Laura Codruţa Kovesi pledează în Comisia LIBE pentru un buget mai mare al Parchetului European
In noiembrie anul trecut (2019 - n.r.), cand am preluat functia, prima mea intrebare a fost ce resurse avem si de ce resurse avem nevoie pentru a aduce Parchetul European (EPPO) in stare de functionare la sfarsitul lui 2020, a spus Kovesi in fata eurodeputatilor.
Prima mea scrisoare a fost catre statele membre, carora le-am cerut date care sa ne permita sa estimam volumul probabil al activitatii EPPO din primul an, a adaugat ea, precizand ca principalii doi parametri care trebuie definiti sunt numarul de procurori delegati europeni care vor exista in statele membre participante si numarul angajatilor din stafful EPPO din biroul central care va lucra in Luxemburg.
Decizia asupra bugetului nu este doar un exercitiu pentru experti bugetari. Parlamentul va lua o decizie politica foarte importanta. Nu veti decide doar asupra chestiunilor bugetare ci, poate cel mai important, chiar asupra principiilor fundamentale in baza carora va activa EPPO. Permiteti-mi sa va explic de ce, a afirmat Kovesi la audierea privind stadiul actual al proiectului.
Procurorul sef european a estimat nevoile EPPO pentru anii 2020 si 2021. M-am adresat Comisiei cu un mesaj foarte simplu. Chiar daca lipsesc informatii cruciale cu privire la volumul de lucru al Parchetului European din partea unor state membre, trebuie sa incepem lucrul. Daca vom incepe activitatea in 2020, bugetul Parchetului European pentru 2020 trebuie redeschis, trebuie sporit in mod semnificativ, la fel ca si bugetul pentru 2021, a dat asigurari Kovesi.
In acest context, pe 17 februarie o sa ma intalnesc cu domnul comisar Reynders (Didier Reynders, comisarul european pentru justitie - n. r.), cu care deja m-am intalnit de mai multe ori in spiritul cooperarii cordiale, si cu domnul comisar Hahn (Johannes Hahn, comisarul european pentru buget si administratie - n. r.), pe care-l voi intalni pentru prima data, a precizat ea.
Un lucru este clar, estimarile mele preliminare fac cadrul financiar-legislativ in baza caruia a fost adoptat regulamentul Parchetului European sa fie depasit. S-a pornit de la premisa initiala ca Parchetul European va incepe cu resurse initiale in 2020 si va atinge viteza de croaziera in 2023, an in care volumul de spete tratate de EPPO va fi in jur de 1.000. Insa aceasta premisa initiala s-a dovedit a fi gresita, le-a spus Laura Codruta Kovesi eurodeputatilor din Comisia LIBE.
Ea a explicat ca, in primul rand, din principiu, Parchetul European nu poate activa ca o agentie cu activitate de regularitate, care sa inceapa de la zero si sa-si sporeasca gradual nivelul de activitate. Parchetul este un birou de procuratura, deci trebuie sa respecte principiul legalitatii, legislatia penala din statele membre participante si drepturile fundamentale ale persoanelor implicate in anchete penale, a subliniat Kovesi.
In al doilea rand, EPPO trebuie sa imbunatateasca nivelul de protectie a intereselor financiare ale UE, a adaugat ea. Obiectivul sau este de a ajunge la un nivel consistent al activitatilor investigative si de procuratura in toate statele membre si pot confirma ca in prezent exista discrepante foarte mari, a afirmat Laura Codruta Kovesi.
In al treilea rand, introducerea EPPO in sistemele juridice nationale nu ar trebui sa permita o scadere a nivelului existent de protectie a intereselor financiare ale UE. In practica, asta inseamna ca in primul an de activitatea EPPO sa poata deschide cel putin 2.000 de cazuri noi. Parchetul European va investiga si instrumenta o parte din ele si le va deferi pe restul catre serviciile nationale (parchetele nationale - n.r.), a detaliat ea.
In plus, a precizat primul procuror sef european, EPPO trebuie sa poata trata un numar de cazuri restante care intra in sfera sa de competenta. Am facut o estimare prudenta, conform careia procurorii europeni delegati sa evalueze cel putin 3.000 de cazuri si sa decida pe care le vor prelua si pe care le vor trimite instantelor nationale, in conformitate cu termenul strict prevazut de regulamentul EPPO, a explicat Kovesi.
Nu putem realiza toate aceste lucruri cu 22 si un sfert de procurori europeni delegati, 22 de procurori europeni si 29 de angajati ai Parchetului European ai biroului central, cum arata planul actual, a pledat ea in Comisia LIBE.
Kovesi s-a pronuntat impotriva utilizarii unor procurori delegati europeni care sa lucreze part time.
Am fost procuror multi ani, dar nu am auzit vreodata, nicaieri in lume, de un sfert de procuror. Cum sa lucreze, in practica, un procuror part time? Sa lucreze dimineata la un caz european si la unul national dupa-amiaza? Cine va lua masuri urgente in alte cazuri cand procurorul delegat european part time va pleda in instanta? Cine va stabili prioritatile? i cum se va garanta independenta lor?, i-a intrebat Laura Codruta Kovesi pe membrii Parlamentului European.
Pentru mine este clar. Daca vrem sa facem o treaba serioasa, daca vrem sa demonstram valoarea adaugata a EPPO, daca vrem un EPPO cu adevarat independent, va trebui sa incepem numai cu procurori delegati europeni cu norma intreaga. i avem nevoie de cel putin doi in fiecare stat membru, ceea ce este perfect in linie cu regulamentul EPPO, a dat ea asigurari.
Kovesi a mai spus ca a inceput sa viziteze statele membre ale Pachetului European si a primit pana acum sprijin puternic pentru o revizuire a alocarii bugetare. Exista o intelegere comuna ca EPPO va intari lupta noastra impotriva criminalitatii transfrontaliere, va ameliora cooperarea si va spori increderea reciproca intre statele membre. Imi doresc ca Parchetul European sa fie un centru de excelenta pentru confiscarea activelor criminale si as mai dori ca EPPO sa schimbe cu adevarat situatia in lupta impotriva fraudei transfrontaliere cu TVA, a mai spus procurorul sef european.
Laura Codruta Kovesi a citat dintr-un raport recent care estimeaza fraudele cu TVA in UE intre 30 si 60 de miliarde de euro anual. Cred ca merita sa investim in EPPO, a incheiat Laura Codruta Kovesi.
AGERPRES/(A - autor: Florin tefan, editor: Mariana Ionescu, editor online: Ada Vilceanu)