In loviturile repezite asupra Ostii Domnului s-au auzit cuvin tele ca partasii Ostii degeaba se apara cu spusa ca ei au purtari mai curatite decat inainte. Au fost intre ei betivi, lenesi, flecari, pierde-vara, oameni cu gan dul numai la ale lumii si deloc la Dumnezeu, dar odata s-au schimbat toate dupa ce au intrat in Oaste. []In loviturile repezite asupra Ostii Domnului s-au auzit cuvin tele ca partasii Ostii degeaba se apara cu spusa ca ei au purtari mai curatite decat inainte.

Au fost intre ei betivi, lenesi, flecari, pierde-vara, oameni cu gan dul numai la ale lumii si deloc la Dumnezeu, dar odata s-au schimbat toate dupa ce au intrat in Oaste. De atunci s-au facut oameni de treaba si-I multumesc lui Dumnezeu ca L-au putut cunoaste pe El si invataturile Lui cum nu le-au cu noscut mai nainte.

Da, e adevarat, asa s-au aparat ostenii. Ei au cunoscut innoirea care s-a petrecut cu ei si au marturisit-o. Cum a marturisit Sf. Pavel ca a fost mai inainte un nelegiuit si par tas la ucidere si apoi Dumnezeu a facut mila cu el si s-a luminat, asa marturisesc si ostenii despre paca tul care i-a coplesit odinioara, dar apoi s-au curatit.

Cu toate acestea, li s-a imputat: Dar cu aceasta nu urmeaza ca sun teti in calea cea buna. Credinta dreapta daca veti fi avand-o, caci daca e vorba de fapte, de! Cu ace stea se pot lauda si turcii, si evreii, si feluriti sectanti! .

Eu am raspuns acestei imputari in ziarul Calendarul . Am aratat ca nu e asa, fiindca fiecare credinta isi are roadele ei. Nu sunt roadele evreului la fel cu ale crestinului. Ce este la fel poate urma din unele trasaturi asemanatoare intre o cre dinta si alta, dar au si fapte deo sebite, care arata felul deosebit al credintei.

Intrucat am raspuns la acestea, n-ar mai fi nevoie acum sa aduc vorba din nou. Dar iata ca s-a petrecut ceva nou, care da drep tate celor ce am scris in Calenda rul si de aceea trebuie sa deschid din nou vorba despre ce am spus mai nainte.

S-a intamplat in Bucuresti, in lumea evreilor, marea nenorocire de la sinagoga lor din Calea Grivi ta, cand mai multe femei au fost omorate.

Ceea ce a urmat arata numaidecat deosebirea dintre purtarea crestinului si a evreului. Din izvorul deosebit, si fapta a fost deosebita.

Nu toate ziarele au dat la iveala un amanunt care insa trebuie scos ia iveala. L-am vazut numai in zia rul Cuvantul .

Cand a venit salvarea ca sa-i ridice pe raniti, evreii s-au ferit a-i da pe mana medicilor. Multe femei ranite au fost ascunse de barbatii lor, ca sa nu fie vazute de medici si sa fie duse la spital.

De ce aceasta?Din pricina ca in ziua marii ser bari nu era invoit ca sa umble ci neva cu caruta. La evrei, lucrurile formale sunt inca atat de adanci, ca mai bine lasa omul sa moara decat sa nu se implineasca cutare datina. La dansii, si in ziua de azi, ca si pe vremea Mantuitorului, este omul pentru sambata, nu sambata pentru om. Omul trebuie jertfit da tinii, ca si cum datina are alt rost decat a fi unealta pentru om. La ei, omul este rob...