NVIDIA DLSS (Deep Learning Super Sampling) a fost una dintre promisiunile familiei de placi video GeForce RTX care, cel putin pana in acest moment, nu si-a atins cu adevarat intregul potential.

Realizat cu ajutorul rutinelor bazate pe AI, DLSS are un rol dublu in jocuri: pe de-o parte, DLSS poate inlocui anumite tehnici actuale de Anti-Aliasing (eliminarea marginilor zimtate din scenele 3D), cum ar fi TAA (Temporal Anti-Aliasing). De asemenea, DLSS este capabil de a procesa imagini de rezolutie inferioara pentru a obtine rezultate asemanatoare cu cele renderizate nativ in rezolutie 4K. Astfel, folosind Deep Learning Super Sampling, un joc procesat intern la rezolutie 1440p (2560x1440) poate fi afisat in 4K (3840x2160), fara pierderi calitative semnificative.

Procesul de functionare este simplu: NVIDIA se foloseste de o retea neuronala artificiala, prezentandu-i acesteia mii de capturi de ecran dintr-un anumit joc, atat in versiuni standard, neprelucrate in niciun fel, cat si in variante ce au aplicate un filtru super sampling 64x (o metoda de anti-aliasing foarte, foarte solicitanta, insa si foarte exacta). Dupa analizarea acestor mostre, pe baza informatiilor acumulate, inteligenta artificiala va fi capabila sa aplice singura filtrul de super sampling unei imagini neprelucrate.

Evident, toate aceste suna foarte bine in teorie, insa implementarea lor practica nu s-a dovedit tocmai usoara. Pe scurt, foarte multi utilizatori au preferat sa ignore implementarile existente de NVIDIA DLSS (precum cea din Metro Exodus), calitatea imaginilor afisate fiind departe de cea 4K nativa, iar unele limitari pur si simplu inacceptabile (precum imposibilitatea de a folosi DLSS pentru rezolutii mai mici de 3840x2160 sau in cazul folosirii unor rezolutii ultrawide).

Se pare ca NVIDIA a luat la cunostinta de aceste nemultumuri, compania oferind un update semnificativ pentru tehnologia DLSS (Deep Learning Super Sampling). Acesta promite imbunatatiri semnificative in materie de calitate a imaginii, dar si trei noi moduri de utilizare - Quality, Balanced si Performance -, potrivite pentru a gasi echilibru perfect intre calitate si performanta.

Curiosi in privinta capabilitatilor acestei revizii, am recurs la doua jocuri recente, ce ofera suport pentru noul NVIDIA DLSS: Wolfenstein: Youngblood si Deliver Us The Moon. Ambele titluri ofera suport si pentru...