In ultimii ani se discuta mult despre fenomenul posedarii demonice, a inrauririlor demonice si a exorcizarii. Mai concret, multi preoti primesc intrebari de la credinciosi referitoare la aceste subiecte, in unele cazuri chiar cerandu-le sa le citeasca rugaciuni de exorcizare. Cu toate acestea se scriu si se aud multe neadevaruri din partea unor cercuri stiintifice, []In ultimii ani se discuta mult despre fenomenul posedarii demonice, a inrauririlor demonice si a exorcizarii. Mai concret, multi preoti primesc intrebari de la credinciosi referitoare la aceste subiecte, in unele cazuri chiar cerandu-le sa le citeasca rugaciuni de exorcizare. Cu toate acestea se scriu si se aud multe neadevaruri din partea unor cercuri stiintifice, parapsihologice etc. Prin acest articol intentionam sa prezentam in linii mari credinta, invatatura si practica de veacuri a Bisericii noastre Ortodoxe referitoare la acest subiect.

IntroducereDemonizare in traditia ortodoxa se numeste fenomenul prin care omul este stapanit psihosomatic de duhurile necurate. Destule exemple de oameni demonizati, care au fost vindecati de Domnul, exista in Noul Testament (Marcu 1, 23-27; Luca 4, 33-35; 9, 43; Matei 10, 1; Marcu 16,17; Matei 7, 22), si care au fost vindecati de Ucenicii Lui, carora le-a dat aceasta putere (Matei 10, 8; Marcu 16, 17-18). De asemenea, cei mai multi dintre Sfintii Parinti ai Bisericii noastre se refera la subiectul inrauririlor demonice in scrierile lor.

Exorcizarea catehumenilorPractica in Biserica primaraIn primii ani ai Crestinismului practica exorcizarii, care se facea catehumenilor inainte de Botezul lor, era incredintata diaconilor . Scopul de baza al exorcismelor care se citeau catehumenilor era alungarea duhurilor viclene care se incuibareau in sufletele lor si pregatirea lor pentru Sfantul Botez. Dar fiindca nevoile Bisericii s-au inmultit datorita venirii multor catehumeni in sanurile ei, deja din secolul al III-lea s-a randuit o categorie speciala de clerici, care s-au numit exorcisti si care erau insarcinati cu aceasta lucrare. Clericii care isi asumau aceasta slujire erau alesi de catre episcop (Canonul 1 al Sinodului din Antiohia si Canonul 26 al Sinodului din Laodiceea). Rugaciunile exorcizarii se citeau catehumenilor nu numai odata, ci in repetate ori si in diferite zile .

Practica contemporanaAstazi exorcismele se citesc la slujba care premerge Botezului. Exorcismele care se citesc la aceasta slujba sunt numai o parte din rugaciunile care se foloseau in Biserica primara in timpul catehizarii . Astazi se poate sa impresioneze tonul acestor rugaciuni de exorcizare in care diavolul este aratat ca avand o uriasa stapanire asupra celui care se boteaza. Trebuie insa sa se ia in considerare faptul ca aceste rugaciuni presupuneau ca catehumenul nu era prunc, ci in varsta, cu putin inainte inchinator la idoli, si de aceea predispus la inrauririle demonice.

Alte rugaciuni de exorcizareIn Molitfelnicul Bisericii noastre exista sapte Rugaciuni sau Exorcizari pentru cei care sunt stapaniti de demoni, alcatuite de marii Parinti ai Bisericii noastre, Sfintii Vasilie cel Mare si Ioan Gura de Aur. Patru dintre ele se adreseaza lui Dumnezeu si cer dumnezeiasca Sa interventie, astfel incat sa se slobozeasca cel ce patimeste de inraurirea demonica (Dumnezeul dumnezeilor si Domnul domnilor, si Dumnezeul cerurilor, Dumnezeul luminilor, ale Sfantului Vasilie cel Mare si Dumnezeule cel vesnic, Care ai slobozit neamul omenesc din robia diavolului si Pe Tine Te chemam Stapane, Dumnezeule Atottiitorule, ale Sfantului Ioan Gura de Aur). Celelalte rugaciuni se adreseaza direct duhurilor necurate si cu expresii care pricinuiesc groaza si frica le cearta si le poruncesc sa iasa din cel care patimeste (Te jur pe tine, incepatorul rautatii si al hulei, a Sfantului Vasilie cel Mare si...