Trimisul special al AGERPRES, Tudor Martalogu, transmite: Parlamentul European a adoptat miercuri o rezolutie in care solicita un set solid de drepturi pentru a-i proteja pe consumatori in contextul inteligentei artificiale si al proceselor decizionale automatizate. Rezolutia, adoptata prin ridicarea mainii, atrage atentia asupra mai multor provocari care decurg din dezvoltarea rapida a tehnologiilor legate de inteligenta artificiala si procesele decizionale automatizate, cu un accent special pe protectia consumatorilor.

Eurodeputatii apreciaza potentialul proceselor decizionale automatizate de a le oferi consumatorilor servicii inovatoare si mai bune, inclusiv servicii digitale noi, cum ar fi asistentii virtuali si robotii de chat. Totusi, atunci cand interactioneaza cu un sistem care automatizeaza luarea deciziilor, consumatorii ar trebui sa fie informati corespunzator despre modul sau de functionare, despre cum pot sa contacteze un om cu putere de decizie si despre cum pot fi verificate si corectate deciziile sistemului, sustine rezolutia PE.

Aceste sisteme ar trebui sa utilizeze numai seturi de date de inalta calitate si impartiale, precum si algoritmi explicabili si obiectivi, conform rezolutiei. In plus, ar trebui stabilite structuri de evaluare pentru a corecta eventualele greseli comise prin decizii automatizate, iar consumatorii ar trebui sa poata solicita evaluarea umana si rectificarea deciziilor automatizate definitive si permanente.

Oamenii trebuie sa poarte intotdeauna raspunderea finala si sa poata revoca deciziile adoptate in contextul unor servicii profesionale, precum profesiile medicale, juridice si contabile, precum si serviciile bancare, accentueaza Parlamentul European.

Acesta solicita o schema de evaluare a riscurilor in cazul inteligentei artificiale si al proceselor decizionale automatizate si o abordare comuna a UE care sa contribuie la asigurarea beneficiilor acelor procese si la reducerea riscurilor in intreaga Uniune.

In rezolutia adoptata miercuri, eurodeputatii indeamna Comisia Europeana sa prezinte propuneri pentru a adapta normele de siguranta ale UE pentru produse (de exemplu, in cazul directivelor privind echipamentele tehnice si siguranta jucariilor) astfel incat sa existe garantia ca utilizatorii si consumatorii sunt informati in legatura cu modul de utilizare a acestor produse si sunt protejati de vatamari, iar in acelasi timp producatorilor le sunt clare obligatiile care le revin.

Directiva privind raspunderea legala pentru produsele cu defecte, adoptata acum mai mult de 30 de ani, ar trebui de asemenea revizuita pentru a adapta concepte precum produs, dauna si defect, la fel si adaptarea normelor care reglementeaza sarcina probei, subliniaza Parlamentul European.

Conform legislatiei europene, comerciantii trebuie sa informeze consumatorii atunci cand preturile bunurilor sau serviciilor au fost personalizate pe baza unui proces decizional automatizat si a crearii automatizate de profiluri de comportament de consum, au reiterat membrii PE. Ei au cerut Comisiei Europene sa monitorizeze indeaproape punerea in aplicare a acestor norme. UE trebuie, de asemenea, sa ofere garantia ca procesele decizionale automatizate nu sunt utilizate pentru a-i discrimina pe consumatori in functie de cetatenie, domiciliu sau locul unde se afla temporar.

Rezolutia va fi transmisa Consiliului UE si Comisiei Europene, astfel incat acestea sa tina seama de opiniile eurodeputatilor cu privire la inteligenta artificiala si la procesele decizionale automatizate. Comisia a anuntat ca urmeaza sa isi prezinte planurile pentru o abordare europeana privind inteligenta artificiala pe 19 februarie. AGERPRES/(editor: Mihaela Toth, editor online: Gabriela Badea)