S-a întâmplat în 15 august 1925
S-a intamplat in 15 august 1925 was first posted on august 15, 2020 at 7:22 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 15 august 1925: i-a luat zborul din bazinul portului Constanta primul hidroavion romanesc, realizat de inginerul Radu Stoika (1900-1971) in acelasi an. Viteza maxima a acestui aparat a fost de 160 km/ora. La data la care a realizat hidroavionul, Stoika avea 25 de ani si era inginer specializat in aeronautica, scolit la Paris si Londra.
Hidroavionul care era dotat cu un motor Hiero 220 CP, cu sase cilindri verticali si elice propulsiva, era capabil sa zboare opt ore, cu o viteza de 160 km/ora, la un plafon de 4.000 de metri. A fost probat la putin timp dupa realizare, decoland din portul Constanta; rezultatele au fost excelente, impresionandu-l pe Regele Carol II, care a recomandat aparatul de zbor Ministerului de Razboi,In 1919 un grup de ofiteri de marina a luat in primire, la Constanta, 12 hidroavioane Brandemburg W 12 si UTZI, care reprezentau captura de razboi in urma unei contraofensive impotriva trupelor maghiare. La data de 15.05.1920 a fost infiintata Escadrila de Hidroplane, prima structura organizatorica a hidroaviatiei romane. La 21 iulie 1920, in portul Constanta, a avut loc zborul primului hidroavion care a consacrat hidroaviatia ca forta distincta in aviatia romaneasca.
In martie 1924 Directia Aeronautica a Ministerului de Razboi a adresat tuturor marilor case straine, specializate in constructia de avioane, cereri pentru prezentarea ofertelor.
La 15 august 1925 are loc zborul primului hidroavion romanesc, proiectat in 1923 si numit Getta. Decolarea a avut loc din bazinul Titan din Constanta, iar pilot era vestitul pilot Romeo Popescu. Reusita zborului a facut ca statul roman sa mai comande trei aparate.
Hidroavionul a fost construit dupa planurile inginerului Radu Stoica, la Atelierul de Constructii a lui Nicolau.
In anul 1926 Uzinele din Seste Calende au prezentat la Constanta un hidroavion Savoia-Marchetti S59 bis, cu bune performante, apreciate de membrii Comisiei romane pentru procurarea materialului aeronautic. Ministerul de Razboi a comandat un lot de 12 avioane de acest tip. In anul 1928 a sosit in tara primul lot de patru hidroavioane Savoia-Marchetti care, la 15 august 1928, de Ziua Marinei, au fost botezate de Regele Mihai I si au intrat in dotarea Grupului de Hidroaviatie format din Escadrila 1 de Zbor, pe malul de est al Lacului Siutghiol, Escadrila 2 Parc si Escadrila 3 Depozit, dislocate la Anadalchioi, unde se afla comandamentul grupului. Echipajele hidroavioanelor aveau comandant un ofiter de marina, care era in acelasi timp si observator.
La 17 iulie 1930 Grupul de Aviatie Maritima a capatat denumirea de Flotila de Hidroaviatie si s-a mutat la Palazu. Prin adresa nr.1384 din 31 octombrie 1930, semnata de ministrul roman al apararii, generalul de divizie adjutant Condiescu, un ofiter superior a fost insarcinat pentru a trata...