Slavit sa fie Domnul! Prin harul lui Dumnezeu si prin ingaduinta Lui, cateva cuvinte vreau sa spun si eu din Epistola Sfantului Pavel catre Galateni, capitolul 5, versetele 4-12: Voi, care voiti sa fiti socotiti neprihaniti prin Lege, v-ati despartit de Hristos; ati cazut din har. Caci noi, prin Duhul, asteptam, prin credinta, nadejdea neprihanirii. []Slavit sa fie Domnul!Prin harul lui Dumnezeu si prin ingaduinta Lui, cateva cuvinte vreau sa spun si eu din Epistola Sfantului Pavel catre Galateni, capitolul 5, versetele 4-12: Voi, care voiti sa fiti socotiti neprihaniti prin Lege, v-ati despartit de Hristos; ati cazut din har. Caci noi, prin Duhul, asteptam, prin credinta, nadejdea neprihanirii. Caci in Iisus Hristos, nici taierea imprejur, nici netaierea imprejur n-au vreun pret, ci credinta care lucreaza prin dragoste. Voi alergati bine. Cine v-a taiat calea, ca sa n-ascultati de adevar? Induplecarea aceasta nu vine de la cel ce v-a chemat. Putin aluat dospeste toata plamadeala. Eu, cu privire la voi, am in Domnul o incredere ca nu ganditi altfel. Dar cel ce va tulbura va purta osanda, oricine ar fi el. Cat despre mine, fratilor, daca mai propovaduiesc taierea imprejur, de ce mai sunt prigonit? Atunci pricina de poticnire a crucii s-a dus. i de s-ar taia macar de tot cei ce va tulbura pe voi .

Plec din nou la versetul cel dintai citit, versetul 4: Voi, care voiti sa fiti socotiti neprihaniti prin Lege, v-ati despartit de Hristos; ati cazut din har . Ce inseamna lege? Legea inseamna porunca; legea inseamna presa; legea inseamna, cum se zice in tara noastra, a vinului, saitau ; legea inseamna cleste. Cei care voiti sa fiti sub Lege v-ati despartit de Hristos si ati cazut din har . (Pacat ca n-au ramas si ceilalti pana in ultima clipa aici.) V-ati despartit de Hristos si ati cazut din har acei care vreti sa traiti sub Lege. Tot ceea ce spune: Nu face cutare, nu face cutare de ce-ai facut cutare de ce-ai facut cutare . Zice Sfantul Pavel: Noi nu suntem dintre acei cu : Nu lua! si Nu gusta! . Tot ceea ce iti spune mereu: Nu face! , aceea este lege; este un cleste care te opreste: Nu face! , Nu fura! , Nu desfrana! , Cinsteste-l pe tatal tau! , Iubeste-o pe mama ta! , Respecta-l pe aproapele tau! , Fa cutare! . Asta-i lege Asta-i lege i cine vrea sa-si aplice lui o particica de lege isi face el o lege a lui de pilda: Trebuie sa ma rog regulat dimineata si seara ; Trebuie neaparat sa ma duc duminica la biserica si la adunare . Asta-i o lege. Trebuie sa te duci neaparat. Trebuie! Trebuie, ca-ti cere cartea! Trebuie, caci zice tatal tau, zice mama ta, zice fratele tau; zice sotul, zice sotia: Du-te si tu la adunare, mai! Du-te la biserica! . Trebuie , aceasta este lege. E o constrangere. E ceea ce te strange. Ceea ce te obliga. Ceea ce te sileste. i cei ce traiesc dupa aceste porunci, zice: S-au despartit de Hristos si au cazut din har .

Fratilor, cand eram mai tanar, imi aduc aminte, citeam mult si plangeam. Ma rugam mult si faceam matanii multe. Apoi, de la un timp, le-am parasit. Tot mai rar am facut, apoi n-am mai facut deloc. i acum, spre batranete, din nou am inceput sa mai fac. Ma aplec mai greu, mai greoi, mai in sila, dar ma aplec sa fac. Atunci cand imi fac rugaciunea mea singur, particulara. Cum zice Domnul: Intra in odaita ta si roaga-te Tatalui tau in ascuns. i atunci se intampla de atatea ori ca fac matanii. Dar toate acestea nu sunt decat legi. Nu lua , Nu gusta , Fa cutare sau Nu face cutare sunt legi. i cine se tine mereu de legi, acesta s-a despartit de Hristos si cade din har. Tu trebuie sa ai legea Duhului scrisa in inima ta. Ea trebuie sa-ti spuna continuu ce sa faci. Sa ai chipul Dumnezeului celui viu mereu inaintea ta. Cu ochii tinta la Capetenia si Desavarsirea credintei , cum zice Sfantul Pavel in Evrei 12. Care, pentru bucuria ce-I sta inainte, a suferit crucea, a dispretuit rusinea si acum sade de-a dreapta scaunului de marire al lui Dumnezeu in ceruri . Tu trebuie in continuu sa fii framantat, sa fii cheltuit, sa fii dospit in aluatul Evangheliei lui Hristos. Putin aluat dospeste toata plamadeala. Un mare predicator, cu numele Moody (il avea America in secolul trecut; si Europa il avea pe Spurgeon), spunea odata intr-o cuvantare a sa: Atunci cand m-am intors intai la Dumnezeu, tineam cu orice pret sa citesc cat mai mult. i citeam capitole dupa capitole. Acum ma multumesc sa citesc si mai putin. De multe ori citesc poate un verset, doua, trei, cinci dintr-un capitol. Dar acum ma silesc ca ceea ce am citit sa traduc in fapta. Sa traiesc in mine insumi. Sa aplic in fiinta si-n viata mea .

S-au facut scoli biblice; se dau lectii la oameni. Citeste! Am spus si eu de-atatea ori: Vine Postul Mare: cititi cat mai mult Psaltirea; cat mai mult psalmii lui David cat mai mult! . Eu aveam canon sa citesc toata Psaltirea o data pe saptamana si inca o catisma in plus (deci inca vreo opt psalmi in plus). i aceasta a mers asa in sir nu stiu cate saptamani nu stiu cate luni Poate cu anii, a mers asa. Citeam mereu. Dar intelegeam putin. Acum citesc mult mai putin, insa ma silesc sa traiesc mai mult. Ma silesc sa adancesc mai mult. Ma las sa fiu patruns de aceste dumnezeiesti si scumpe, si sfinte porunci si invataturi. Ele sa fie ca un aluat care incontinuu sa se intinda in faina vietii mele; si, ori in dreapta, ori in stanga, ori in sus, ori in jos, oriunde m-as duce, orice-as face, eu mereu am pe Domnul si Evanghelia Lui in cap. Eu Il am pe Domnul si pe frati sa vad adunarile. Chiar daca era vara si mai faceam si eu cate-o treaba pe-acasa (fac si-acuma, slava lui Dumnezeu!, dar mai putina, ca-i iarna si nu-s treburi prea multe), cand ma duceam si eu in gradina sa sap sau sa plivesc acolo, sapand, trageam pamant pe langa porumb sau pe langa sfecla, sau pe langa varza, dar gandul meu era la fratele cutare din Oradea-Mare; la sora cutare, care zace pe pat in Pechea, judetul Covurlui, de 14 ani; sau la Marioara care-i la Brasov, de 27 de ani pe pat; sau la Valentin, care-i de 17 ani pe pat in Cluj; sau la sora Lina din Ighiel (satul meu natal), de 27 de ani pe pat; sau la sora Iova, care de 49 de ani e suferinda si bolnava, si-i mai mult pe pat decat in picioare; si la fratele Patru de la noi, al lui Soricu, care de 49 de ani isi poarta trupul lui pe doua bate si are un picior asa de umflat (fratii stiu, ca aicea-s doi frati de la mine din comuna), are un picior asa de gros ca un sac. Ce-i acolo sub bandajul acela noi nu stim, numai Dumnezeu stie. Sotia sa spunea intr-o zi, printre altele, ca, in urma unei rani deschise, a scos odata dintr-un genunchi cincisprezece oase. Ce o fi scos de-acolo, unde au stat oasele acelea, cum au fost alcatuite si aranjate acolo, noi nu stim nimic, nici nu discutam mai mult decat atat. Omul acesta se duce, saracul, si el, cand poate Acum tot mai rau ii e; tot mai rau ii e tot mai rau ii e tot mai rau. Dar cand poate sa se deplaseze o suta douazeci de metri pana la un alt bolnav de la noi din comuna, la fratele Gheorghe, care zace pe pat de 22 de ani, se duce pana la el. Cand se duce la el, in casa, se asaza pe scaun, saluta si-apoi, daca e frig, se-apropie si pune un lemn pe foc ca el se poate misca. ( i-acasa mai taie lemne, mai face cate ceva, pana poate. Ba, intr-o zi l-am vazut ca statea intr-un picior ca pe celalalt numai pe bata il poate purta si statea cu el ridicat si, in niste stalpi de ciment mari de la poarta, destul de grosi, turnati cu ani de zile in urma, trebuia sa taie niste gauri, ca sa puna tatani; si el acolo, statea intr-un picior, se rezema cu mana pe dalta si, cu ciocanul, lovea mereu. i, cu multa rabdare si cu multa migala, a sapat si a facut acolo) i el, zic, se duce la fratele Gheorghe in casa si-i pune cate-un lemn pe foc. Zice: Gheorghe, eram in curte sau eram la poarta si am vazut ca Maria ta se ducea la Calan sa-si cumpere ce-i trebuie. i m-am uitat ca, cu cursa cealalta, Marie nu s-a intors si tie poate ti-e frig . Se duce si-i pune lemne pe foc Poate ai nevoie de o lingura de apa, sa-ti dau Poate ti-a ramas usa deschisa , cum a patit intr-o zi cand era un ger cumplit, ca a intrat o tiganca in casa si, cand a iesit, a tras usa, dar n-a inchis-o cumsecade. El i-a zis: Inchide usa bine! , dar ea a plecat ca o furtuna si a lasat usa deschisa. El nu s-a putut scula si, cand a venit [sotia lui] acasa, aproape inghetat l-a gasit in pat. Focul se stinsese, usa era deschisa gerul era cumplit i, dragii mei, intr-una din zile, omul acesta ce merge tarandu-se pe bate, s a asezat aci pe-o lavita, pe-un scaun, si, cum statea asa pe scaun, cand a vrut sa plece acasa, si-a cautat si el batele asa frumos, sa si le ia, ca erau rezemate de spatele scaunului, dar o bata era cazuta jos; si nu putea s-o ia. S-a tot intins, s-a tot intins si cumva a prins-o si zice: O Doamne cum m-am mai saturat si de voi . Dar cel din pat, care de 22 de ani era pe pat, cand a auzit asa, a zis: Doamne, da-mi-le mie, Doamne! . El spunea ca s-a saturat de bate. Celalalt zicea: Doamne, da-mi-le mie, Doamne! .

Asa, dragii mei noi trebuie sa cautam sa aplicam si sa adancim Sfantul Cuvant al lui Dumnezeu. Mila voiesc, zice Domnul Iisus, nu jertfa . Noi ne bazam mereu pe ce putem noi face, pe ce putem noi da. Ortodocsii aprindem o lumanare fratele cutare merge la adunare sau da si el o cotizatie acolo, de doi, trei lei, de un leu ceva pentru saraci Domnul spune: Mila voiesc! . De sufletele care se pierd, de sufletele fara ajutor. Ajutorul in bani mai usor il da oricine: un cincizeci de bani, un leu, doi lei, cinci lei altul da cu sutele. Dar va aduceti aminte de unii care dadeau cu sutele si Domnul totusi nu pe aceia i-a laudat, ci pe aceea ce-a dat doi banuti, ca erau singurii ei bani pe care-i avea pentru traiul vietii. i pe ea a laudat-o, pe cea cu doi banuti; macar ca doi banuti, in casieria pentru saraci sau in cutia pentru saraci, nu conta aproape nimic. Totusi Domnul Iisus pe femeia vaduva a laudat-o, pentru ca ea i-a dat din toata inima ei si din toata saracia ei; a pus doi banuti acolo. Iar pe cei ce dadeau cu sutele nu-i lauda.

In capitolul 11 de la Luca, versetul 41 spune asa: voi dati zeciuiala din izma, din marar, din ruta, din chimen . i in alta parte, la Matei, zice: si ati lasat cele mai de lipsa lucruri din Lege: dreptatea, mila si credinciosia. Acestea trebuiau tinute si pe celelalte sa nu le fi lasat . Acestea trebuiau tinute: dreptatea, mila si credinciosia. Acestea sunt esentialul, esenta, acestea au prioritate, acestea-s cele dintai in drept; acestea trebuiau tinute. Pe celelalte sa nu le fi lasat. Domnul zice asa: Voi dati zeciuiala din izma, din marar si din ruta ; iar in Mica, in capitolul 6 spune asa: Cu ce voi intampina pe Domnul si cu ce voi iesi inaintea Lui? Il voi intampina pe Domnul cu miei si cu vitei de un an? Primeste Domnul mii de berbeci sau zeci de mii de litri de untdelemn? Sau sa aduc eu pe propriul meu copil ca jertfa de ispasire pentru pacatul meu? . i s-a aratat, omule, ca alta cere Domnul de la tine si alta vrea El: sa umbli smerit cu Dumnezeul tau, sa iubesti mila si sa iubesti dreptatea. Mila fata de aproapele, dreptatea fata de aproapele si credinciosia sau smerenia fata de Dumnezeu.

Dreptatea, mila si credinciosia Stapanul, in marea Lui bunatate, e multumit daca, fata de El, o singura porunca o atingem si o pastram: credinciosia. Sa i ramanem credinciosi, statornici. Iar cand e vorba de aproapele nostru, de semenul nostru, ne da doua porunci esentiale si de capetenie: dreptatea si mila. Sa faci dreptate aproapelui tau si mila fata de aproapele tau. i acum ma intorc la ceea ce am citat, de la Luca 11, cu 41. Zice: Dati milostenie din cele dinauntru, sa va fie curate si cele din afara . Sa zicem ca fiecare merge la adunare sau la biserica cu obolul lui, cu portia lui. Unul pune o lumanare de cincizeci de bani, altul pune una de cinci lei; unul merge si da douazeci si cinci de bani pe disc, celalalt pune doi lei, cinci lei pe disc; unul merge si da o prescura sau cine stie ce da fiecare da ce crede si ce poate si cum vrea el. Dar Domnul spune: Dati milostenie din cele dinauntru, sa va fie curate si cele din afara . Auziti, dragii mei, ca, fara cele dinauntru, cele din afara nu-s curate? i noi avem obiceiul ca la ce nu-i curat sa-i spunem, cum? Spurcat. Deci, iata, jertfa ta poate sa fie spurcata, daca nu e insotita de milostenia cea dinauntru. i milostenia cea dinauntru care-i? Mila voiesc fata de cel ce zace pe pat; fata de cel necajit; fata de cel amarat. i ajutandu-l; dar mangaindu-l! i aceasta este o mila. Sa-ti fie mila de el.

Evanghelia ne arata ca pe un drum au trecut si au vazut pe unul cazut intre talhari trei persoane. Unul s-a uitat la el s-a dus mai departe, in drumul lui. Celalalt poate o fi zis poate, zic asta de la mine , poate o fi zis in gandul lui: Saracul cat e de chinuit, cum se zbate in sange dar nu eu i-am cauzat ranile, asa ca nu-s eu vinovatul . i si-a vazut si el de drum mai departe. i numai al treilea s-a dat jos de pe dobitocul lui si s-a coborat acolo pana la el, unde se gasea jos,...