Şeful MFP: Nu se discută, deocamdată, de o taxă de poluare; nu cred că o taxă auto ar rezolva problema poluării la nivel naţional
Noi ne uitam la o strategie pentru intreaga economie si aici includem toate sectoarele de energie care polueaza, inclusiv traficul rutier. Nu cred ca o taxa de poluare doar pentru automobile ar rezolva problema la nivel national. Ceea ce incercam sa facem este retehnologizarea. Este o politica mult mai buna si sustenabila pe termen lung decat o taxa. Mesajul meu este ca politica fiscala folosita ca instrument pentru reducerea poluarii are rezultate mixte de-a lungul timpului. Atunci cand ai o strategie de retehnologizare pe termen lung, cu ajutorul unor imprumuturi de la BEI, de exemplu, reducerea poluarii este sustenabila pe termen lung. Deocamdata, nu se discuta de o taxa de poluare, dar vom vedea in viitor, a spus Citu. eful MFP a amintit, totodata, de programul guvernamental Rabla prin care, in acest an, se urmareste eliminarea din trafic a 60.000 de autovehicule uzate.
Programul Rabla sustine eliminarea acestor masini care polueaza. Anul acesta sunt 60.000 de unitati care vor distribuite, deci programul continua. Daca programul Rabla reuseste sa aduca mai multe masini noi decat cele importate, vom vedea rezultatele. In acelasi timp, spun ca trebuie sa gasim o solutie la nivel de economie, nu doar pentru sectorul auto, a afirmat oficialul.
De la 1 februarie 2017, taxa auto a fost eliminata, iar toti cei care platisera o suma la inmatricularea autovehiculelor urmau sa-si primeasca banii inapoi de la stat. Ulterior acestei masuri, fostul ministru al Mediului, Gratiela Gavrilescu, declara ca Timbrul de mediu va avea un inlocuitor, dar in niciun caz nu va fi vorba despre o noua taxa. La jumatatea lunii decembrie 2018, Gavrilescu anunta ca nu a fost gasita nicio varianta a noii contributii care urma sa inlocuiasca taxa auto pana la ora actuala, iar pana la gasirea unei formule finale va mai dura.
Pe data de 9 septembrie 2019, Ministerul Finantelor Publice (MFP), prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), anunta ca a restituit taxe auto (taxa auto pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu) tuturor contribuabililor romani care au depus documentatii complete. Astfel, incepand din 2017 pana in prezent, ANAF a restituit taxe auto in valoare totala de 6,16 miliarde de lei, pentru 1,91 de milioane de cereri depuse si aprobate.
Taxa auto pentru autovehicule la prima inmatriculare a fost introdusa pentru prima data la 1 ianuarie 2007, imediat dupa aderarea Romaniei la Uniunea Europeana. La acea vreme, taxa de prima inmatriculare se calcula in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificata, iar Guvernul a scazut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atat la reinmatricularea masinilor inregistrate in Romania inainte de 1 ianuarie 2007, cat si pentru cei care aduceau masini din Vest. Incepand cu 30 ianuarie 2012, taxa a fost suspendata pana la 31 decembrie 2012, iar persoanele care platisera deja urmau sa primeasca banii inapoi.
Din 15 martie 2013 a intrat in vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculata exclusiv pe baza emisiilor de CO2, inscrise in cartea de identitate a masinii. AGERPRES/(A, AS - autor: Daniel Badea, editor: Mariana Nica, editor online: Ady Ivascu)