Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a VI-a dupa Rusalii. (Vindecarea slabanogului din Capernaum) In vremea aceea, intrand in corabie, Iisus a trecut marea inapoi si S-a intors in orasul Sau. Si iata ca I-au adus pe un slabanog, care zacea in pat. Si Iisus, vazand credinta lor, a zis slabanogului: indrazneste fiule; ti []Predica Preafericitului Parinte Patriarh Daniel la Duminica a VI-a dupa Rusalii. (Vindecarea slabanogului din Capernaum)In vremea aceea, intrand in corabie, Iisus a trecut marea inapoi si S-a intors in orasul Sau. Si iata ca I-au adus pe un slabanog, care zacea in pat. Si Iisus, vazand credinta lor, a zis slabanogului: indrazneste fiule; ti se iarta pacatele tale. Atunci, unii dintre carturari au zis in sinea lor: Acesta savarseste blasfemie. Dar Iisus, stiind gandurile lor, le-a zis: pentru ce cugetati cele rele in inimile voastre? Caci ce este mai lesne a zice: ti se iarta pacatele tale, sau a zice: scoala-te si umbla? Ca sa stiti insa ca putere are Fiul Omului pe pamant a ierta pacatele; atunci a zis slabanogului: scoala-te, ia-ti patul tau si du-te la casa ta. Si, sculandu-se el, si-a luat patul si s-a dus la casa sa. Iar multimile, vazand aceasta, se minunau si slaveau pe Dumnezeu, Care a dat o putere ca aceasta oamenilor. (Matei 9, 1-8)Credinta celor milostivi ajuta pe cel bolnav!Evanghelia Duminicii a VI-a dupa Rusalii evidentiaza in mod deosebit puterea Mantuitorului nostru Iisus Hristos de-a vindeca pe cei bolnavi. El vindeca pe un om paralizat, numit slabanog in limbajul Evangheliei, insa, inainte de a-l vindeca, ii spune: Indrazneste fiule, ti se iarta pacatele tale (Matei 9,2). Domnul Iisus Hristos vindeca mai intai sufletul de pacate zicand: ti se iarta pacatele tale! , iar dupa aceea, putin mai tarziu, ii spune bolnavului paralizat: Scoala-te, ia-ti patul tau si du-te la casa ta (Matei 9,6). Iudeii se obisnuisera deja cu minunile Mantuitorului Iisus Hristos, Care vindeca orice boala si orice neputinta in popor (cf. Matei 9,35). Insa unii dintre carturarii iudeilor erau foarte contrariati in cugetul lor cand au auzit ca omul Iisus din Nazaret spune celui bolnav: ti se iarta pacatele tale , deoarece in credinta iudaica numai Dumnezeu poate ierta pacatele oamenilor. Dar Mantuitorul Iisus Hristos, cunoscand gandurile lor, le-a zis: De ce cugetati cele rele in inimile voastre? Caci ce este mai lesne a zice: ti se iarta pacatele tale, sau a zice: scoala-te si umbla? (Matei 9,5). Si apoi adauga: ca sa stiti ca putere are Fiul Omului pe pamant a ierta pacatele (Matei 9,6). Iisus Se numeste pe Sine Fiul Omului, dar puterea de a ierta pacatele Il arata ca este Dumnezeu. Deci, Fiul Omului este Fiul lui Dumnezeu Cel vesnic, Care S-a facut Om pentru mantuirea oamenilor, a coborat pe pamant ca pe oamenii muritori sa-i inalte la cer, la viata vesnica. Evanghelia se incheie cu aceste cuvinte pline de semnificatie duhovniceasca: Multimile se minunau si slaveau pe Dumnezeu Care a dat o putere ca aceasta oamenilor (Matei 9,8). Adica a dat oamenilor puterea de-a vindeca unita cu puterea de-a ierta pacatele.

De fapt, puterea insasi de a ierta pacatele este o putere de vindecare si de mantuire. Iisus Hristos Domnul a daruit mai tarziu aceasta putere de iertare vindecatoare de suflet ucenicilor Sai, zicand: Oricate veti lega pe pamant, vor fi legate si in cer, si oricate veti dezlega pe pamant, vor fi dezlegate si in cer (Matei 18, 18), dupa ce le-a daruit mai intai puterea de-a vindeca pe cei bolnavi (cf. Matei 10, 1: Chemand la Sine pe cei doisprezece ucenici ai Sai, le-a dat lor putere asupra duhurilor celor necurate, ca sa le scoata si sa tamaduiasca orice boala si orice neputinta ). Deci, puterea dumnezeiasca de a ierta pacatele a fost daruita de Hristos Domnul ucenicilor Sai, iar prin ei, Bisericii Sale. Astfel in Biserica primim iertarea pacatelor, prin Sfanta Taina a Spovedaniei si a Sfintei Impartasanii, iar vindecarea de boli se daruieste mai ales prin Sfanta Taina a Maslului sau a Ungerii bolnavilor.

Boala trupului, o pedagogie divina vindecatoare de sufletAceasta Evanghelie ne mai arata insa si faptul ca Mantuitorul Iisus Hristos a inteles pocainta tainica a pacatosului bolnav. Oamenii pacatuiesc foarte des, dar nu se pocaiesc de pacate foarte des, sau nu se pocaiesc des de bunavoie, din initiativa proprie. Insa Dumnezeu, in pedagogia Lui iubitoare de oameni si vindecatoare de suflete, ingaduie ca pentru o vreme oamenii sa fie lipsiti de libertate, de sanatate, de bunuri materiale, de onoruri sociale, de prezenta celor dragi sau de alte bucurii obisnuite. De aceea, uneori trecem prin necazuri, prin boli, prin incercari, care tainic ne indeamna sa ne pocaim si sa ne apropiem mai mult de Dumnezeu prin rugaciune si fapte bune, pentru ca El este izvorul vietii, al vindecarii, al eliberarii si al mantuirii. Cuvantul mantuire , in limba greaca (sotiria) si in limba latina (salus), inseamna insanatosire, eliberare sau salvare dintr-o situatie grea. Deci Iisus Hristos este Mantuitorul in intelesul de Salvator sau Izbavitor al nostru din starea de pacat, de boala si de moarte. De aceea, in Sfanta si Marea Vineri, cantam dupa slujba numita Prohodul Domnului, la procesiunea cu Sfantul Epitaf: Mergi la cer si te aseaza, langa Tatal Creator, Tu ce lasi in lume pace, Iisuse Salvator! Iisus, Duhovnicul si Doctorul desavarsitSfanta Evanghelie ne arata ca Mantuitorul Iisus Hristos cunoaste nu numai starea fizica a trupului, ci si starea spirituala a sufletului omului. El cunoaste chiar si gandurile ascunse ale celor care cugeta cele rele in inimile lor judecand pe altii. Iisus Domnul cunoaste nu numai boala slabanogului adus la El pentru a fi vindecat, ci si pocainta acestuia. El nu i-ar fi spus bolnavului: indrazneste fiule, ti se iarta pacatele tale daca nu ar fi cunoscut ca suferinta cauzata de boala a trezit in acest bolnav pocainta, iar pocainta i-a intarit credinta lui ca numai Iisus il poate vindeca. Mantuitorul Iisus Hristos numeste pe cineva fiu sau fiica numai cand omul respectiv are credinta in El si in puterea Lui dumnezeiasca vindecatoare. Asadar, Domnul Hristos, unicul Duhovnic si unicul Doctor desavarsit, cunoscator nu numai al bolii trupului, ci si al bolii sufletului, nu numai al pacatelor omului, ci si al pocaintei lui, iarta pe cel ce vine la El cu credinta si-l considera fiu duhovnicesc, aratandu-i astfel iubirea parinteasca milostiva a lui Dumnezeu. Totusi, Iisus nu spune care sunt pacatele slabanogului, pe care El le iarta, ci pastreaza in taina felul pacatelor savarsite de cel iertat. Iisus nu spune ce pacate a savarsit cel care era paralizat, ci spune doar atat: indrazneste fiule, ti se iarta pacatele tale . Hristos Duhovnicul si Doctorul nu divulga felul pacatului, pentru ca sa nu umileasca pe cel pacatos. El pastreaza taina greselilor celui suferind, pentru ca acesta a venit la El in stare de smerenie, pocainta si speranta. Hristos Domnul nu diminueaza demnitatea persoanei umane intristate, ci o salveaza si o inalta, dupa ce aceasta a fost ranita...