In jurul Bisericii Evanghelice din Reghin, cunoscuta ca Biserica Saseasca, a carei constructie a inceput in anul 1330 si care detine o serie de elemente de arhitectura foarte rare in Europa, au fost tesute mai multe legende, doua dintre acestea fiind legate de Ordinul Cavalerilor Teutoni.

Una dintre legende, care s-ar putea sa aiba si niste nuante de adevar, spune ca date fiind elementele de arhitectura extrem de rare, se presupune ca aceasta constructie definitorie pentru municipiul Reghin este opera unor arhitecti apartinand Ordinului Cavalerilor Teutoni.

Astfel, dintr-un manuscris aflat la Biblioteca Municipala Petru Maior Reghin, intocmit de arhitectul Gustav M ller, reiese ca Biserica evanghelica-lutherana din Reghin se remarca prin patru elemente extraordinare si foarte rare: o fereastra gotica din jurul anilor 1400, consolele cu guler de piatra de la nervura arcaturilor incrucisate deasupra corului, inscriptia in piatra din cor si firida de sezut din cor.

Foto: (c) Dorina Matis / AGERPRES FOTO Arhitectul Klaus Birthler, care a studiat in ultima vreme aceasta biserica, etichetata ca o constructie-enigma, sustine ca intr-adevar circula o serie de legende in legatura cu edificiul, iar una din ele se refera la o posibila comoara ascunsa aici, dar si un pasaj subteran secret.

Aceasta fereastra are niste figuri umane in stanga si in dreapta si a fost mutata din podul bisericii jos, intr-un loc mai vizibil. Astazi, sub acest ancadrament de piatra sunt trecuti eroii de razboi (...) Avem un ancadrament de piatra, cea mai veche parte de elemente de construire. A fost descoperita sub tencuiala, probabil au mai fost si alte mici comori ascunse sub tencuiala. Aceasta biserica nu a fost cercetata in amanuntime niciodata. In spatele altarului unde este acest ancadrament de piatra, vas de botez cu apa sfintita. Circula doua legende in legatura cu biserica saseasca din Reghin, mentionate si in monografie, una din ele se refera la o posibila comoara ascunsa intr-un element de constructie din piatra aflat in biserica. In monografie se spune ca piatra este decorata cu struguri si vita-de-vie. Este pur si simplu o piatra care se afla in si, pana acum, nu s-a gasit nicio explicatie care este rolul aceste pietre, probabil a fost un amvon, dar nu s-a cercetat prea mult asupra acestui aspect. Nu se mentioneaza ce contine aceasta comoara. Atunci cand biserica ar avea nevoie de bani pentru a fi reconstruita, exista acea comoara care asigura reconstructia bisericii. Poate nici nu e adevarat, dar deocamdata e o legenda, a subliniat arhitectul.

O a doua legenda, relateaza Birthler, este ca sub altarul bisericii sasesti din Reghin ar exista un tunel care ar merge pana la Cetatea din Gurghiu (circa 15 kilometri), dar nici aceste aspect nu a fost cercetat deocamdata.

Ce este insa cert, sustine arhitectul, este existenta mai multor stiluri arhitecturale, fapt ce dovedeste mai mute etape de constructie si de restaurare.

Desi apar diferite stiluri, biserica pare totusi unitara, echilibrata. Ultimul raport de restaurare a arhitectului Gustav M ller spune ca a facut niste interventii radicale asupra constructiei si anume, daca initial pe latura dintre nord erau ferestre mici, le-a facut mari, ca sa para mai gotica decat a gasit-o el. La ultima etapa am gasit o serie de martori in zidarie si am lasat acei martori in tencuiala, niste linii fine care arata etapele de constructie, de la cea de tip bazilical cu doua nave laterale, la o cladire mai inalta, pe o singura latura. Ca sa para simetrica din fata, pe o latura a bisericii a mai fost ridicat un zid, care este nejustificat in spate (...) Multa lume ma intreaba care este cea mai veche constructie din Reghin, de fapt aceasta constructie s-a dezvoltat etapizat, dar cea mai veche inscriptie o putem vedea pe latura de nord a altarului si anume 1330, este cea mai veche inscriptie din aceasta biserica si dovedeste ca aici a fost un lacas sfant, este posibil sa fi fost o capela dupa care s-a extins cu aceasta nava. i mai avem tot in aceasta zona a corului un semn, vechea stema a orasului. Ea reprezinta trei litere, un crin de Anjou si o stea Oras privilegiat Reghin. Mai sunt doua inscriptii, stanga si dreapta, care inca nu stim ce sunt. Daca ne gandim la stil, este un stil gotic tarziu, a aratat Klaus Birthler.

Foto: (c) Dorina Matis / AGERPRES FOTO Revenind la cele patru elemente rare, care au dat nastere legendelor despre cavalerii teutoni, din manuscrisul aflat la Biblioteca Municipala Petru Maior Reghin, intocmit de arhitectul Gustav M ller, mai reiese ca aceasta biserica detine o fereastra descoperita dupa 300 de ani, o creatiune gotica ce cu greu se va mai gasi undeva, fiind singura pastrata din cele patru ferestre care luminau nava principala. Arhitectul arata ca doar aceasta fereastra a fost salvata si pastrata pentru posteritate, iar dupa lucrarile de largire a cladirii, efectuate in anul 1630, aceasta fereastra a ajuns intr-un loc din pod, unde a fost salvata de la distrugere.

Fereastra a fost adusa la lumina in timpul lucrarilor de restaurare din anul 1928 si a fost intrebuintata la incadrarea placii comemorative a eroilor din Primul Razboi Mondial.

Documentul mai releva ca elemente asemanatoare celor care compun aceasta fereastra se gasesc doar la Poarta de Aur, la intrarea in sala de capitul de la Marienburg, motiv pentru care se poate, deci, presupune ca aceasta creatiune este opera unei echipe de constructii apartinand Ordinului Cavalerilor Teutoni.

Cea de-a doua raritate o reprezinta consolele reliefate cu guler de piatra la nervura arcaturilor incrucisate deasupra corului, prevazute cu o serie de impletituri si care infatiseaza o rozeta de flori: Console centrale de piatra avand aceasta forma si executie nu pot fi gasite la niciunul din monumentele istorice din intreaga Transilvanie; exista la Poarta Winterren din Marienburg, Prusia de Est, realizate intr-o forma asemanatoare, insa nici pe departe nu se apropie de conceptia artistica bogata a celor existente la corul bisericii din Reghin, se arata in document.

A treia raritate este o inscriptie in piatra din cor, din 1330, pe care este mentionat patronul bisericii, Magistrul Thoma, aceasta fiind cea mai veche inscriptie in piatra din Transilvania medievala: Anno Domini MCCCXXX construitur domus Marie tempore Nicolai plebani cum rebus magistri Thome patroni ecclesie.

Foto: (c) Dorina Matis / AGERPRES FOTO Gustav M ller ne mai spune ca inscriptii in piatra datand din Evul Mediu se pot gasi in ordine cronologica la urmatoarele monumente istorice din Transilvania, cea din Reghin fiind cea mai veche: 1. biserica evanghelica-lutherana din Reghin, anul 1330; 2. Biserica reformata din Teius, anul 1449; 3. Cetatea Bran, anul 1452; 4. cetatea Hunedoara, anul 1452; 5. Cetatea Brancovenesti, de langa Reghin, din anul 1537; 6. Turnul orasului vechi din Dej, din anul 1578.

De asemenea, firida de sezut din cor este mentionata in document ca fiind a patra raritate, din piatra, in nicio constructie din Transilvania nemafiind intalnita una asemanatoare.

Firida de sezut din cor trebuie mentionata ca a patra raritate, fiind demna de remarcat ca o lucrare din cele mai temeinice in comparatie cu firidele de sezut din corul celorlalte biserici din Transilvania. Aceasta firida de sezut este din piatra, pe cata vreme celelalte constructii de acest fel din alte biserici din tara, n-au arhitectonica normala si constructiva, unele parand a fi construite din stucghips, sustine Gustav M ller.

Biserica a fost incendiata in 1708 in timpul rascoalei antihabsburgice condusa de Francisc R k czi II, fiind reparata abia dupa 70 de ani, cand au fost introduse elemente arhitecturale in stil baroc, cum ar fi bolta navei principale de tip bohemian, si a fost inaltata una din navele laterale, primind doua randuri de galerii. In timpul Revolutiei din 1848, biserica a fost incendiata din nou, lucrarile de reabilitare fiind terminate in anul 1851.

Cele mai mari lucrari de restaurare au avut loc intre anii 1927 si 1930, si au fost conduse de Gustav M ller, arhitect al Reghinului, dar si in perioada 1959-1961.

Foto: (c) Dorina Matis / AGERPRES FOTO Stilul bisericii este gotic, descris de contraforti si de arce ogivale, iar anul 1551, care este inscris in partea superioara a bisericii, atesta anul trecerii de la catolicism la luteranism a comunitatii, in frunte cu preotul Josephus Kimpius.

Biserica are un plan bazilical cu trei nave, un altar poligonal si un turn cu inaltimea de 47 de metri, aflat in continuarea navei centrale, iar ancadramentul folosit este unic in Transilvania, avand figuri umane pe post de console la arce. Cele patru turnulete de pe turnul cel inalt, de asemenea inalt de 47 de metri, atesta dreptul de judecata al Reghinului. AGERPRES / (A, AS - autor: Dorina Matis, editor: Marius Fratila, editor online: Anda Badea)