Iubiti frati si surori, Stiti ca duminica de astazi este denumita Duminica Ortodoxiei. M-am gandit ca este foarte greu in ziua de astazi sa definesti ce este Ortodoxia, pentru ca sunt multi oameni care se pretind ortodocsi, desi vedem ca unii n-au nicio legatura cu dragostea Ortodoxiei, altii n-au nicio legatura cu invatatura Ortodoxiei. De aceea []Iubiti frati si surori,Stiti ca duminica de astazi este denumita Duminica Ortodoxiei. M-am gandit ca este foarte greu in ziua de astazi sa definesti ce este Ortodoxia, pentru ca sunt multi oameni care se pretind ortodocsi, desi vedem ca unii n-au nicio legatura cu dragostea Ortodoxiei, altii n-au nicio legatura cu invatatura Ortodoxiei. De aceea este foarte greu sa va dau o definitie a ceea ce inseamna Ortodoxia. Si poate ca as risca ca eu insumi sa nu fiu ortodox daca as incerca sa o incadrez in cateva cuvinte. Daca mergem la etimologia cuvantului, atunci este foarte simplu: orto si doxa doua cuvinte grecesti care inseamna pe de o parte drept , si pe de alta parte slavire . Deci ortodox este acela care este dreptslavitor. Adica un om care si Il slaveste pe Dumnezeu, dar este si drept, sau Il slaveste in mod corect, in mod drept. Ce inseamna asta este foarte greu. Poate ca Evanghelia ce s-a citit astazi ne lamureste mai bine. Parintele Iosif Trifa spune ca un om poate sa inceapa lucrarea de propovaduire, lucrarea de credinta, viata de credinta cu cuvintele pe care le zice Andrei atunci cand il gaseste pe fratele sau, Petru. In versetul 40 din primul capitol de la Ioan:Unul dintre cei doi care auzisera de la Ioan si venisera dupa Iisus era Andrei, fratele lui Simon-Petru. Acesta a gasit intai pe Simon, fratele sau, si i-a zis: Am gasit pe Mesia, care se talcuieste Hristos. Si parintele Iosif spune ca de la aceste cuvinte trebuie sa plece totul. Cand L-ai gasit pe Mesia cu adevarat, toate se lumineaza in viata ta! Dupa aceea vedeti, la fel, marturia lui Filip:Am aflat pe Acela .

Deci, cand vrem sa vorbim oamenilor despre Dumnezeu nu merge sa le faci morala, sa ii critici, sa ii lovesti in dreapta si in stanga ca nu e Ortodoxie! Ortodox inseamna sa mergi si sa spui: eu L-am aflat pe Acela si vreau sa ti-L daruiesc si tie!Vino si vezi!Ati auzit cantarea []:Tu, care ai aflat lumina fericitei cai/ Zboara-n valurile lumii, scapa-ti fratii tai .

Daca nu zbori, inseamna ca nu ai aflat pe Hristos, nu L-ai aflat cu adevarat pe Mesia! Daca Il tii numai aici, in Biserica, si te multumesti cu El si zici: Doamne, multumesc ca esti in inima mea, multumesc ca esti in familia mea Ala nu este Hristosul ortodox, nu este Dumnezeul nostru adevarat! De aceea, dreapta slavire inseamna si drept, corect, dar si sa Il slavesti pe Dumnezeu. Si Il slavesti prin viata ta, prin trupul tau, prin vorbele tale, prin purtarea ta, prin modul de viata in mijlocul societatii in care traiesti.

Poate ca nici asta nu este intamplator. Atunci cand vorbim despre Ortodoxie, Parintii Bisericii spun ca a triumfat Ortodoxia atunci cand icoanele au fost lamurite, in anul 787, si nu vreau sa va repet istoria pe care v-am spus-o anul trecut despre cinstirea sfintelor icoane, ci vreau sa vedem ca icoana nu inseamna altceva decat chip . Sinonim cu icoana e chip. Cuvantul chip e sinonim cu cuvantul icoana . Haideti sa vedem foarte limpede cum se arata in icoana practic invatatura aceasta despre care am vorbit la inceput aflarea lui Hristos.

Filip Il roaga pe Mantuitorul (Ioan, 14, 8):Filip I-a zis: Doamne, arata noua pe Tatal si ne este de ajuns! Adica, dupa atata vreme de propovaduire, dupa ce vede minuni, aude despre Tatal pe Domnul Iisus vorbind, Filip vine si spune: Arata-ni-L pe Tatal! Daca Il vedem pe Tatal nu ne mai trebuie niciun argument, nicio alta dovada, ne este destul! Si Mantuitorul oarecum intristat:Iisus i-a zis: De atata vreme sunt cu voi si nu M-ai cunoscut, Filipe? (Nu M-ai cunoscut zice) Cel ce M-a vazut pe Mine L-a vazut pe Tatal. Cum zici tu: Arata-ni-L pe Tatal! Nu crezi tu ca Eu sunt intru Tatal si Tatal este intru Mine? Cuvintele pe care vi le spun nu le vorbesc de la Mine, ci Tatal, Care ramane intru Mine, face lucrarile Lui. Credeti Mie ca Eu sunt intru Tatal si Tatal intru Mine. Iar de nu, credeti-Ma pentru lucrarile acestea. Cand vorbim despre icoana, in primul rand vorbim despre Hristos, Care binevoieste sa Se faca chip, sau icoana a Tatalui. Vedeti Filipeni cap. 2, incepand cu versetul 6, Sf. Pavel lamureste problema aceasta a lui Hristos Care, chipul lui Dumnezeu fiind, a binevoit sa ia trupul acesta omenesc. Deci Dumnezeu e nevazut clar, nimeni nu Il poate vedea pe Dumnezeu, pe Dumnezeu nimeni nu L-a vazut vreodata zice Evanghelia. Evreii aveau dorinta aceasta totusi de a-si imagina ceva, de aceea apare vitelul de aur, de aceea incearca sa si-L imagineze pe Dumnezeu si nu-L vad nicicum. Si primesc porunca de la Dumnezeu: Ceea ce n-ai vazut sa nu faci! Desi Dumnezeu le da porunca sa nu faceti chip cioplit , pe de alta parte le spune sa faceti niste ingeri pe capacul chivotului astea nu erau chipuri cioplite? Dar nu zice ca ala este Dumezeu, nici vorba! Dar, dupa ce Hristos ia chip, adica ia trupul acesta omenesc si incepe sa Se arate oamenilor, noi aceasta zugravim, nu pe Dumnezeu Cel nevazut. Si aici practic Hristos vrea sa ne lamureasca: Atunci cand L-ai primit pe Hristos, cand L-ai aflat pe Mesia intelegi toata Sfanta Treime, intelegi ca Tatal este in Hristos si cand te uiti la Hristos nu Il vezi doar pe Hristos izolat, singur, ci Il vezi pe Tatal impreuna cu Duhul Sfant, vezi toata Sfanta Treime. Aici intelegi care este cinstirea cu adevarat a lui Dumnezeu. Stiu ca este foarte greu lucrul...