Maica Domnului – „Leagăn alb de iasomie”
Hr. cca. 43 d.
Hr), Prea Curata Fecioara Maria este Nascatoare de Dumnezeu , maica lui Iisus Hristos, Fiul si Cuvantul lui Dumnezeu, pe Care L-a zamislit prin puterea (umbrirea ) Duhului Sfant. Iosif, logodnicul Ei, la indemnul ingerului (Mat.1,20), a avut grija de Ea si a luat-o in casa sa impreuna cu Pruncul, pe care L-a crescut ca si cum ar fi fost copilul sau. Prea Curata Fecioara Maria a fost fecioara inainte, in timpul si dupa nasterea cea mai presus de fire a Fiului lui Dumnezeu, dupa cum o atesta si unul din apelativele cu care Biserica o cinsteste: Pururea Fecioara Maria.
Biserica Ortodoxa pomeneste viata Nascatoarei de Dumnezeu prin mai multe Praznice. Anul liturgic incepe si se sfarseste cu praznicele Nascatoarei de Dumnezeu. Pentru cinstirea unora dintre Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului s-au instituit, de asemenea, zile de pomenire. Nasterea Maicii Domnului se sarbatoreste pe 8 septembrie; Acoperamantul Maicii Domnului se sarbatoreste la 1 octombrie; Intrarea in Biserica; Aducerea Maicii Domnului la Templu se sarbatoreste la 21 noiembrie; Soborul Maicii Domnului se sarbatoreste a doua zi de Craciun, pe 26 decembrie. Bunavestire; Vestea cea buna adusa Maicii Domnului de Sfantul Arhanghel, Gavriil se sarbatoreste pe 25 martie. Izvorul Tamaduirii se sarbatoreste vineri in Saptamana luminata.
In slujbele Bisericii Ortodoxe, Maica Domnului este numita adesea Preasfanta, Preacurata, Preabinecuvantata, slavita Stapana noastra, de Dumnezeu Nascatoarea si Pururea Fecioara Maria.
Marturii din Biserica primelor veacuri. Biserica a continuat sa o numeasca Fecioara pe Nascatoarea de Dumnezeu (Theotokos) chiar si dupa ce se presupune, cum zic unii, ca ar fi avut alti copii. Ar fi destul de ciudat sa continui sa numesti o femeie Fecioara sau Pururea Fecioara daca te gaseai, in Biserica, in prezenta altor odrasle ale acesteia.
Maica Domnului este cea care, adusa fiind la Templu, a trait in necurmata rugaciune de la varsta de trei ani. Fecioara-Mama devine astfel modelul rugaciunii si al vietii isihaste, intrucat avea rugaciunea in inima, in minte, in toata fiinta ei. Intreaga sa viata a fost o rugaciune continua, o pomenire neincetata a lui Dumnezeu. In felul acesta, Sfanta Fecioara a ajuns la cea mai inalta si curata treapta a trairii duhovnicesti, asa incat s-a numit Preasfanta Maica a Cuvantului lui Dumnezeu, Izvorul Rugaciunii . De aceea, intrarea in Sfanta Sfintelor si smerita ascultare a Fecioarei Maria este descrisa ca o inainte-praznuire sau anticipare a Bunei Vestiri, pentru ca pasind Preacurata in salasul in care nu se putea intra, inalte suisuri in inima sa a pus (Ps. 83, 6), si ajungand pana la ceruri, L-a atras pe Dumnezeu catre noi.
Maica Domnului, cea mai frumoasa faptura a lui Dumnezeu , ramane pururi un model pentru fecioare pentru ca si-a pastrat fecioria neintinata, ca pe un dar de mare pret si astfel Ea este cea mai frumoasa faptura a lui Dumnezeu. Se poate spune ca pe treapta cea mai de sus se afla frumusetea Nascatoarei, Maica Domnului, si astfel Mama tuturor oamenilor, noua Eva-Viata. Loc privilegiat al Duhului Frumusetii, numai icoana ei poate din nou sa ne apropie misterul . Petrecand in Sfanta Sfintelor, Maica Domnului a intrecut pe toti oamenii prin negraita frumusete a curatiei sale.
Dar, spre deosebire de lumea creata, toata frumusetea si slava Fecioarei nu sunt exterioare, ci purced dinlauntrul ei, din puritatea sufletului ei feciorelnic. Astfel, aceasta frumusete si slava interioara a sufletului ei vin din cultivarea virtutilor si aprofundarea rugaciunii, din pedagogia divina, si nu din invatatura omeneasca: Toata slava fiicei Imparatului este inlauntru, imbracata cu tesaturi de aur si prea infrumusetata (Ps. 44, 15). Pentru aceasta, slava Fecioarei Maria se revarsa ca o lumina, aratand ca sufletul ei curat e cu adevarat preafrumos.
Cine nu ar dori sa urmeze Maicii Domnului pe calea virtutilor sfinte, sa fie partas la darurile Fiului lui Dumnezeu, prin care suntem mantuiti?Sa ne intoarcem ochii sufletului spre Sfanta...