Misiunea Bisericii de convertire si catehizare a lumii, atat dogmatic cat si moral, i-a inclus intotdeauna si pe tineri. Sfaturi sau principii ale educatiei gasim la majoritatea Sfintilor Parinti ai Bisericii, insa cei care s-au aplecat mai mult asupra educatiei sau invataturii au fost, fara indoiala, Sfintii Trei Ierarhi, in anul 1842, Senatul Universitatii din []Misiunea Bisericii de convertire si catehizare a lumii, atat dogmatic cat si moral, i-a inclus intotdeauna si pe tineri. Sfaturi sau principii ale educatiei gasim la majoritatea Sfintilor Parinti ai Bisericii, insa cei care s-au aplecat mai mult asupra educatiei sau invataturii au fost, fara indoiala, Sfintii Trei Ierarhi, in anul 1842, Senatul Universitatii din Atena numindu-i in mod oficial Patroni ai Culturii si ai Educatiei .1 Dintre ei, cel mai mult vorbeste despre educatie Sfantul Ioan Gura de Aur, mai toata invatatura lui avand un caracter pedagogic, dar intr-un mod sistematic acesta vorbeste despre educatie, in doua din lucrarile sale. Prima, in ordine cronologica, este Apologia vietii monahale. Aici Sfantul recomanda parintilor sa-si trimita copiii la manastire pentru formarea lor spirituala, considerata superioara formarii profesionale: Sa presupunem ca ai de ales intre doua cai; sa trimiti pe fiul tau sa frecventeze scolile spre a invata oratoria si stiinta, sau sa-l trimiti in manastirile din pustie spre a i se face educatia sufletului. Spune-mi acum, te rog, in care dintre aceste doua cai este mai bine sa exceleze fiul tau? In ce ma priveste pe mine, as dori sa exceleze si in una si in alta. Dar daca n-ar putea sa exceleze in amandoua, este mai bine sa aleaga o singura cale, educatia sufletului, cu mult superioara celei dintai .2 Sfantul recomanda sederea copiilor in manastire pana cand acestia vor dobandi o oarecare maturitate morala, sau vor putea fi de folos si altora prin virtutile dobandite aici: Prin urmare, sa-i chemam acasa pe fiii nostri doar cand vor fi puternici, cand vor fi de folos si altora. Sa-i scoatem din manastire numai atunci cand lumina vietii lor va putea lumina pe toti, cand lumina lor poate fi pusa in sfesnic (Matei 5,14-16). Atunci veti vedea ce fii aveti voi si ce fii au ceilalti parinti care si-au lasat copiii in lume si pe care voi ii laudati. Atunci veti cunoaste foloasele trairii in manastire, cand fiii vostri vor vindeca pe oamenii care sufera de boli de nevindecat, cand li se va striga in gura mare ca sunt binefacatori obstesti, aparatori si mantuitori ai omenirii, cand vor trai ca niste ingeri intre oameni pe pamant, cand vor fi priviti cu respect de catre toti .3Bineinteles ca idealul cerut de Sfant a fost prea inalt pentru acea vreme si cu atat mai mult pentru cea de astazi, el insusi, dupa experienta sa pastorala din Antiohia, va recomanda ca factori principali in educatie Biserica, Familia si coala.
Al doilea tratat care dezbate tema educatiei si respectiv principiile si metodele pedagogice, de data aceasta...