Viitorul avion de luptă franco-german a trecut o etapă decisivă
Dupa mai multe luni de rivalitati politico-industriale intre Germania si Franta, membrii comisiei pentru buget a Bundestagului si-au dat acordul pentru deblocarea unor credite de 77 de milioane de euro destinate lansarii primei etape majore a proiectului franco-german, caruia i s-a alaturat si Spania.
Deputatii partidelor ce formeaza marea coalitie condusa de Angela Merkel - conservatorii si social-democratii - au votat pentru, la fel si extrema dreapta. Ecologistii si extrema stanga au votat impotriva.
Deblocarea acestei sume va permite finantarea studiilor ce au ca obiectiv constructia pana in 2026 a unui demonstrator tehnologic al avionului de lupta european de noua generatie, denumit New Generation Fighter (NGF).
Suma aprobata de Bundestag este mica fata de costul total al proiectului, insa etapa trecuta miercuri este una esentiala, intrucat un vot negativ ar fi riscat sa puna intregul program sub semnul intrebarii.
Totusi, conform mai multor surse parlamentare de la Berlin, exista reticente fata de acest proiect. Il facem pentru ca nu vrem sa deterioram relatiile franco-germane, si este chiar inaintea venirii presedintelui francez Emmanuel Macron weekendul acesta in Germania pentru Conferinta de securitate de la Munchen, a explicat agentiei France Presse inaintea votului raportorul pentru acest proiect al comisiei pentru buget din Bundestag, Rainer Brandl.
Ministrul francez al apararii, Florence Parly, pusese anterior presiune asupra parlamentarilor germani. Parisului si Berlinului le revine responsabilitatea de a construi aceasta Europa a Apararii, a sustinut ea pe 5 februarie la Strasbourg.
Alesii germani, care de la inceput s-au temut ca partenerii industriali francezi vor domina prea mult acest proiect, au pus conditii. Ei au cerut astfel ca un alt proiect militar comun franco-german, tancul MGCS (Main Ground Combat System), in care germanii vor avea rolul principal, sa progreseze in acelasi ritm cu cel al avionului de lupta. Cele doua proiecte trebuie sa avanseze in paralel, se arata intr-o rezolutie votata de asemenea miercuri in Bundestag.
Programul avionului de vanatoare, condus de francezi, evolueaza rapid, in timp ce acela al tancului treneaza, a remarcat un parlamentar german care a cerut sa i se pastreze anonimatul. Principala cauza a acestei intarzieri este ca societatile industriale germane implicate reusesc cu greu sa cada de acord asupra impartirii beneficiilor intre ele.
Deputatii germani au cerut de asemenea garantii ca interesele companiilor germane din sectoarele tehnologice vor fi mai bine avute in vedere in dezvoltarea proiectului. Acesta a mai trecut o etapa importanta si in decembrie, cand compania franceza Safran si cea germana MTU au convenit constituirea unei societati mixte pentru realizarea motorului viitorului avion de lupta. De atunci insa, mai multi actori ai partii germane, inclusiv membri ai Bundestagului, au cerut revizuirea acestui acord.
Noul avion de lupta, care ar urma sa devina operational catre anul 2040, este piesa de baza a programului SCAF (sistemul de lupta aeriana al viitorului), care mai cuprinde drone si rachete de croaziera. AGERPRES/(AS - autor: Sorin Popescu, editor: Mihaela Toth, editor online: Gabriela Badea)