S-a intamplat in 17 august 1872, 17/29: S-a nascut Traian Vuia, inginer si inventator; pionier al aviatiei romanesti si mondiale, constructorul primului avion din lume (brevetat, in Franta, la 17.

VIII.1903) care, la 18 martie 1906, s-a desprins de la sol datorita exclusiv fortei motorului sau; a folosit pentru prima oara in lume un tren de []The post S-a intamplat in 17 august 1872, 17/29 appeared first on Jurnal Spiritual.

S-a intamplat in 17 august 1872, 17/29 was first posted on august 17, 2020 at 12:20 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 17 august 1872, 17/29: S-a nascut Traian Vuia, inginer si inventator; pionier al aviatiei romanesti si mondiale, constructorul primului avion din lume (brevetat, in Franta, la 17.

VIII.1903) care, la 18 martie 1906, s-a desprins de la sol datorita exclusiv fortei motorului sau; a folosit pentru prima oara in lume un tren de aterizare cu pneuri la roti; in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial a participat la miscarea de Rezistenta, fiind presedintele Frontului National Roman din Franta; membru de onoare al Academiei Romane din 1946.

Traian Vuia (n. 17/30 august 1872, Surducu Mic, judetul Timis d. 2 septembrie 1950) s-a nascut intr-o familie de tarani din satul Surducul Mic, in Banat (astazi localitatea ii poarta numele). Scrisul si cititul le-a invatat la scoala din Bujor, apoi a urmat restul claselor elementare la scoala din Faget. Studiile secundare le-a efectuat la Liceul de stat din Lugoj, iar in 1892 a sustinut examenul de bacalaureat.

Pleaca la Budapesta pentru a-si continua studiile. Aici a studiat la coala Politehnica (1892) si la Facultatea de Drept, unde a si obtinut doctoratul in stiinte juridice, dupa ce a sustinut lucrarea cu titlul Militarism si industrialism, regimul de statu si de contractu (1901). Din cauza dificultatilor financiare nu a absolvit coala Politehnica.

Marele sau vis a fost sa zboare, drept pentru care a inceput sa efectueze calcule pentru planurile unei masini de zbor. In anul 1902 pleaca la Paris, dorind sa construiasca in capitala Frantei un aeroplan-automobil . La 16 februarie 1903 a inaintat Academiei de tiinte din Paris un memoriu despre aeroplanul-automobil pe care il proiectase, dar proiectul sau a fost respins de forul stiintific francez pentru ca acesta din urma considera ca aparatele de zbor mai grele decat aerul nu puteau sa zboare. Mai mult, aparatul conceput de Vuia avea cateva caracteristici care nu au fost intelese, la inceput, de catre contemporanii sai: avea o singura elice in loc de doua, cum se credea ca e absolut necesar, iar motorul proiectat parea de nerealizat cu mijloacele tehnice ale vremii.

In ciuda acestor oprelisti, sfatuit de Coriolan Brediceanu, prietenul sau din liceu, Vuia si-a brevetat totusi inventia, obtinand brevetul francez nr. 332.106 din 15 mai 1903.

Cu sprijinul familiei sale, care a contribuit semnificativ cu sume de bani, Traian Vuia a inceput constructia avionului sau. La sfarsitul anului 1905 avionul era gata si a fost testat pentru prima oara. In timpul acestui test avionul a rulat pe sol o distanta destul de lunga. Acest prim test a fost urmat de altele, la care au asistat cunoscuti specialisti, ca si G. Besan on, Victor Tatin si altii.

La 5 februarie 1906, Vuia a mai facut un test cu avionul sau, dar nu s-au obtinut rezultate datorita vremii nefavorabile. La 6 martie, o noua tentativa de ridicare de la sol a avionului, dar acesta nu s-a putut desprinde de la sol.

Ziua de 18 martie 1906 va inregistra primul succes aviatic al lui Traian Vuia, precum si primul zbor din istoria omenirii cu un aparat mai greu decat aerul, care s-a ridicat de la sol prin mijloace proprii. Avionul lui Vuia era realizat dintr-un cadru de tevi de otel, cu aripi de panza, bombate, ceea ce ii dadea aspectul unui liliac. Motorul functiona cu anhidrida carbonica pe post de combustibil, iar trenul de aterizare era constituit din patru roti cu pneuri. Acest prim zbor cu mijloace proprii de zbor s-a efectuat in Franta, la Montesson. Aparatul de zbor al lui Traian Vuia a pornit de pe loc cu ajutorul propriului sau motor, a rulat cca 50 metri, apoi s-a desprins de la sol si a zburat 12 metri la o inaltime de 1 metru. Un vant lateral puternic a facut ca aparatul sa nu poata zbura mai mult, dar premiera era realizata: primul zbor mecanic din istoria omenirii fusese infaptuit.

Prioritatea unui astfel de zbor ii este atribuita in mod eronat brazilianului stabilit in Franta Santos-Dumont, care a obtinut aceasta realizare doar la 13 septembrie, acelasi an 1906. De altfel, dupa primul sau zbor reusit, cel din 18 martie 1906, Traian Vuia a mai efectuat si alte zboruri, in timpul celui din 19 august 1906 avionul sau zburand 20 metri, la o inaltime de 2 metri si jumatate.

Vuia si-a perfectionat in continuare avioanele, primul motor folosit fiind inlocuit cu altul, de 24 cai-putere, astfel ca aparatul Vuia nr.1 a devenit Vuia nr.1 bis, apoi Vuia nr. 2.

La 17 iulie 1907 Traian Vuia a reusit sa zboare cu aparatul sau pe o distanta de 60 metri, dar la aterizare si-a deteriorat avionul.

Traian Vuia si-a continuat cercetarile in domeniul tehnicii si dupa anul 1907. El a organizat un atelier-laborator pentru cercetarea elicelor, iar impreuna cu Marcel Yvonneau a conceput cateva modele originale de elicoptere, care au fost prezentate in demonstratii publice (modelele realizate in anii 1918 si 1921).

Revistele La Technique Aeronautique si L Atmosphere i-au publicat studiile teoretice. Pe langa alte inventii, Vuia a mai conceput si un generator cu aburi, brevetat in mai multe state ale lumii in perioada interbelica.

In timpul primului razboi mondial, Traian Vuia a lucrat pentru armata franceza, in cadrul Serviciului de inventii, contribuind la perfectionarea aviatiei militare aliate. A redactat mai multe manifeste destinate soldatilor de nationalitate romana, ceha,...