Buna Vestire se numeste Praznic imparatesc nu pentru ca sarbatorim Buna Vestire un eveniment deosebit al Maicii Domnului sau pentru ca pe Maica Domnului o sarbatorim, caci praznicele imparatesti se refera numai la persoana Mantuitorului. Buna Vestire este numita praznic imparatesc pentru ca Imparatul Hristos in sarbatoarea aceasta a luat trup, S-a zamislit in pantecele []Buna Vestire se numeste Praznic imparatesc nu pentru ca sarbatorim Buna Vestire un eveniment deosebit al Maicii Domnului sau pentru ca pe Maica Domnului o sarbatorim, caci praznicele imparatesti se refera numai la persoana Mantuitorului. Buna Vestire este numita praznic imparatesc pentru ca Imparatul Hristos in sarbatoarea aceasta a luat trup, S-a zamislit in pantecele Maicii Domnului. Iar Maica Domnului fiind una cu Fiul ei, si ea se bucura de maretia prazniculuiAA imparatesc pe care-l sarbatorim astazi. De aceea zicem ca sarbatorile Maicii Domnului si ale Mantuitorului sunt praznice imparatesti peste an, dar nu pentru ca e cinstita Maica Domnului, ci pentru ca ea poarta in pantecele ei la Buna Vestire, sau pe bratele ei, la Soborul Maicii Domnului, pe Fiul intrupat, ori la Adormirea ei Fiul Insusi vine si-i ia sufletul, cum este prezentat in icoana Praznicului Adormirii. Deci, pentru cinstea Imparatului tuturor veacurilor, Iisus Hristos, sarbatorile Maicii Domnului devin sarbatori imparatesti.

Una din ele, care este cea dintai a mantuirii noastre, este Buna Vestire. Fiul lui Dumnezeu se face om pentru ca asa cum auzim la strana cantandu-se la slava laudelor, la Utrenie -, omul sa devina Dumnezeu. Adica noi, oamenii, unindu-ne cu Iisus Hristos, sa devenim prin har fii ai lui Dumnezeu, asa cum Domnul nostru Iisus Hristos dupa fire era si este Fiu al lui Dumnezeu din veci.

Praznicul Bunei Vestiri este maret pentru ca a fost asteptat de lumea intreaga mii de ani, de-atunci de cand Dumnezeu i-a scos din Rai pe Adam si Eva si le-a transmis protoevanghelia, adica vestea cea buna ca samanta femeii va zdrobi capul sarpelui cel care a amagit-o pe Eva cea dintai. Samanta femeii este Hristos, iar femeia de care Dumnezeu vorbea atunci cand a izgonit din Rai pe primii oameni avea sa fie Sfanta Fecioara Maria. Ea a ajuns sa fie plina de har, asa cum o numeste ingerul Gavriil: Bucura-te, ceea ce esti plina de har , mai inainte de a Se intrupa Fiul lui Dumnezeu in pantecele ei. Aceasta neprihanire sau aceasta curatie deplina a sufletului sau ea a castigat-o mai inainte de Buna Vestire si noi observam asta la Praznicul Intrarii in Biserica a Maicii Domnului cand, la varsta de 3 ani, ea a inaintat prin curtea templului unde intra poporul si ramanea acolo, nu avea voie sa intre mai departe, a inaintat in Sfanta, acolo unde intrau preotii in fiecare zi si aduceau jertfele zilnice, cele pentru iertarea pacatelor poporului care se ruga in curte, apoi ea a trecut si dincolo, in Sfanta Sfintelor, pentru ca se asemana in neprihanirea ei cu imaginea simbolica a Arhiereului ce-L intruchipa pe Hristos cel care in Sfanta Sfintelor avea sa Se aduca jertfa o data pentru totdeauna pentru lume asa cum arhiereul o data in an intra in Sfanta Sfintelor. Iar ea, Maica Domnului, era ea insasi Sfanta Sfintelor,AA pentru ca se pregatea acolo ca in pantecele ei sa Se intrupeze Hristos, Arhiereul cel vesnic. Ea a stat acolo inca de la varsta de 3 ani, umplandu-se de har in aceasta sedere in locul cel mai sfant al templului din Ierusalim. Cele trei incaperi ale templului insemnau de fapt cele trei trepte ale vietii duhovnicesti, curatirea, iluminarea si indumnezeirea. Curtea, Sfanta si Sfanta Sfintelor. Si prunca Maria s-a aratat de atunci plina de har caci in Sfanta Sfintelor s-a odihnit.

Dupa ce ea a ajuns la varsta la care fecioarele trebuiau sa se casatoreasca, ea fiind randuita din veci sa fie Maica a lui Dumnezeu, trebuia sa fie sub ocrotirea unui barbat sau sa fie sub acoperamantul unei familii, ca sa nu fie ucisa cu pietre atunci cand poporul avea sa vada o fecioara insarcinata, adica o fata necasatorita ca este grea. Legea lui Moise prevedea ca daca o fecioara ramanea insarcinata inainte de nunta, trebuia omorata cu pietre, pentru ca si-a intinat trupul sau mai inainte de binecuvantarea nuntii. Si atunci, prin tragere la sorti, s-a aflat batranul Iosif care fusese casatorit, avea si copii si-i murise sotia si atunci i s-a dat lui ca si logodnica Sfanta Fecioara Maria, pentru ca in ochiiAA evreilor care tineau cu strasnicie legea si o urmareau in fiecare litera a ei ea sa apara ca si cum ar fi sotia lui, si sa nu fie omorata. Si cand ea era in Nazaret, ingerul Domnului a venit si i-a zis: Bucura-te, ceea ce esti plina de har. Domnul este cu tine.

AA Iata vei naste un fiu . Si ea a zis: Cum se poate asta cand eu nu stiu de barbat? Adica eu sunt aici cu Iosif, dar el nu traieste cu mine. Eu sunt fecioara si m-am hotarat sa raman fecioara pentru Dumnezeu toata viata. Cum se poate una ca asta? Si atunci ingerul i-a explicat ca Duhul Sfant Se va pogori peste tine si actul zamislirii nu este unul obisnuit ci este unul altfel. Iar ea se indoia in sine, temandu-se ca nu cumva acest trimis sa fie un duh rau, un sarpe ca odinioara cel din Eden care a inselat-o pe Eva cea dintai. Si se temea a fi asa degraba de acord cu propunerea ingerului. Canonul Praznicului cantat la Utrenie ne arata cum Fecioara si ingerul dialogau. Fecioara punea intrebari ingerului si...