Cea mai mare problema pe care o are Romania la nivelul serviciilor publice electronice este interoperabilitatea, a afirmat, luni, presedintele Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei (ADR), Sabin Sarmas, intr-o conferinta de specialitate.

De la ADR se doreste sa fie o institutie mult mai agila, focusata pe ceea ce numeste transformare digitala, nu digitalizare. Ne propunem sa fim o autoritate care sa ajute transformarea digitala, atat a mediului privat, cat si a mediului public. Focusul nostru va fi pe zona publica, pe marile proiecte pentru marii beneficiarii ai celor 36 de evenimente de viata. Interoperabilitatea este cea mai mare problema pe care o are astazi Romania la nivelul serviciilor publice electronice pe care le ofera. Romania, la nivel de digital, este un fel de tara fara autostrazi digitale. Imi pare rau sa spun ca foarte multe dintre proiectele care sunt in curs de finantare nu sunt pregatite pentru interoperabilitate, a declarat Sarmas.

Acesta a adaugat ca o alta prioritate a ADR este implementarea proiectului de cloud guvernamental.

Pentru noi, proiectul de cloud guvernamental este o prioritate. Confirm faptul ca vom lucra impreuna cu STS sa ducem acest proiect la bun sfarsit. Ideea de cloud guvernamental este una care se implementeaza la nivelul tuturor statelor europene. O a treia prioritate este reprezentata de identitatea electronica. Aici, e o poveste ceva mai complicata. Alta prioritate este reprezentata de reglementarile din domeniul livrarilor de software de catre companiile private catre sectorul public. Astazi, pe acest segment este un fel de haiducie. Nu exista niciun fel de standard de calitate in ceea ce priveste livrarea de software, a spus presedintele ADR.

Conform Notei de fundamentare care insoteste Hotararea de Guvern privind organizarea, functionarea si atributiile Autoritatii pentru Digitalizarea Romaniei, entitatea se organizeaza si functioneaza ca structura cu personalitate juridica in cadrul aparatului de lucru al Guvernului si in coordonarea prim-ministrului, avand rolul de a realiza si asigura implementarea strategiilor si a politicilor publice in domeniul digitalizarii.

Conducerea ADR este asigurata de un presedinte cu rang de secretar de stat, ajutat in activitatea de conducere de un vicepresedinte cu rang de subsecretar de stat, numiti si eliberati din functie prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, pentru buna functionare a compartimentelor si activitatilor cu caracter functional, Autoritatea are un secretar general, iar numarul maxim de posturi este 35, exclusiv demnitarii si posturile aferente Cabinetului presedintelui.

Noua entitate vizeaza atingerea unor obiective, printre care: digitalizarea sectorului public, dezvoltarea si asigurarea interoperabilitatii intre autoritatile si institutiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatica si interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice, implementarea la nivel national de sisteme informatice care furnizeaza servicii de eGuvernare, operarea de sisteme informatice ce furnizeaza servicii de eGuvernare, asigurarea securitatii cibernetice pentru sectorul public, implementarea inteligentei artificiale in sectorul public.

ADR va primi finantare integral de la bugetul de stat, prin Secretariatul General al Guvernului. Incasarile obtinute din tarifele practicate de Autoritate vor fi virate integral la bugetul de stat.

Transformarea digitala a administratiei publice centrale si locale, semnatura digitala si e-Guvernarea sunt cateva dintre subiectele dezbatute, luni, in conferinta Digital Transformation Agenda of Romania, organizata la Bucuresti. AGERPRES/(A - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilica, editor online: Ady Ivascu)