Maica Domnului – icoana vie a Bisericii
Sfanta Evanghelie din aceasta zi este randuita de Biserica a fi citita la fiecare sarbatoare de pomenire a Maicii Domnului. In calendarul Bisericii noastre, la sarbatoarea Intrarii in Biserica (Templu) a Maicii Domnului, se citeste aceeasi Evanghelie de la Sfantul Evanghelist Luca ca si la celelalte sarbatori ale Maicii Domnului.
De ce oare Biserica a randuit ca la toate sarbatorile Maicii Domnului sa se citeasca aceeasi Evanghelie? Pentru ca Maria din Evanghelia de astazi, desi nu este Maria, Maica Domnului, ci este Maria, sora Martei si a lui Lazar din Betania, totusi are o asemanare cu Maica Domnului, intrucat asculta cu smerenie si evlavie cuvantul lui Dumnezeu. Mai mult decat atat, in Evanghelia de azi este laudata Maica Domnului de catre o femeie din popor, care pe cand asculta cuvintele Mantuitorului Iisus Hristos a exclamat: fericit este pantecele care Te-a purtat si sanii care Te-au alaptat! Deci, in Evanghelia de astazi se vorbeste si de cinstirea Maicii Domnului.
Unicul necesar pentru viata eterna: legatura omului cu DumnezeuIn timp ce Marta se ostenea si se silea sa faca ospat mare (cf. Luca 10, 40), adica sa arate ospitalitatea ei fata de Mantuitorul Iisus Hristos, sora ei, Maria, statea la picioarele Domnului si asculta cuvintele Lui. Ea asculta cuvintele lui Dumnezeu-Cuvantul, Care S-a facut om din iubire pentru oameni. Ca atare, Maria ne invata ca ascultarea cuvantului lui Dumnezeu este cea dintai si cea mai necesara lucrare a omului. Legatura omului cu Dumnezeu-Creatorul sau lucrarea de induhovnicire a sufletului este deci esentiala pentru viata omului. Mantuitorul Iisus Hristos a lasat pe cele doua surori, Marta si Maria, sa-si manifeste pretuirea fata de El in mod diferit. Marta se silea sa arate pretuirea sa fata de Iisus printr-o masa de sarbatoare, iar Maria isi manifesta pretuirea sa fata de Iisus prin ascultarea atenta a cuvintelor Sale. Insa cand Marta a cerut Mantuitorului Iisus Hristos sa-i spuna surorii ei sa vina sa o ajute, El nu a ascultat-o. De ce? Pentru ca Marta incerca sa reduca activitatea omului la grija sa pentru hrana trupeasca. De aceea, Domnul ii spune Martei: Marto, Marto, te ingrijesti si pentru multe te silesti insa un singur lucru trebuie; iar Maria partea cea buna si-a ales, care nu se va lua de la ea (Luca 10, 41).
Ce anume este unicul necesar, adica acest un singur lucru trebuieste ? Este tocmai legatura omului cu Dumnezeu, deoarece toate lucrarile de ordin material pe care le savarsim inseamna acumulare de bunuri in jurul nostru, pe cand relatia cu Dumnezeu in rugaciune si in ascultarea cuvantului Lui inseamna acumularea de valori netrecatoare in sufletul nostru. Acesta este adevarul esential al identitatii si vocatiei umane, unicul necesar fara de care nu mai suntem fiinte teologice, ci doar biologice. Or, oamenii sunt singurele fiinte de pe pamant create dupa chipul Persoanelor ceresti, vesnice, deci chemate la iubire vesnica.
Legatura noastra cu Dumnezeu este singura relatie care ne invesniceste, ne da valoare infinita si viata eterna. Tocmai pentru ca suntem facuti nu pentru a face umbra pamantului, ci pentru a fi partasi la fericirea cereasca si slava vesnica a Sfintei Treimi, cea dintai si cea mai de pret lucrare este cultivarea legaturii noastre vii cu Dumnezeu-Creatorul. Ea se cultiva prin ascultarea cuvantului lui Dumnezeu si intelegerea sensurilor duhovnicesti ale Cuvantului divin in viata noastra proprie, pentru a incepe inca din lumea aceasta comuniunea cu Dumnezeu Cel Vesnic. Iisus spune Martei: Maria partea cea buna si-a ales , adica partea esentiala, baza sau temelia vietii, legatura vie a omului cu Dumnezeu.
Asadar, Mantuitorul Iisus Hristos corecteaza si lumineaza pe Marta, ca sa nu devina roaba a preocuparilor pentru lucrurile limitate si trecatoare. Hrana trupeasca este necesara pentru vietuirea biologica, dar hrana sufleteasca sau comuniunea omului cu Dumnezeu in rugaciune, in ascultarea si implinirea voii Lui este hrana pentru suflet. Sufletul persoanei umane nu poate fi umplut cu ceva material, limitat si trecator, ci numai cu prezenta Cuiva, cu prezenta lui Dumnezeu Cel nelimitat si vesnic, Care, iubire fiind, l-a facut pe om dupa chipul Lui, pentru comuniune eterna cu El. Maria care a ales partea cea buna se aseamana cu Maria, Maica Domnului, ce a ascultat Cuvantul lui Dumnezeu, L-a nascut si L-a aratat lumii, iar la nunta din Cana Galileii a spus oamenilor prezenti acolo: Faceti orice va va spune El (In. 2, 5). Aceasta este predica ei, a Maicii Domnului, care nu rosteste o predica paralela, nici concurenta cu predica lui Hristos, deoarece ea Il arata lumii pe Fiul ei: Faceti orice va va spune El (In. 2, 5). Intrucat Maica Domnului asculta Cuvantul lui Dumnezeu, Il naste si Il arata lumii, ea devine icoana Bisericii in care locuieste tainic Hristos si este propovaduit Hristos pentru mantuirea lumii.
Crestinul naste duhovniceste pe Hristos prin virtuti si fapte buneIn acest sens, Sfintii Parinti ai Bisericii arata ca Maica Domnului este icoana Bisericii si modelul vietii crestinului. Sfantul Maxim Marturisitorul (a 662), de pilda, ne spune ca sufletul crestinului trebuie sa fie fecioara si mama, adica fecioara prin curatia lui si prin credinciosia lui fata de Dumnezeu, iar, mama prin nastere de virtuti, ca bunatatea, smerenia,...