Inaltpreasfintitul Parinte Andrei Arhiepiscopul Vadului, Feleacului si Clujului si Mitropolitul Clujului, Maramuresului si Salajului Prima parte a Predicii de pe Munte o putem intitula Proclamarea imparatiei Cerurilor, si aceasta are doua subdiviziuni: partea narativa, cuprinsa in capitolele 3 si 4 si discursul evanghelic, cuprins in capitolele de la 5 pana la 7. Adica prima []Inaltpreasfintitul Parinte AndreiArhiepiscopul Vadului, Feleacului si Clujului si Mitropolitul Clujului, Maramuresului si SalajuluiPrima parte a Predicii de pe Munte o putem intitula Proclamarea imparatiei Cerurilor, si aceasta are doua subdiviziuni: partea narativa, cuprinsa in capitolele 3 si 4 si discursul evanghelic, cuprins in capitolele de la 5 pana la 7. Adica prima parte istoriseste ce s-a intamplat, ce-a facut Domnul Iisus Hristos, iar a doua parte expune invatatura Domnului Iisus Hristos, doctrina cea noua, vestea cea buna, Evanghelia Imparatiei Cerurilor .

E importanta Proclamarea Imparatiei Cerurilor pentru ca, la urma urmelor, tot crestinul preocupat de cele sfinte doreste sa ajunga in Imparatia Cerurilor . Or, in Evanghelia de la Matei, in capitolul 3, se proclama tocmai Imparatia Cerurilor . Iata textul: In zilele acelea, a venit Ioan Botezatorul si propovaduia in pustia Iudeii spunand: Pocaiti-va caci s-a apropiat Imparatia Cerurilor . El este acela despre care a zis prorocul Isaia: Glasul celui ce striga in pustie: Pregatiti calea Domnului, drepte faceti cararile Lui . Iar Ioan avea imbracamintea lui din par de camila si cingatoare de piele in jurul mijlocului, iar hrana lui erau lacuste si miere salbatica. Atunci a iesit la el Ierusalimul si toata Iudeea si toata imprejurimea Iordanului si erau botezati de catre el in raul Iordan, marturisindu-si pacatele. Dar vazand Ioan pe multi din farisei si saduchei venind la botez, le-a zis: Pui de vipere, cine va aratat sa fugiti de mania ce va sa fie? Faceti deci roada vrednica de pocainta si sa nu credeti ca puteti zice in voi insiva: Parinte avem pe Avraam , caci va spun ca Dumnezeu poate si din pietrele acestea sa ridice fiii lui Avraam. Iata, securea sta la radacina pomilor si tot pomul care nu face roada buna se taie si se arunca in foc. Eu unul va botez cu apa spre pocainta, dar Cel ce vine dupa mine este mai puternic decat mine, Lui nu sunt vrednic sa-I dezleg incaltamintea. Acesta va va boteza cu Duhul Sfant si cu foc. El are lopata in mana si va curati aria Sa si va aduna graul in jitnita, iar pleava o va arde cu foc nestins . In acest timp a venit Iisus din Galileea la Iordan la Ioan ca sa se boteze de catre El. Ioan insa il oprea zicand: Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine? i raspunzand Iisus i-a zis: Lasa acum, ca asa se cuvine noua sa implinim toata dreptatea . Atunci l-a lasat, iar botezandu-Se Iisus, cand iesea din apa, indata cerurile s-au deschis si Duhul lui Dumnezeu s-a vazut pogorandu-se ca un porumbel si venind peste El. i iata glas din ceruri zicand: Acesta este Fiul Meu cel iubit, intru care am binevoit .[1]Ioan Botezatorul, Inaintemergatorul Domnului, ascet prin excelenta, pregatit in pustie pentru aceasta misiune, fusese instiintat de Duhul Sfant ca Cel peste care se va cobori, El, adica Duhul Sfant, este Cel Care va boteza cu Duh Sfant si cu foc. Ioan a venit la Iordan si pregatea lumea pentru vremea lui Mesia, pentru vremea cand va veni Hristos. Botezul lui Ioan era botez cu apa. Botezul crestin va fi intemeiat mai tarziu de Domnul nostru Iisus Hristos dupa Inviere, cand va trimite pe apostoli in toata lumea sa propovaduiasca Evanghelia si sa boteze in numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh.

Veneau multimile din Ierusalim sa se boteze. Vazandu-i pe farisei si saduchei ca n-au sinceritate in pocainta lor, Ioan Botezatorul ii mustra: Pui de vipere, cine va invatat sa fugiti de mania viitoare? Trebuie elucidata, referitor la preocuparea oamenilor de atunci si de acum, notiunea de pocainta. Ce este pocainta? Nicidecum a te pocai , nu inseamna a imbratisa o alta confesiune in locul celei ortodoxe. Pocainta este un cuvant slav; in limba romana, pocainta, vine de la: pacaianie, a-ti parea rau. Insa in greaca acest cuvant se traduce cu metanoia, adica a-ti schimba felul de a gandi, de a vorbi si de a trai. In acest sens, da o definitie pocaintei Sfantul Ioan Damaschinul: Pocainta este intoarcerea cu parere de rau si cu lacrimi de la pacat la virtute si de la diavolul la Dumnezeu .[2]Aceasta este pocainta pe care o propovaduia Sfantul Ioan Botezatorul: Pocaiti-va, caci s-a apropiat Imparatia Cerurilor . Adica schimbati-va viata, ca iata vine Imparatul, vine Hristos, vine Cel ce deschide Imparatia Cerurilor.

Putem observa o similitudine intre carturarii si fariseii care veneau la Ioan Botezatorul cu fatarnicie, nefacand o pocainta sincera, laudandu-se cu stramosii lor, si noi, oamenii de astazi. Ei se laudau cu Avraam, dar Domnul Hristos le-a replicat: Nu va laudati cu Avraam, pentru ca Dumnezeu, daca vrea, din pietrele de pe langa Iordan poate face fii lui Avraam. Voi prin faptele voastre sa va aratati ca sunteti fiii lui Avraam, ca altfel securea este infipta la radacina pomului si orice pom ce nu face roada va fi taiat si aruncat in foc .

De multe ori noua ne place sa ne laudam cu voievozii, cu parintii nostri, cu sfintii nostri, cu martirii nostri. i, la urma urmei, nu e rau sa ne aducem aminte de cei de dinaintea noastra, insa n-am realizat nimic daca nu le calcam pe urma. Ei au trait crestineste. Nu-i suficient sa ne laudam cu ei, ci noi insine, fiecare in parte, trebuie sa punem in aplicare Evanghelia Domnului Hristos, pentru ca numai atat pretuim, cat implinim din Evanghelie. i nu putem implini Evanghelia daca n-o cunoastem, daca nu o lecturam; macar un capitol din Scriptura sa citim in fiecare seara.

Este necesar sa facem lumina asupra problemei botezului. E clar ca Domnul Iisus Hristos S-a botezat cu botezul lui Ioan. Acest botez era botezul pocaintei. Domnul Iisus Hristos n-avea de ce se pocai, pentru ca n-a avut pacat. Insa S-a botezat cu botezul lui Ioan, asa cum Insusi a spus-o, pentru a implini toata dreptatea . tim ca Duhul Sfant il trimisese pe Ioan sa boteze, si daca Duhul Sfant l-a trimis pe Ioan sa boteze, sa...