„O scara uriaşă în văzduhul mântuirii noastre”
Niciun istoric din lume, scriind despre neamul vreunui om mare, nu a mers atat de mult in trecut, printre stramosi, cautand pe cel dintai dintre stramosi, asa cum au procedat cei doi evanghelisti, Matei si Luca, atunci cand au scris despre neamul lui Iisus Hristos, despre sfantul lui neam, despre care Proorocul Isaia zice: Iar neamul Lui cine il va spune? (Isaia 3, 8).
O scara uriasa in vazduhul mantuirii noastre Sfantul Evanghelist Matei incepe spita neamului sau genealogia lui Iisus Hristos de la Avraam si o urca pana la Iisus Hristos. Iar Luca, incepand de la Iisus Hristos, suie neamul Mantuitorului pana la Dumnezeu. Citind aceste insirari de neamuri ale Mantuitorului, ni se pare ca vedem o scara uriasa in vazduhul mantuirii noastre, o scara asemanatoare cu scara aceea din Sfanta Scriptura pe care a vazut-o in vis Patriarhul Iacob, si pe care ingerii lui Dumnezeu se suiau la cer si se coborau la pamant.
Ni se pare ca vedem un arbore urias, asa cum este adesea zugravit pe zidurile exterioare ale bisericilor, si care este cunoscut ca arborele lui lesei .
Precum stim, doua sunt nasterile lui lisus Hristos: una dumnezeiasca, din Tata fara de mama, mai inainte de veci, iar alta ca om, omeneasca, din mama fara de tata din Sfanta Fecioara Maria. Despre nasterea cea dumnezeiasca scrie Sfantul Evanghelist Luca, zicand despre lisus Hristos ca este fiul lui Enoh, al lui Set, al lui Adam, al lui Dumnezeu. Despre nasterea cea omeneasca ne arata Sfantul Evanghelist Matei, incepand spita neamului Mantuitorului de la Avraam si mergand pana la lisus Hristos, Cel intrupat in lume din pururea Fecioara Maria.
Sfantul Evanghelist Matei arata ca intr-adevar Iisus din Nazaret este fiul lui David, este mostenitorul fagaduintelor facute de Domnul urmasilor lui Iesei si rezuma in cele doua nume mari, David si Avraam, cele patruzeci si doua de generatii pana la Mantuitorul, grupand acesti fericiti stramosi in trei serii: de la Avraam pana la David stramosii din epoca patriarhilor; de la David pana la Iehonia, cand a fost stramutarea in Babilon aceasta este epoca regilor; si de la Iehonia pana la lisus Hristos, epoca marilor preoti, care erau si conducatori politici ai poporului.
Eliberatorul asteptat si de iudei si de pagani.
Impotriva obiceiului iudaic, dupa care trebuia sa se aminteasca numai nume de barbati, Sfantul Evanghelist Matei aminteste printre stramosii Mantuitorului si trei femei Rahav, Ruth si Batseba (femeia lui Urie). Rahav si Ruth erau straine de neamul lui Israel. Aceasta, dupa cum spun Sfintii Parinti, s-a facut...