Taina Sfantului Botez a fost instituita de Mantuitorul Hristos, dupa invierea Sa din morti: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Filului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeazca toate cate v-am poruncit voua (Matei 28, 19-20). Tot Mantuitorul invata necesitatea Botezului: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, []Taina Sfantului Botez a fost instituita de Mantuitorul Hristos, dupa invierea Sa din morti: Mergand, invatati toate neamurile, botezandu-le in numele Tatalui si al Filului si al Sfantului Duh, invatandu-le sa pazeazca toate cate v-am poruncit voua (Matei 28, 19-20). Tot Mantuitorul invata necesitatea Botezului: De nu se va naste cineva din apa si din Duh, nu va putea sa intre in imparatia lui Dumnezeu .

Pentru acest motiv, Cel ce va crede si se va boteza, se va mantui, iar cel ce nu va crede (si nu se va boteza) se va osandi . (Marcu 16, 16)Cel care primeste Botezul se naste la viata noua in Hristos, prin iertarea pacatelor, si devine membru al Bisericii.

Taina se savarsesete prin intreita cufundare in numele Sfintei Treimi de catre preot sau episcop, iar, in caz de urgenta, poate fi savarsita de orice membru al Bisericii. Botezul ca moarte a omului vechi si ca renastereIn cateheza a II-a mistagogica, Sf. Chiril al Ierusalimului explica randuiala botezului si efectele acestuia asupra celui care se boteaza.

Astfel, dezbracarea de haine inseamna dezbracarea de omul cel vechi si de faptele lui.

Ungerea cu untdelemul sfintit presupune faptul ca cel care se boteaza se face partas maslinului cel bun al lui Hristos. Untdelemnul sfintit era simbolul participarii la ungerea lui Hristos. Ungerea lui Hristos face o trimitere precisa la preotia generala sau la sarcina oricarui crestin de a actualiza in propria sa viata slujirile sau demnitatile Mantuitorului Hristos.

Botezul se face cu apa si nu cu alt element material, intrucat din lucrarea Sf. Duh asupra apelor au luat fiinta toate segmentele creatiei. Omul insusi a fost creat, cu voia Tatalui, dupa chipul Fiului si in Fiul, prin suflarea Sf. Duh.

Botezul se face prin intreita scufundare, in numele Sf Treimi. Scufundarea si scoaterea din apa arata atat moartea omului vechi, cat nasterea omului nou in Hristos si prin Hristos.

Nasterea prin Botez este sinonima ci invierea.

Botezul ofera atat iertarea, cat si harul infierii.

Botezul este atat curatitor de pacate si pricinuitorul darului Sf. Duh, cat si antitipul patimilor lui Hristos, adica prefigurarea acestora prin Botez.

Moartea noastra prin Botez nu este identica cu moartea Mantuitorului Hristos. Noi murim intru asemanarea mortii Lui datorita faptului ca noi murim si ca om vechi sau pacatos, nu ca Hristos, care a murit fara a avea pacat.

Sf. Ioan GA spune ca in apa Botezului se inmormanteaza omul vechi si inviaza cel nou, dupa chipul Celui ce l-a zidit. Prin cuvintele preotului si prin mana lui coboara Sf. Duh si din apa se ridica alt om in locul celui vechi, un om spalat de intinaciunea pacatelor si imbracat in vesmiant imparatesc.

Cel care se boteaza se impartasesete simultan atat de durerea rastignirii, cat si de bucuria invierii.

Ceea ce deosebeste invierea noastra de invierea Mantuitorului este faptul ca noi nu mai stam 3 zile in mormant.

Dupa Teodor de Mopsuestia, Botezul se face in apa sfintita, sin u simpla, pe care el o numeste apa renasterii , nu pentru calitatile ei naturale, ci pentru venirea Sf. Duh, invocat de preot prin cuvinte obligatorii stabilite de Biserica. Venirea Sf. Duh provoaca nasterea din nou. Renasterea presupune moartea cu Hristos si invierea cu El. Cata vreme esti muritor prin fire, nu poti patrunde in salasul cerului, dar cand depui aceasta fire muritoare in Botez si inviezi cu Hristos, atunci te arati cetatean al cerului, atunci devii impreuna-mostenitor al imparatiei cerului.

Botezul crestin a fost anticipat de mantuitor prin botezul de la Ioan, in Iordan. El nu avea nevoie de acest botez penitential, pentru ca nu avea pacate, dar a primit acest botez ca san e dea noua pilda si sa se faca cel dintai dintre noi nu numai prin invierea din morti, ci si prin botezul pe care noi urma sa-l primim, intru asemanarea mortii Lui.

Botezul la Iordan s-a facut tot in numele Tatalui si al Fiului si al Sf. Duh. Tatal a marturisit pe Fiul din cer. Fiul Se boteza in apa Iordanului, iar Duhul Sfant s-a coborat in chip de porumbel.

Hristos se boteaza pentru noi ca sa intemeieze Botezul sfintind apele universale. El boteaza in Sine umanitatea, tot asa cum o si naste in Sine ca umanitate noua. Botezul ca putere de crestere spirituala continua si nerepetarea luiDaca, dupa ce ne-am botezat, continuam sa ducem o viata in pacate, Botezul nu foloseste la nimic.

Este necesara o crestere continua in virtute dupa Botez. Aceasta crestere in virtute este posibila datorita puterilor Duhului Sfant primite la Botez, pe care omul trebuie sa le activeze folosindu-le. Cei care comit pacate slabesc legatura lor cu Hristos, dar o pot reface prin Pocainta, fara a mai necesara rebotezarea.

In cazul pacatului renegarii lui Hristos si al iesirii din trupul Lui tainic, cei care fac acestea sunt pierduti daca nu revin iarasi in Biserica folosind puterea primita in Botez, Ei nu vor fi botezati din nou, pentru ca harul Botezului nu se da de 2 ori. Ei nu se renasc de 2 ori, pentru ca nici din trup nu se nasc de 2 ori si nu vin pe lunme de 2 ori cu pacatul stramosesc.

Botezul nu se repeata si pentru ca Mantuitorul a murit o singura data. Cei care primesc un Botez valid si se boteaza din nou, rastignesc inca odata pe Hristos. Botezul ca refacere a chipului lui Dumenzeu din omApa este atat principiul fundamental al vietii, in planul creatiei, cat si mijlocul universal de spalare, de...