I.

P.

S. Serafim, Mitropolit al Germaniei, Europei Centrale si de Nord In general, se crede ca Biblia sau Cuvantul lui Dumnezeu este putin prezenta in cultul Bisericii Ortodoxe si, in general, in viata crestinului ortodox. Este adevarat ca lecturile biblice, cu exceptia Psalmilor, sunt destul de putine in cultul ortodox, desi acesta este prin excelenta de []I.

P.

S. Serafim, Mitropolit al Germaniei, Europei Centrale si de Nord In general, se crede ca Biblia sau Cuvantul lui Dumnezeu este putin prezenta in cultul Bisericii Ortodoxe si, in general, in viata crestinului ortodox. Este adevarat ca lecturile biblice, cu exceptia Psalmilor, sunt destul de putine in cultul ortodox, desi acesta este prin excelenta de inspiratie biblica. Am putea spune chiar ca intreg cultul ortodox, de o bogatie si profunzime inegalabile, este o Biblie in imne si rugaciuni. Credinciosul ortodox traieste deci Biblia in cultul si spiritualitatea Bisericii. Desi Biserica Ortodoxa recomanda citirea Cuvantului lui Dumnezeu de catre fiecare credincios, totusi interpretarea ei apartine numai Bisericii.

Cine cunoaste Ortodoxia din interior , din experienta trairii ei, isi da seama ca duhul ei este duhul Evangheliei insusi, adica duhul simplitatii, al smereniei, al ascultari, al pocaintei neincetate, al jertfei Noul Testament ne prezinta viata crestina ca urmare a lui Hristos (Lc 9, 23) sau imitare a lui Hristos (Lc 11, 29; I Cor 4, 10; 11, 1). In Occident, cartea Imitatio Christi , a lui Thomas de Kempis (sec. XV), a jucat un mare rol in pietatea populara. In Rasarit, ortodocsii prefera sa vorbeasca mai ales de viata in Hristos si de viata in Duhul Sfant , pentru a sublinia caracterul ontologic al unirii cu Hristos, pana la identificarea cu El. Nicolae Cabasila, un laic din sec. al XIV-lea, a scris cartea Viata in Hristos , care s-a bucurat de acelasi succes in Rasarit ca si Imitatio Christi in Apus. Scopul vietii in Hristos este acela de a deveni una cu Hristos, un singur duh cu El (cf. I Cor 6, 17): Mie a vietui este Hristos si a muri castig (Filip 1, 21). Sau: Noi avem gandul lui Hristos (I Cor 2, 16), sau: Sa aveti in voi simtirea lui Hristos (Filip 2, 5). Acestea sunt expresii deosebit de dragi spiritualitatii ortodoxe.

Viata in Hristos nu este nici statica, nici afara de trup sau de societatea in care traim. De altfel, Ortodoxia vede in om o unitate indestructibila intre trup, suflet si duh. Omul intreg este chemat la sfintenie: Dumnezeul pacii Insusi sa va...