in indisolubil leg tur cu aceasta, Proscomidia []Am v zut in articolul precedent c semnificatia principal a Proscomidiei const in unirea jertfelor individuale ale credinciosilor, concretizate in darurile de paine si vin, in jertfa Bisericii si recunoasterea acestei jertfe, prin preg tirea agnetului, ca fiind imp rt sire din jertfa lui Hristos. Ca urmare, al turi de tema jertfei Mantuitorului si in indisolubil leg tur cu aceasta, Proscomidia cuprinde in mod simbolic si tema Bisericii ca implinire a lucr rii mantuitoare a Fiului lui Dumnezeu. Astfel, asezarea pe Sfantul Disc, in jurul agnetului, a miridelor (p rticelelor) scoase in cinstea Maicii Domnului si a sfintilor precum si spre pomenirea credinciosilor vii si adormiti, ne d o imagine intuitiv deosebit de relevant a Bisericii Trupul lui Hristos.

De fat a stat imp r teasa, de-a dreapta Ta Mirida Maicii Domnului, mai mare decat celelalte miride, este asezat in dreapta agnetului ar tand inalta demnitate a Sfintei Fecioare potrivit cuvintelor psalmistului repetate de preot: De fat a stat imp r teasa, de-a dreapta Ta, in hain aurit imbr cat si preainfrumusetat (Ps. 44,11).

Imp r teasa care st de-a dreapta lui Dumnezeu este Maica Domnului c ci ea L-a n scut in chip de negr it pe Hristos r manand pururea Fecioar . Ea este cu adev rat N sc toare de Dumnezeu, este scara ce uneste cerul cu p mantul pe care Iacov a v zut-o in vis (Fac. 28,12) pentru c din ea Dumnezeu a luat firea noastr uman . Acceptand s -L nasc pe Hristos, Fecioara Maria S-a f cut primitoare din partea neamului omenesc a mantuirii pe care ne-a adus-o Intruparea Domnului. F candu-se vrednic de aceast nastere datorit cur tiei si smereniei ei ea a fost sfintit prin s l sluirea Cuvantului devenind izvor de cur tie si nestric ciune. Ea este sfant mai presus decat toti sfintii mai cinstit decat heruvimii si mai sl vit f r de asem nare decat serafimii , ea este acoperitoarea, ap r toarea, mijlocitoarea si ajut toarea credinciosilor.

Maica Domnului isi uneste rug ciunile cu ale intregii BisericiMaica Domnului este f ptura aflat in cea mai intim comuniune cu Hristos in ltand rug ciunile crestinilor la tronul lui Dumnezeu si Fiul S u. Ca urmare mirida Maicii Domnului este asezat de-a dreapta agnetului destinat prefacerii in trupul lui Hristos. Scotand aceast mirid preotul se roag ca, pentru rug ciunile ei, Dumnezeu s primeasc jertfa noastr in jertfelnicul S u cel mai presus de ceruri . Agnetul nepref cut este jertfa Bisericii. De aceea preotul se roag ca pentru rug ciunile Maicii Domnului s primeasc Hristos jertfa comunit tii in jertfelnicul S u cel mai presus de ceruri, pentru a o preface in jertfa Trupului S u care va include astfel in ea si jertfa comunit tii .

Maica Domnului isi uneste astfel rug ciunile ei cu ale intregii Biserici pentru primirea jertfei in jertfelnicul cel mai presus de ceruri , adic in in ltimea spiritual din fata Tat lui unde a intrat Hristos prin jertfa Sa si unde r mane permanent pref cand in acest trup jertfit si jertfa de paine a comunit tii care se apropie si ea de aceast suprem in ltare unde se afl El in stare de jertf . Sfintii sunt intimii lui DumnezeuIn stanga agnetului si la aceeasi in ltime cu acesta se aseaz miridele in cinstea celor nou cete de sfinti ar tandu-se c si ei se bucur de slava in care se afl Domnul cel r stignit si inviat, dar nu se afl in aceeasi intimitate cu Hristos ca si Maica Sa.

Sfintenia const in procesul de transfigurare subiectiv a credinciosului prin participarea nemijlocit la viata in Hristos . Sfintenia presupune jertf interioar , participarea omului la propria lui mantuire prin eliberarea de patimi. Sfintenia este un aspect indispensabil al actului mantuirii si, de aceea, chemarea la sfintenie este adresat tuturor crestinilor. Sfintii sunt aceia care au inteles aceast chemare si in m sura in care si-au luat crucea r stignind in ei omul vechi, plin de patimi, p cate si necur tie, ei particip si la slava lui Hristos cel Inviat. F candu-se p rtasi Patimii lui Hristos...