Nunta şi haina de nuntă
Fiecare dintre cele doua parti ale parabolei are lectia ei proprie. In ce priveste partea intai, lectia este aceea ca refuzul de a primi chemarea la mantuire si de a veni la nunta Imparatiei cerurilor starneste mania lui Dumnezeu; cei vinovati de acest refuz vor fi pedepsiti vesnic. Lectia partii a doua a parabolei se adreseaza celor care sunt deja crestini. Acestora li se atrage atentia ca nu pot trai oricum si ca, daca sunt nevrednici, si ei vor primi pedeapsa vesnica: intunericul cel mai dinafara , acolo unde va fi plangerea si scrasnirea dintilor (v. 13).
Nunta mesianica. Daca cele mai multe dintre detaliile parabolei nu au alt rost decat de a intregi tabloul acesteia, adica prezentarea unei nunti bogate, cu pregatirile necesare, cu chemarea invitatilor etc., totusi unele detalii au o valoare simbolica sau alegorica, nu lipsita de importanta pentru intelegerea mesajului parabolei.
Nunta este ea insasi un element cu o clara semnificatie simbolica. In Sfanta Scriptura, nunta este o imagine mesianic-eshatologica. Proorocii Vechiului Testament prezinta uneori relatia dintre Dumnezeu si poporul Sau ca pe o unire matrimoniala. Iar necredinciosia lui Israel fata de legamant este prezentata ca adulter (asa, de pilda, Osea, cap. 1 si 2). Totodata insa, prin Duhul lui Dumnezeu, proorocii intrevad bucuria viitoare a unei autentice restaurari a lui Israel in dragostea si ascultarea bine placute lui Dumnezeu. Pentru aceea zice Dumnezeu, prin gura proorocului Osea, despre femeia (poporul Sau) acum necredincioasa Eu o voi atrage si o voi duce in pustiu (adica in pustiul pedepsei si al necazurilor) si voi vorbi inimii ei i te voi logodi cu Mine pe vecie si te voi logodi Mie dupa dreptate si bunacuviinta, intru bunatate si dragoste; si te voi logodi Mie intru credinciosie, ca sa cunosti ca Eu sunt Domnul (Osea 2,16.21-22). Cantarea Cantarilor este, de fapt, o cantare de dragoste a Mirelui ceresc pentru mireasa Sa si a miresei pentru Mirele ei. Aceasta dragoste se implineste in nunta mistica a Mirelui si a miresei; in Cant Cant 3, 11, se foloseste chiar expresia ziua sarbatorii nuntii .
Cina nuntii Mielului . Noul Testament, preluand aceasta imagine, o completeaza dintr-o perspectiva hristologica. Astfel, Mirele este Hristos, Fiul lui Dumnezeu intrupat. Dupa Evanghelia a patra, inca Sfantul Ioan Botezatorul Il prezinta sub chipul Mirelui pe Hristos, el insusi socotindu-se prietenul Mirelui (In 3,29). Relatarea ioaneica despre nunta din Cana Galieleii (In 2,1 s.u.) lasa clar sa se intrevada sensul mistic al nuntii, aceasta relatare facand trimitere la ceasul nuntii lui Hristos (inca n-a venit ceasul Meu , v. 4), adica la preamarirea Sa prin Jertfa si Inviere. Imaginea nuntii revine in Apocalipsa, fiind folosita pentru a descrie bucuria de la sfarsitul veacurilor a unirii in chip desavarsit a lui Hristos cu Biserica Sa: Sa ne bucuram si sa ne veselim si sa-I dam slava, caci a venit nunta Mielului si mireasa Lui s-a pregatit i mi-a zis: Scrie: Fericiti cei chemati la cina nuntii Mielului! (Apoc 19,7.9). Expresia cina nuntii combina oarecum imaginea nuntii din parabola mateiana, cu cea a cinei celei mari din textul paralel de la Luca (14,16-24). Pe de alta parte, cuvantul din Apocalipsa: Fericiti cei chemati la cina nuntii Mielului! reaminteste introducerea la parabola lucanica a cinei celei mari, cand unul dintre cei ce sedeau la masa cu Mantuitorul a zis: Fericit este cel ce va pranzi in Imparatia lui Dumnezeu! Tema nuntii eshatologice revine in penultimul capitol al Apocalipsei. Un inger ii zice vizionarului: Vino sa-ti arat pe mireasa, femeia Mielului ; si ii arata Ierusalimul cel ceresc, avand slava lui Dumnezeu (Apoc 20,9-11), adica Biserica in slava ei eshatologica.
O nunta care a si inceput. In parabola din Evanghelia acestei Duminici, fiul caruia i se face nunta este Hristos. De unde rezulta ca omul imparat care face nunta fiului sau este Dumnezeu-Tatal. Nunta este gata inca de la prima venire a lui Hristos. Nu este contrazicere intre aceasta parabola evanghelica, dupa care nunta a si inceput (cf. Lc 14,17: Veniti, ca iata toate sunt gata ), si textele din Apocalipsa, dupa care imaginea nuntii este folosita pentru a doua venire a lui Hristos si unirea definitiva dintre El si Biserica Sa, ajunsa la desavarsirea ei eshatologica. Venind Hristos, eshatonul este deja prezent. Hristos a venit in zilele acestea mai de pe urma (Evr 1,2). Venirea lui Hristos marcheaza deja plinirea vremii (Gal 4,4). Astfel, pentru crestini, Imparatia lui Dumnezeu nu mai este numai obiect al sperantei viitoare; ea este o realitate prezenta. Imparatia lui Dumnezeu este deja a celor saraci cu Duhul, a celor prigoniti pentru dreptate etc....