Norul de martori – Duminica I după Rusalii (a Tuturor Sfinţilor)
Pe multi sfinti ii pomenim pe nume, la sarbatorile lor, dar si in fiecare zi a anului. Calendarul nostru ortodox este plin de nume de sfinti. Sinaxarul este inca si mai bogat, caci la fiecare zi ne da mai multe nume de sfinti decat cele care incap in calendar. In Vietile sfintilor ni se istorisesc multe din faptele acestora, si mai ales sfarsitul lor bine placut lui Dumnezeu. Cu toate acestea, avem constiinta ca nu toti sfintii sunt cunoscuti. Ca nu toate numele sfintilor au fost retinute de memoria Bisericii. Iata de ce a socotit Biserica necesara dedicarea unei Duminici din an pomenirii tuturor sfintilor. i anume, asa cum spuneam, a acestei Duminici, prima dupa sarbatoarea Pogorarii Duhului Sfant.2. Cetele sfintilor. La Toti sfintii o pomenim, desigur, in primul rand, pe Maica Domnului. Ea este cinstita de Biserica mai presus nu numai decat toti oamenii sfinti de totdeauna, ci si mai presus de puterile ingeresti. Spunem in cantarea Axion-ului ca Nascatoarea de Dumnezeu este mai cinstita decat Heruvimii si mai marita, fara de asemanare, decat Serafimii . Ori, Heruvimii si Serafimii sunt cei mai cinstiti intre cetele ingeresti, cei mai apropiati de tronul slavei dumnezeiesti.
Cinstim apoi pe Sfintii Ingeri, toate fapturile ceresti, care-L slujesc necurmat pe Dumnezeu si Il lauda dupa cuviinta. Pe baza datelor biblice, se vorbeste de noua cete ingeresti: Serafimi, Heruvimi, Scaune (sau Tronuri), Domnii, Puteri, Stapanii, Incepatorii, Arhangheli si Ingeri. Toti acestia, ascultand de voia lui Dumnezeu, sunt si slujitori ai mantuirii noastre. De aceea ii cinstim si cerem mijlocirea lor in rugaciune catre Dumnezeu.
Ii cinstim apoi pe sfintii care au trait pe pamant, pe toti acei oameni care, prin desavarsita ascultare de Dumnezeu si de voia Lui, s-au invrednicit de rasplatirea Sa in ceruri. Ei insisi pot fi grupati in cete, dupa chemarea lor deosebita si dupa felul in care L-au slujit pe Dumnezeu. Astfel, intre oamenii sfinti, dupa Maica Domnului, il cinstim mai intai pe Sfantul Ioan Botezatorul, caci, dupa marturia Mantuitorului Insusi, nu s-a ridicat intre cei nascuti din femei unul mai mare decat Ioan Botezatorul (Mt 11,11). In icoana numita Deisis, Hristos Cel preamarit, Imparat si Arhiereu sezand pe tronul slavei dumnezeiesti, are de-a dreapta Sa pe Maica Domnului, iar de-a stanga pe Sfantul Ioan Botezatorul. Impreuna cu Sfantul Ioan Botezatorul, ii cinstim pe toti Sfintii Prooroci ai Vechiului Testament, cei prin care Dumnezeu Insusi a grait oamenilor si a vestit venirea lui Mesia si, prin El, a mantuirii lumii. Urmeaza Sfintii Apostoli, in ceata carora Biserica ii socoteste nu numai pe Cei Doisprezece (de fapt treisprezece, caci grupului restrans al Celor Doisprezece s-a adaugat, tot ca unul dintre ei, Sfantul Apostol Pavel), ci si pe Cei aptezeci si, de fapt, pe toti barbatii sfinti ai Bisericii primare ale caror nume apar in scrierile Noului Testament si care sunt desemnati uneori ca barbati apostolici . Vin apoi Sfintii Ierarhi, intre care un loc aparte il ocupa cei care au fost si mari teologi si dascali, cu un rol hotarator la pastrarea, definirea si apararea invataturii ortodoxe. Un loc deosebit in sinaxarul ortodox il ocupa Sfintii Mucenici (Martiri), adica toti acei oameni sfinti care si-au varsat sangele pentru credinta lor crestina, pecetluind astfel cu insasi jertfa vietii lor marturisirea lui Hristos si a Evangheliei Sale. Sfintii Cuviosi, calugari si pustnici purtatori de Dumnezeu care, dorindu-L numai pe Mirele ceresc si Imparatia Sa, au parasit lumea si placerile ei, facand din toata viata lor o mucenicie de buna voie. Mai putem adauga, ca o ceata aparte, pe Sfintii Doctori fara de arginti, oameni sfinti care, traind in lume, si-au pus viata si stiinta medicala in slujba semenilor lor, fara plata, dorind numai rasplatirea cea de la Dumnezeu. Ei nu numai ca tratau pe bolnavi cu mijloacele medicale ale epocii lor, ci, plini de credinta si de sfintenie, se si rugau pentru cei in suferinta, astfel incat vindecarea venea nu numai ca efect al tratamentelor respective, ci mai ales ca un dar al lui Dumnezeu, prin mijlocirea rugaciunilor lor. De aceea ei si sunt numiti doctori fara de arginti si facatori de minuni .
Cand sunt pomenite, la diferitele slujbe ale Bisericii, diferitele categorii de sfinti, la urma sunt mentionati intotdeauna parintii Maicii Domnului, ale caror nume au fost retinute de Sfanta Traditie, adica Sfintii Parinti Ioachim si Ana.
Iata diferitele grupe sau cete de sfinti, asa cum sunt ele randuite in Biserica Ortodoxa. Cu aceasta randuiala sunt pomeniti sfintii, de pilda, la Sfanta Proscomidie, Agnetul avand la dreapta sa, pe sfantul disc, particica pentru Maica Domnului, iar la stanga noua particele pentru diferitele cete de sfinti, incepand cu Sfintii Ingeri si sfarsind cu Sfintii Parinti Ioachim si Ana.3. Nu toti sfintii ne sunt cunoscuti. Asa cum spuneam insa, nu toti sfintii ne sunt cunoscuti. Nu-i cunoastem pe toti proorocii Vechiului Testament. Barbati apostolici si aici intra si Sfintele Femei care au avut un rol important in Biserica epocii apostolice au fost mai multi decat cei ale caror nume le stim. Ierarhi sfinti a avut Biserica in toate epocile; celor mai multi nu li se mai stie nici numele. Daca sunt pomenite unele nume de martiri si sunt cunoscuti si cinstiti in mod deosebit unii martiri din vechime, reprezentativi prin puterea marturiei lor, trebuie sa stim ca o multime mare de oameni sfinti, despre care nu mai stim nimic, si-au dat viata pentru Hristos, in toate epocile. Sa ne gandim numai la miile de martiri din veacul nostru. Ba chiar si acum, in diferite parti ale lumii, sunt numeroase cazuri de oameni torturati si ucisi pentru ca sunt crestini. In diferite tari ale Africii (Nigeria, Sudan etc.) si ale Asiei (in Siria, in India, in Indonezia etc.), dar si in alte tari ale lumii, chiar in ultimele luni au fost ucisi destul de multi oameni pentru credinta lor in Hristos si pentru marturisirea Evangheliei. De asemenea, multi cuviosi au ramas necunoscuti chiar contemporanilor lor. Marele mitropolit Dosoftei al Moldovei (sec. XVII) marturiseste ca in muntii Moldovei au fost multi pustnici necunoscuti si ca, deci, tara noastra a avut o multime de sfinti care n-au fost retinuti in mod special de memoria Bisericii.
Fiindca vorbim de sfinti romani, se cuvine sa notam faptul ca Biserica romaneasca si-a dovedit, pe parcursul indelungatei sale istorii, autenticitatea si vitalitatea tocmai prin numarul si prin calitatea sfintilor ei. De la Sfantul Apostol Andrei si de la martirii din primele veacuri crestine, care au marturisit pe pamantul tarii noastre, pana la aparatorii Ortodoxiei din Transilvania, pana la Sfantul Calinic de la Cernica si, foarte aproape de noi, pana la sfintii care au martirizati in inchisorile comuniste, iata un adevarat drum de sange si de jertfa care strabate intreaga istorie a Bisericii si a neamului romanesc.
Cum sa nu-i cinstim pe sfinti, cand prin ei a ajuns la noi, curata si deplina, Evanghelia lui Hristos? Cum sa nu-i cinstim, cand datorita lor Biserica in care ne mantuim exista, pana azi, vie si biruitoare? Cum, oare, dorind sa ne mantuim, nu vom avea pururi in fata ochilor nostri duhovnicesti pilda vietii lor sfinte? Cum sa nu pretuim necontenita si puternica lor mijlocire in rugaciunea cea pentru noi?4. Prietenii lui Dumnezeu. Ii cinstim pe sfinti ca pe prietenii lui Dumnezeu Mantuitorul Insusi ii numeste pe Sfintii Apostoli prietenii Sai (In 15,14-15) si ca fiii sau copiii Sai (In 1,2). Sfantul Ioan Damaschin zice: Daca Creatorul tuturor Se numeste Imparatul imparatilor, Domnul domnilor,...