Afacerile cu flori vor creşte în 2020 cu aproximativ 15% (analiză)
Conform sursei citate, afacerile cu flori au crescut considerabil in ultimii cinci ani, cu 96% fata de 2014 si cu 6% fata de 2017, la 330 milioane de lei in 2018.
Florile nu sunt doar frumoase, ci pot fi si profitabile. Business-urile din domeniul floral au capatat avant in ultimii ani si nu putem sa nu remarcam faptul ca peste 90% din antreprenorii din domeniu sunt romani. Creativitatea acestora si pasiunea pentru aranjamente florale cu siguranta ca si-au spus cuvantul, insa, pentru ca piata locala sa infloreasca si mai mult, este nevoie de o strategie clara si de investitii sustinute si in ceea ce priveste cultivarea florilor. Momentan, cresterea acestui sector a venit doar din consum, insa cu siguranta ca poate veni si din productie daca vor exista initiative in acest sens, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin.
In 2018, numarul companiilor care activeaza in domeniu a fost cu 36% mai mare decat in 2014, in urma analizei calitative rezultand peste 830 de companii in industria florilor.
Cu toate acestea, nu toate sunt afaceri infloritoare, semnaleaza KeysFin, conform careia din totalul celor peste 830 de companii analizate, 387 au inregistrat profit, 373 au avut pierderi, iar restul au avut un rezultat nul in 2018. Pe de alta parte, in acelasi an, rezultatul net al business-urilor din domeniul floral (profit minus pierdere neta) a evoluat in ritm sustinut, reusind sa treaca de la o pierdere de 12,5 milioane de lei in 2014, la un profit de peste 20 de milioane de lei in 2018.
In topul celor mai mari companii locale din domeniul floral, dupa cifra de afaceri, se afla: Comgaby Moln SRL (florariile Magnolia: 31,6 milioane de lei), Flowers Market Holland SRL (26,1 milioane de lei) si Flor de los Andes SRL (17,6 milioane de lei in 2018). Toate cele trei sunt detinute de investitori romani si, mai mult decat atat, dintre cele peste 830 de companii analizate, doar 20, respectiv 2% - sub marja statistica de eroare de 3%, sunt controlate de investitori straini.
Comertul international de plante vii si produse de floricultura al Romaniei (exporturi plus importuri) a inregistrat o crestere de 2,7% fata de 2017 si 5,8% fata de 2014, la aproape 136 milioane de euro in 2018. Analistii KeysFin atrag insa atentia asupra majorarii deficitului comercial (exporturi minus importuri), care a avansat cu 3,5% fata de 2017 si a fost cu 6,6% peste nivelul din 2014, la 130 de milioane de euro in 2018.
Valoric, Romania a importat de 50 ori mai multe flori decat a exportat, in 2018, iar principala sursa a importurilor florale din tara noastra este Olanda. ara lalelelor este asadar furnizorul oficial de flori al Romaniei, iar valoarea importurilor a fost de aproximativ 78 milioane de euro, reprezentand aproape 60% din totalul importurilor de plante vii si produse de floricultura de pe plan local. In topul tarilor din care Romania importa flori se mai regasesc si Ungaria, cu 12% din total importuri, si Italia, cu 8% din acelasi total.
Olanda este de altfel lider de necontestat in domeniu, cu peste 40% din exporturile de flori la nivel global in 2018, aproximativ 3,7 miliarde de dolari, potrivit datelor Statista.
Bucurestiul se afla pe primul loc in topul judetelor in functie de cifra de afaceri a business-urilor din domeniul floral care au sediul aici, insumand 113 milioane de lei, 34% din totalul la nivel national. Capitala este urmata in clasament de judetul Bistrita-Nasaud, cu 10% din total si o cifra de afaceri de 32,5 milioane de lei, si judetul Ilfov, cu 9% din total si o cifra de afaceri de 30 milioane de lei. Companiile inregistrate in cele trei judete cumuleaza peste 50% din totalul cifrei de afaceri locale a acestui sector.
In ceea ce priveste forta de munca din domeniu, aceasta a ramas relativ constanta fata de 2017. Astfel, in 2018 existau aproximativ 1.600 de angajati activi in industrie, la nivel national, cu 36% mai multi decat in 2014. Pe de alta parte, costul mediu per angajat a avut o crestere de aproape doua ori mai rapida decat productivitatea medie per angajat, respectiv de 80% in 2018 versus 44% in 2014.
KeysFina semnaleaza ca piata de e-commerce din Romania creste de la an la an, iar obisnuinta romanilor de a gasi totul la un click distanta se regaseste si in cazul business-urilor florale. Potrivit datelor din domeniu, in 2019 existau aproximativ 150 de magazine online de flori, iar cele mai ocupate luni sunt februarie, martie si decembrie. Sarbatorile locale, precum 1 martie sau Dragobetele, dar si cele internationale, precum Valentines Day sau 8 martie, contribuie semnificativ la veniturile comerciantilor online de flori.
Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companiile selectate in urma analizei interne calitative la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei). Toate cifrele sunt exprimate in lei iar datele au fost extrase in prima parte a lui 2020. Estimarile au la baza rata medie anuala, calculata pe o perioada de cel putin 5 ani.
KeysFin ofera informatii despre firmele din Romania si din strainatate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienti, KeysFin este unul dintre cei mai importanti furnizori de solutii de business information din Romania.
AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Andreea Marinescu, editor online: Irina Giurgiu)