Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a fa cut cina mare si a chemat pe multi. i a trimis pe sluga sa in ceasul cinei sa zica celor chemati: Veniti, ca iata, gata sunt toate . i au inceput toti dimpreuna a se lepada. Cel dintai a zis: arina am cumparat si am nevoie sa ies []Zis-a Domnul pilda aceasta: Un om oarecare a fa cut cina mare si a chemat pe multi. i a trimis pe sluga sa in ceasul cinei sa zica celor chemati: Veniti, ca iata, gata sunt toate . i au inceput toti dimpreuna a se lepada. Cel dintai a zis: arina am cumparat si am nevoie sa ies si sa o vad, rogu-te sa ma ierti . i altul a zis: Perechi de boi am cumparat cinci si merg sa-i ispitesc, rogu-te sa ma ierti . i altul a zis: Muiere mi-am luat si pentru aceasta nu pot veni . i intorcandu-se sluga aceea, a spus domnului sau acestea. Atunci, maniindu-se, stapanul casei a zis slugii sale: Iesi cu rand la raspantiile si ulitele cetatii si saracii, si betegii, si orbii adu-i aici. Ca zic voua: nici unul din barbatii aceia ce erau chemati nu va gusta cina mea. Ca multi sunt chemati, iar pu tini alesi . (Lc 14, 16-20)Cina din pilda evangheliei este imparatia lui Dumnezeu; este mantuirea noastra cea sufleteasca prin Jertfa cea mare si sfanta a Fiului Sau. Cei chemati la aceasta cina au fost, in primul rand, evreii. Pentru ei pregatise Dumnezeu acest ospat al mantuirii. Dar ei au re fuzat chemarea Domnului; Evan ghelia mantuirii a trecut asupra neamurilor , asupra popoarelor pagane.

Dar, afara de acest inteles, evanghelia de duminica mai are si un alt inteles, care ne priveste pe noi, pe mine si pe tine, draga cititorule. Evanghelia de dumi nica este o invitare ce ne cheama si pe noi la cina cea mare . Dom nul ne cheama la cina mantuirii sufletesti. Domnul ne cheama cu o invitare scrisa: cu Evanghelia, cu cuvintele Lui ce ni le-a lasat scrise in Noul Testament, in Sf. Scriptura. Nimeni nu va putea spune ca n-a fost invitat si n-a stiut de invitare.

Domnul ne cheama la cina mantuirii sufletesti, dar, la chema rile Domnului, oamenii de azi ras pund tot asa ca si chematii din pilda Evangheliei. Multimea cea mare a crestinilor n-asculta che marea Domnului; n-au oamenii vreme pentru cele sufletesti. Sunt cuprinsi de vartejul daraverilor, afa cerilor, averilor si ispitelor. Pilda evangheliei ii imparte in 3 clase pe cei care au refuzat invitarea la cina.

In clasa prima a fost cel care trebuia sa-si vada tarina. In clasa asta sunt si azi cei cuprinsi si ine cati de grijile avutiilor. Averea si strangerea ei nu este, in sine, un pacat Este chiar o datorie pentru fiecare tata de familie. Dar e un pacat averea cand facem din ea un idol pentru care singur traim si muncim. Lacomia averilor strica gustul de cele sufletesti ne fura toata vremea, toate gandurile si toate preocuparile noastre. Lacomia avutiilor ii fac pe unii oameni zgar citi. Sunt atatia oameni care au avere sa poata trai si 100 de ani, dar lacomia nu-i lasa sa scape la cele sufletesti. Strang avere de dragul averii, de dragul unui idol de suflet pierzator. Insemn aici ca si putinul celui sarac poate fi un astfel de idolIn clasa a doua a fost cel care se scuza ca si-a cumparat perechi de boi si merge sa-i ispi teasca. Asta-i clasa afacerilor si negustoriilor. Asta-i clasa vremu rilor si oamenilor de azi. Nici ne gustoria nu-i un pacat. Este si ea o ocupatie ce incepe la un loc cu mantuirea sufletului. Numai ca daca nu bagam de seama aceasta ocupatie se poate face o mare, o foarte mare ispita pen tru suflet. Afacerile si negustoriile il atrag pe om daca nu baga de seama intr-un vartej din care nu mai poate scapa la cele sufle testi. Ati vazut pe oamenii de afa ceri cat sunt de cufundati in afa cerile lor. Toata vremea si toata viata lor curge in partea aceasta. Pentru cele sufletesti n-au ragaz nici macar un minut. Mai in pri mavara am scris la foaie despre un negustor ce ne-a amenintat ca ne paraste pentru ca ii trimisesem, din greseala, o Biblie rambursata cu 120 de lei. Ne scria ca...