Bunatatea lui Iisus vindeca rautatea sufletului patimas Evanghelia Duminicii a XXXII-a dupa Rusalii Luca 19, 1-10 In vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon si iata un om bogat cu numele Zaheu, care era mai mare peste vamesi, cauta sa vada cine este Iisus; dar nu putea de multime, pentru ca era mic de statura. Atunci, []Bunatatea lui Iisus vindeca rautatea sufletului patimasEvanghelia Duminicii a XXXII-a dupa RusaliiLuca 19, 1-10In vremea aceea trecea Iisus prin Ierihon si iata un om bogat cu numele Zaheu, care era mai mare peste vamesi, cauta sa vada cine este Iisus; dar nu putea de multime, pentru ca era mic de statura. Atunci, alergand inainte, s-a suit intr-un dud, ca sa-L vada, caci pe acolo avea sa treaca. Dar cand a sosit la locul acela, Iisus, privind in sus, l-a vazut si a zis catre el: Zaheu, grabeste-te si da-te jos, caci astazi trebuie sa raman in casa ta. Si el, grabindu-se, s-a coborat si L-a primit cu bucurie. Cand au vazut aceasta, toti carteau si ziceau: a intrat sa gazduiasca la un pacatos. Dar Zaheu, stand in fata Domnului, I-a spus: iata jumatate din averea mea, Doamne, o dau saracilor si, daca am nedreptatit pe cineva cu ceva, intorc impatrit. Iar Iisus a grait catre el: astazi s-a facut mantuire casei acesteia, pentru ca si el este fiul lui Avraam. Fiindca Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut .

In Sfanta Evanghelie care se citeste la Liturghia din Duminica a XXXII-a dupa Rusalii vedem cum schimbarea modului de a fi al unui bogat poate sa-i aduca mantuirea, atunci cand din lacom devine milostiv, aratand pocainta si fapte de pocainta.

Pacea, bucuria si fericirea nu se dobandesc doar prin acumulare de bunuri materialeZaheu vamesul este singurul bogat, dintre cei prezentati de Sfantul Evanghelist Luca, care se mantuieste, chiar daca inainte de intalnirea cu Mantuitorul Iisus Hristos era preocupat doar de imbogatire, asuprind multi oameni si rapind avutul lor.

In vremea Mantuitorului, vamesii, adica acei oameni desemnati de regimul roman de ocupatie sa adune taxele pentru Imperiu, erau in general dornici de imbogatire, colectand cu lacomie de la populatie mai multe biruri decat se cuvenea ori decat permitea legea.

Unul dintre acestia, Zaheu, mai marele vamesilor din Ierihon si imprejurimi, era un om urat de popor pentru lacomia lui si invidiat pentru bogatia pe care o adunase. El se imbogatise repede, dar in mod necinstit sau nedrept.

La un moment dat, insa, in viata vamesului Zaheu s-a trezit un dor de schimbare. El si-a dat seama ca nu era atat de fericit pe cat spera sa fie cand luase hotararea de a aduna multe averi, indiferent de mijloace. Bogatiile adunate de el nu-l multumeau sufleteste. Simtea ca omul este mai mult decat materie, ca pacea, bucuria si fericirea nu vin numai din acumulare de bunuri materiale in jurul omului, ci, mai ales, prin sporirea bunatatii spirituale din interiorul omului, din sufletul sauAstfel, in sufletul lacom si nedrept al lui Zaheu vamesul apare o dorinta de schimbare. De aceea, el, un om bogat, dar mic de statura, se urca intr-un dud, pentru a reusi sa-L vada pe Iisus din Nazaret Cel ce schimbase vietile atator oameni. Desi fapta lui Zaheu ar parea, mai degraba, inspirata de curiozitate, totusi, in adancul sau, acesta simtea si credea ca Mantuitorul Iisus Hristos poate sa-l elibereze de patima lacomiei de averi si sa-i daruiasca o noua cale vietii sale, calea mantuirii. Dovada ca Zaheu era manat de o cautare sincera si de o tainica dorinta de schimbare a vietii, consta tocmai in faptul ca Mantuitorul Hristos, Cunoscatorul sufletelor oamenilor, din mare multime de oameni, l-a chemat numai pe el pe nume si i-a spus ca doreste sa fie primit in casa lui.

Mantuitorul Iisus Hristos nu judeca pe nimeni in mod pripit, dupa aparente, cum face opinia publica superficialaDrumul pe care il deschide Iisus este calea mantuirii. Cine-L cauta si-L intalneste pe El simte cum Dumnezeu ii schimba viata. Hristos ofera intotdeauna o noua sansa celor care Il cauta si le raspunde acestora intr-un mod foarte adesea nou, surprinzator si neasteptat. Asa s-a intamplat cu Zaheu, mai marele vamesilor, un om bogat, lacom si mandru, un om nedrept si asupritor al semenilor sai.

Trecand prin Ierihon, Mantuitorul Hristos este atent la multimea care ii iese in cale, ii vede nu numai pe cei de aproape sau pe cei din fata Lui, ci si pe cei de departe sau de pe marginea drumului. Privind spre Zaheu, Mantuitorul Iisus Hristos nu a vazut in el doar un om mic de statura si un curios urcat intr-un copac, ci si un suflet in cautare si dornic de schimbare spirituala. De aceea, Iisus i-a spus: Zaheu, grabeste-te si da-te jos, caci astazi trebuie sa raman in casa ta . O invitatie neasteptata adresata unui vames, spre mirarea tuturor celor care-l cunosteau pe Zaheu ca fiind un om rau si lacom. Asadar, Mantuitorul Hristos exprima in vazul si auzul tuturor dorinta Sa de-a intra in casa cuiva care n-ar fi indraznit niciodata sa-I adreseze o astfel de invitatie.

Prin urmare, Evanghelia ne spune ca aceasta atitudine a lui Iisus a provocat imediat mirare si murmur in multime. Cum am spune astazi, opinia publica a reactionat negativ la gestul neasteptat al Mantuitorului Iisus Hristos. Poate ca toti cei care cunosteau faptele rele ale vamesului Zaheu erau indreptatiti sa se mire ca Iisus a intrat sa gazduiasca la un pacatos . Totusi, Mantuitorul Iisus Hristos nu judeca pe oameni ca si opinia publica, pentru ca El a venit in lume sa-i ajute pe oameni inainte de a-i judeca, a venit sa-i vindece de patimi si sa-i ridice din pacate, dupa cum spune El Insusi: n-am venit sa judec lumea, ci ca sa mantuiesc lumea (cf. Ioan 12, 47).

Bunatatea lui Hristos a patruns dincolo de rautatea lui ZaheuEvanghelia ne arata, in continuare, cum si-a innoit sufletul Zaheu vamesul, dupa ce Mantuitorul Hristos a intrat in casa lui. Vedem ca acest vames lacom devine darnic, se schimba radical, dar nu pentru ca a fost mustrat cu asprime, ci pentru ca a fost onorat cu o cinste neasteptata. Prezenta lui Iisus in casa sa l-a coplesit. De ce? Pentru ca i s-a acordat o onoare sau o pretuire pe care stia ca nu o merita. Hristos l-a cinstit pe un pacatos care nu merita cinstire din partea oamenilor, intrucat era necinstit in relatiile cu ei. Totusi, milostivirea si coplesitoarea bunatate a lui Hristos a patruns atat de puternic dincolo de intunericul si rautatea pacatului lacomiei care stapanea sufletul acestui vames, incat a...