91. Daca Dumnezeu i-a dat unui om mai mult decat indraznise sa gandeasca sau sa ceara, omul sa nu uite asta. Daca dupa munca, dupa rabdarea si economia sa, omul sau poporul a ajuns la o stare mai inalta, mai buna si mai larga decat se astepta, atunci o, mai ales atunci trebuie []91. Daca Dumnezeu i-a dat unui om mai mult decat indraznise sa gandeasca sau sa ceara, omul sa nu uite asta.

Daca dupa munca, dupa rabdarea si economia sa, omul sau poporul a ajuns la o stare mai inalta, mai buna si mai larga decat se astepta,atunci o, mai ales atunci trebuie sa recunoasca cu toata teama si smerenia si sa nu uite niciodata ca totul se datoreaza numai lui Dumnezeu.

Lui, Care i-a dat priceperea prevederii si i-a dat puterea muncii.2. O, unde este inteleptul om sau popor care vede aceasta?Care, din economiile sale, nu uita sa-I faca totdeauna parte si lui Dumnezeu.

Roadele lui, el si le-a strans prin ajutorul Sau?Deci este drept sa-I dea si Domnului, la vremea roadelor, partea cuvenita Lui.

Cine n-are nici pricepere, nici teama, acela se va prabusi ori in zgarcenie, ori in risipa.3. Pacatul poarta in el frica.

Oricine traieste in pacate are in sufletul sau totdeauna groaza de judecatasi frica de osanda de care se simte amenintat mereu.4. Cel nelegiuit priveste spre cer cu ura si cu groaza, simtind ca acolo el are un Judecator, nu un Tata.

Un vrajmas, nu un prieten.

De aceea cel rau fuge de Cuvantul lui Dumnezeu, fiindca acest Cuvant ii judeca faptele sale.

Fuge de omul lui Dumnezeu, pentru ca prezenta lui ii osandeste purtarile.

Fuge de adunarea lui Hristos, fiindca acolo i se descopera pacatul.

Numai de Moarte si de Judecata nu, nu va putea fugi.5. Numai sufletul vinovat este fricos.

Numai sufletul mic este las.

Numai sufletul blestemat este tradator.

Sufletul nevinovat este curajos.

Sufletul mare este demn.

Sufletul sfant ramane nedespartit de Hristos, cu orice pret, in orice stare, prin orice nenorociri.

Cain fugea (Fac 4, 16).

Absalom fugea (II Sam 13, 34; 18, 9).

Iuda s-a dus fugind (In 13, 30).

Caci criminalul fuge. Netrebnicul fuge. Vanzatorul fugeDar fuge degeaba, caci osanda lor dreapta fuge mai repede dupa ei. i totdeauna ii ajunge mai curand decat se asteapta.6. Cel rau fuge spre pacat sau spre pierzare.

Inainte de a face raul, fuge, ca sa-l faca cat mai repede, caci acesta este un blestem care il urmareste dupa ce omul a primit in inima lui gandul crimei (In 13, 2).

Dupa aceea fuge de la locul crimei, ca sa nu fie prins.

Apoi fuge de teama urmarilor crimei savarsite.

Fuge pana ajunge in iad.

De acolo nu va mai fugi apoi niciodata7. Cine nu se teme de Dumnezeu nu se teme nici de pacat si nu se teme nici de judecata.

Un astfel de om va cadea dintr-o data sub osanda tuturor acestora.8. Dar ferice de omul care se teme necontenit de orice rau,fiindca acela umbla totdeauna cu grija. i umbland cu grija, nu cade niciodata.

Cine stie ce ingrozitor este pacatul si blestemul sau, acela se fereste de tot raul ce-l poate vedea si ocoli.

Iar de cel ce nu-l vede si nu-l poate ocoli, il fereste Dumnezeu.9. Este cate un om cu un asa duh de impotrivire, incat niciodata nu te poti intelege cu el.

Oricand spui tu da, el spune nu.

Oricand vrei tu asa, el vrea altfel. i chiar daca lasi tu dupa el indata se va schimba tocmai impotriva, fiindca duhul lui este asa.10. Cu un om ce are duh de...