Reprezentanta Guvernului la CCR: Nu există un conflict juridic generat de procedura angajării răspunderii asupra legilor bugetare
Din jurisprudenta si insasi definitia conflictului juridic de natura constitutionala se observa ca existenta sau inexistenta conflictului juridic de natura constitutionala nu este conditionata de natura actului sau actiunii exercitate de vreuna dintre autoritatile pretins aflate in conflict, iar din dispozitiile articolului 114 din Constitutie rezulta clar ca Guvernul isi poate angaja raspunderea si asupra unui proiect de lege, fara distinctie in ceea ce priveste domeniul de reglementare a proiectului, respectiv natura juridica a proiectului, lege sau ordonanta de urgenta. In consecinta, apreciem ca in cauza nu sunt incidente prevederile articolului 146 litera e din Constitutie, motiv pentru care apreciem ca nu exista un conflict juridic de natura constitutionala generat de procedura angajarii raspunderii Guvernului asupra legilor bugetare, a afirmat Olivia Diana Morar.
In opinia sa, din maniera in care a fost formulata cererea adresata CCR reiese ca prin demersul initiat de presedintii Senatului si Camerei Deputatilor se urmareste specularea din punct de vedere politic a oricarei incercari a Guvernului de a duce la indeplinire programul de guvernare, prin instituirea unor blocaje.
Reprezentanta Guvernului a mai spus ca parlamentarii au avut posibilitatea de a depune amendamente la proiectele de lege si chiar sa initieze o motiune de cenzura.
Parlamentarii si-au exercitat competenta, respectiv dreptul de initiativa legislativa, prin depunerea de amendamente (...). Inregistrarea amendamentului este parte a dreptului la initiativa legislativa, conform jurisprudentei Curtii Constitutionale. Guvernul a acceptat unele amendamente depuse in procedura parlamentara, validand astfel contributia Parlamentului la adoptarea legii aflate in procedura de angajare a raspunderii, a aratat Olivia Diana Morar.
Ea a adaugat ca Guvernul, prin procedura de asumare a raspunderii, a respectat rolul Parlamentului de unica autoritate legiuitoare.
La iesirea de la CCR, Olivia Diana Morar a precizat ca motivul principal pentru care Guvernul a ales angajarea raspunderii a fost faptul ca voia ca Romania sa nu se mai gaseasca intr-o situatie precum cea din 2019, cand bugetul de stat a fost adoptat spre sfarsitul trimestrului intai, fapt care a dus la blocaje extraordinare in functionarea administrativa.
Conform Legii 500/2002 bugetul se aproba pana la finele anului pentru anul urmator, cel tarziu la inceputul anului, dar pentru inceputul anului nu putea fi luat in considerare un intreg trimestru, cum a fost in anii precedenti. Dat fiind aceste motive, noi apreciem ca Guvernul a actionat in litera si spiritul Constitutiei prin modalitatea in care si-a angajat raspunderea, a explicat Morar.
CCR a discutat, miercuri, sesizarile privind un conflict juridic intre Guvern si Parlament pe tema Legii bugetului de stat pe anul 2020 si a Legii bugetului asigurarilor sociale de stat pe anul 2020, pentru care Executivul si-a asumat raspunderea.
La inceputul sedintei, presedintele Curtii Constitutionale, Valer Dorneanu, a anuntat conexarea celor patru cereri formulate de catre presedintii Senatului si Camerei Deputatilor. AGERPRES/(A, AS - autor: Iulia Carciog, editor: Georgiana Tanasescu, editor online: Ady Ivascu) Citeste si: Florin Iordache la CCR: Legile bugetului trebuie dezbatute si aprobate, nu asumate