I Corinteni 16, 13-24 Nu cred ca se poate indemn mai strasnic inimilor noastre aprinse de dor de Imparatie mai decisiv ca acesta. Sunt patru porunci de viata, de supra-vietuire in contextul unei lumi care ne propune construirea unui ghetou interior (ii rog pe tineri sa citeasca stralucita carte cu acelasi titlu, Ghetoul Interior, a []I Corinteni 16, 13-24 Nu cred ca se poate indemn mai strasnic inimilor noastre aprinse de dor de Imparatie mai decisiv ca acesta. Sunt patru porunci de viata, de supra-vietuire in contextul unei lumi care ne propune construirea unui ghetou interior (ii rog pe tineri sa citeasca stralucita carte cu acelasi titlu, Ghetoul Interior, a lui Santiago H. Amigorena, Litera, 2020, 187 pg.), in care cuvintele de ordine sunt: lasati garda jos, nu va asumati credinta, descurajati-va sa va putem manevra, inmuiati-va ca firi si convingeri! Ce spune Sf. Pavel corintenilor ne priveste in mod direct. El leaga credinta care este mult mai mult decat simpla convingere de priveghere, adica indelunga veghere asupra calitatii vietii asumate. Sfantul Dimitrie al Rostovului ofera, in timp, o harta a lumii in care traim, scriindu-ne: Duhul lumii este zgarcit si cu imprumut si nu se intoarce. Se arata binefacator, iar in fapta nici nu se gandeste la aceasta. Domnul zice despre cei ce stapanesc popoarele pagane: Regii neamurilor domnesc peste ele si se numesc binefacatori (Luca 22, 25). De ce nu a spus Domnul: cei ce stapanesc neamurile sunt binefacatorii lor, ci numai a spus ca se numesc binefacatori? Fiindca a vrut sa arate prin aceasta ca duhul lumii nu cunoaste binefacerea adevarata. El nu face bine nimanui, ci numai asupreste, jefuieste si rapeste, in dorinta lui fara de sat, precum vacile slabe din visul faraonului care le-au mancat pe cele grase si nu s-au ingrasat deloc. Oricine il nedreptateste pe aproapele si rapeste cele straine poarta in sine duhul lumii. Nu ne mai ajunge timp sa aratam toate diferentele dintre Duhul Domnului si duhul lumii. Duhul Domnului ne porunceste: Nu te mania in zadar pe fratele tau. Iar duhul lumii ne spune: Nu numai manie-te, ci si nedreptateste-l si ucide-l. Duhul Domnului ne indeamna: Curata-te de orice intinaciune a duhului si a trupului. Iar duhul lumii ne indeamna: Pacatuieste si intineaza-te! (Sf. Dimitrie al Rostovului, Invataturi si reflectii duhovnicesti, Ed. Egumenita, 2020, pp. 68-69). Cum reusea Sfantul Pavel sa intuiasca astfel lucrurile? Ne-am lamurit in saptamana trecuta (I Cor 15, 1-11) ca el se socotea si era cu adevarat sub aripa de intelegere a harului Duhului Sfant. Or, stapanitorul lumii acesteia nu este creativ. Cu atat mai grava prostia noastra. Pentru ca el pune principiu conducerii lumii ura si negrija, rautatea si critica neintemeiata. Sfantul Dimitrie, amintit mai sus, consemna ca, de fapt, daca nu esti fiu lui Dumnezeu, esti locuitor gheenei. Te inchizi in lada de gunoi, iertata-mi fie aluzia, a lumii. O rampa de deseuri din care iti construiesti o lume.
Dar principiul lumii lui Dumnezeu pare simplu, la cum il enunta Sf. Pavel. Caci el continua, scriind corintenilor: Toate ale voastre cu dragoste sa se faca (I Cor 16, 14). i propozitia aceasta este prefata Evangheliei zilei, care priveste pe lucratorii cei rai (Matei 21, 33-44). Cuvintele pildei Mantuitorului ne previn asupra aparentei legalitatii si asupra slujirii transformata in servilism ucigas. La vreme de roade, farsorii intr-ale slujirii ucid crezandu-se stapani. Mi-e tare cunoscut, inclusiv din viata comunitatilor noastre crestine, astfel de atitudini de ucidere din culpa a motivatiei de a mai fi crestin a mii de tineri si oameni, de orice varsta, prin rigorismele noastre servile, neacordate in Har cu Stapanul viei celei mari, care este...