Ca se cade ca mai inainte de toate sa punem rugaciunea: Toata fapta, iubitule, si tot cuvintul Mintuitorului nostru Iisus Hristos este indreptar al bunei credinte si al faptei bune. Ca pentru aceasta S-a si intrupat, zugravindu-ne noua buna credinta si fapta buna ca intr-o icoana, ca privind dupa putinta fiecarele si fiecarea, sa rivnim []Ca se cade ca mai inainte de toate sa punem rugaciunea:Toata fapta, iubitule, si tot cuvintul Mintuitorului nostru Iisus Hristos este indreptar al bunei credinte si al faptei bune. Ca pentru aceasta S-a si intrupat, zugravindu-ne noua buna credinta si fapta buna ca intr-o icoana, ca privind dupa putinta fiecarele si fiecarea, sa rivnim Chipului celui dintii. Ca pentru aceasta poarta trupul nostru, ca si noi sa urmam petrecerea Lui, pe cit este cu putinta. Tu, dar, cind vei auzi vreun cuvint sau o fapta a Lui, sa auzi nu simplu, fiestecum si cum s-ar fi intimplat, ci intra in launtru intru adincul privirilor; fa-te partas celor ce s-au dat prin invatatura cu taina. Caci Martha primeste pe Domnul, si Maria sade linga picioarele Lui (Luca 10:38-42). i intru amindoua surorile este buna osirdie; fa insa deosebire intre lucruri. Caci Martha slujea, gatind cele spre primirea trebuintei Lui celei trupesti; iar Maria, sezind linga picioarele Lui, asculta cuvintele Lui. Una, asadar, odihnea pe Cel ce se vedea, iar cealalta slujea Celui nevazut. Caci cu adevarat Cel de fata era si Om si Dumnezeu; acelasi Stapin a primit-o osirdia amindorura femeilor; dar Marta, strimtorindu-se de osteneala, se ruga Domnului sa Se faca mijlocitor, ca sa ia linga sine si pe sora ajutatoare slujbei: Zi-i ei zice -, ca sculindu-se, sa slujeasca impreuna cu mine . Iar Domnul [zice] catre dinsa: (3) Marto, Marto, te grijesti si spre multe te silesti, dar un lucru trebuieste. Caci Maria partea si-a ales cea buna, care nu se va lua de la ea . Caci nici pentru aceasta n-am venit, ca pe asternuturi moi sa sedem si pintecele sa-l hranim, ci am venit ca pe voi sa va hranim cu cuvintul adevarului si cu vederea tainelor . Pe una, dar, n-a oprit-o de la cele ce facea; iar pe cealalta a laudat-o pentru acelea la care lua aminte. Deci vezi-mi pe cele doua parti aducindu-se in launtru prin cele doua femei. Pe una mai mica, fiindca a ales slujba cea mai trupeasca totusi si aceasta prea de trebuinta -, iar pe cealalta mai mare si mai duhovniceasca, fiindca s-a suit la privirea tainelor.

Acestea, tu, ascultatorule, ia-le duhovniceste si alege ceea ce voiesti. De vrei sa slujesti, slujeste in numele lui Hristos. Ca El zicea: Intrucit ati facut unuia dintru acesti frati ai Mei prea mici, Mie Mi-ati facut (Mat. 25:40). Caci, ori de primesti straini, ori de odihnesti saraci, ori de te pleci cu milostivire catre cei ce se afla in dureri, ori de dai mina de ajutor celor ce sunt in nevoi si in primejdie, ori de slujesti la bolnavi, Hristos le primeste pe toate asupra Sa. Iar de vrei sa rivnesti Mariei, care a lasat slujba trupului si s-a suit la privirea vederilor duhovnicesti, sa savirsesti curat lucrul. Paraseste trupul, lasa lucrarea de pamint si facerea de bucate si gatirea, si sezi linga picioarele Domnului si asculta cuvintele Lui, ca sa te faci partas tainelor Dumnezeirii. Ca privirea invataturilor lui Iisus a intrecut slujba trupului.

Deci ai luat, iubitule, pildele si dovada. Rivneste cele ce vrei: sau sa fii slujitor saracilor, sau indragitor dogmelor lui Hristos. Iar de poti sa le rivnesti pe amindoua, dinspre amindoua vei lua roada mintuirii. Intii insa este cuvintul cel duhovnicesc, iar celelalte toate a doua sint. Caci Maria zice partea cea buna si-a ales . De vrei, dar, si tu sa fii tainuitor al lui Hristos, si de sezi linga picioarele Lui si de primesti Evanghelia Lui, vei parasi toata viata si fara de grija vei petrece si iti vei uita si insusi trupul tau, si asa vei putea sa vorbesti cu privirile Lui, ca sa rivnesti Mariei si sa cistigi slava cea prea-inalta.

Iar rugind-te, vezi sa nu ceri unele in loc de altele si sa minii pe Domnul nu bani, nu slava omeneasca, nu stapinire, nu altceva din cele ce trec ci cere Imparatia lui Dumnezeu si toate cele spre trebuinta trupului El ti le va da tie, precum zice Insusi Domnul Cautati imparatia lui Dumnezeu si dreptatea Lui, si acestea toate se vor adauga voua (Mat 6:33). Iar chipurile rugaciunii, iubitule, doua sunt: unul al slavosloviei cu smerenia mintii; iar al doilea al cererii mai jos decit celalalt. Rugindu-te, dar, nu veni indata spre cerere. Iar de nu, iti pirasti voirea ta, ca de trebuinta fiind silit, te rogi lui Dumnezeu. Incepind, dar, rugaciunea, paraseste-te pe sine-ti, femeia, copiii; lasa pamintul, treci peste cer, paraseste toata zidirea, si vazuta, si nevazuta, si incepe de la slavoslovia Celui ce a facut toate; si cind Il vei slavoslovi pe El, nu te rataci cu mintea incoace si incolo, nici nu grai nascociri elinesti, ci din Sfintele Scripturi alege, zicind:Bine Te cuvintez pe Tine, Doamne, Cel indelung rabdator si suferitor de rautati, Cel ce in fiecare zi indelung ma rabzi pe mine, cel ce gresesc, si ne-ai dat noua tuturor stapinire de pocainta. Ca pentru aceasta taci si ne suferi pe noi, Doamne, ca sa Te slavoslovim pe Tine, Cel ce iconomisesti mintuirea neamului nostru, uneori prin frici, alteori prin sfatuiri, alteori prin prooroci, iar mai pe urma prin venirea Hristosului Tau ne-ai cercetat pe noi. Ca Tu ne-ai zidit pe noi si nu noi. Tu esti Dumnezeul nostru .

Iar cind vei slavoslovi din Scripturi, precum poti, si vei trimite lauda catre Dumnezeu, atunci incepe cu smerenia mintii, si zi:Eu, Doamne, nu sint vrednic sa graiesc inaintea Ta, caci sint foarte pacatos . i chiar daca nu stii ceva rau intru sine-ti, asa ti se cade sa zici, caci nimeni nu este fara de pacat, fara numai singur Dumnezeu. Ca multe pacatuind, cele mai multe nici nu le pricepem. Pentru aceasta zice Apostolul: Nimic nu stiu intru sinemi, dar nu intru aceasta m-am indreptat (1Cor 4:4), adica: Multe pacatuiesc si nu pricep. Drept aceea si Prorocul zice: Greselile cine le va pricepe? (Psalmi 18:13) Deci, dar, tu nu minti de te vei numi pe sineti pacatos. Ca de vei pricepe, si cu insasi aceasta pacatuiesti, cu a zice ca nu sunt pacatos . Ci mai virtos zi ca mai mult decit toti pacatosii sint eu, care calc dumnezeiasca porunca ce zice Cind toate le veti indrepta, ziceti ca netrebnici robi suntem, caci cele ce am fost datori sa facem, am facut (Luca 17:10) . Asa ti se cade a socoti de-a pururea, ca adica sint netrebnic , si iarasi, cu smerenie unul pe altul socotind a fi mai de cinste decit pe sine (Flp 2:3).

Roaga-te, dar, lui Dumnezeu cu frica si cu minte smerita. i cind intinzi cuvint de smerita cugetare, sa zici:Multumescu-ti Doamne, ca indelung ai rabdat pentru pacatele mele, si pina acum m-ai lasat nepedepsit, caci eu cu adevarat vrednic fusesem demult sa patimesc nenumarate rele si sa fiu lepadat de la fata Ta, dar iubirea Ta de oameni cea suferitoare de rele a rabdat indelung asupra-mi. Multumescu- i, desi nu sunt indestulat spre multumirea suferirii Tale de rele . i cind cele doua parti ale slavosloviei si ale smereniei mintii le vei implini, atunci de aici cere ceea ce ti se cuvine sa ceri: nu bogatie, precum am zis mai sus, nici slava paminteasca, nici sanatate a trupului. Caci El te-a zidit pe tine si se ingrijeste de mintuirea ta, si stie cum ii este de folos fiecaruia: ori sa fie sanatos, ori sa fie bolnav; ci cere precum ti s-a poruncit Imparatia lui Dumnezeu. Ca pentru trebuinta trupului tau, precum mai sus am zis, El se ingrijeste. Caci de prea mare cuviinta este Imparatul nostru si Se minie daca cineva ii va cere un lucru mic, daca cineva din noi cere de la El pentru cele ce nimic nu i se potrivesc. Sa nu aduci, dar, asupra-ti minie in vremea rugaciunii tale, ci cere-ti lucruri vrednice Imparatului Dumnezeu. Cerind insa cele vrednice lui Dumnezeu, sa nu te departezi pina ce (nu) vei lua. Ca aceasta insemnind zice Domnul in Evanghelie Cine din voi are prieten si va merge catre dinsul la miezul noptii si-i va zice lui: Prietene, da-mi imprumut trei piini ca mi-a venit un prieten din cale si nu am ce sa-i pun lui inainte, si acela din launtru va raspunde: Nu-mi face mie osteneala, caci, iata, usa s-a incuiat si copiii mei sint cu mine in pat, nu pot sa ma scol sa-ti dau tie? Zic voua: Desi nu-i va da lui sculindu-se pentru ca ii este lui prieten, dar pentru obraznicia lui, sculindu-se, ii va da lui cite ii trebuie (Luca 11:5-8).

Pilda ne da noua Domnul ca sa ne invete pe noi sa fim in credinta tari si obraznici. Ca pilda ia de la om catre om, ca sa...