Despre Ortodoxie, Jertfă şi Răscumpărare
Cum raspunde ea la intrebarile fundamentale ale sufletului omenesc. Un cuvant al Sf. Apostol si Evanghelist Ioan (I Ioan 1, 5) []Pr. Prof. Dr. Constantin GaleriuMi-am zis in constiinta mea, sa dau marturie de ce iubim Sfanta Ortodoxie; de ce-o iubim toti. Dar si marturie personala: cum simt Sfanta Ortodoxie, cum o traiesc, ce-mispune ea.
Cum raspunde ea la intrebarile fundamentale ale sufletului omenesc. Un cuvant al Sf. Apostol si Evanghelist Ioan (I Ioan 1, 5) este:,, Dumnezeu este lumina si nici un intuneric nu este intru El . Asa simt in Sfanta Ortodoxie, lumina si nici un intuneric. O iubim si o simtim ca ea e suma revelatiei, in traire, in viata. De ce Ortodoxia poarta in ea acest dar? Il poarta pentru ca ea a ramas fidela Mirelui Bisericii, Hristos. Fidelitatea, credinciosia neclintita, deplina fata de Hristos, as dori sa o punem in inima noastra, ca expresie, ca temei, ca sintagma fundamentala.
De aceea Ortodoxia este suma revelatiei, pentru ca ea a ramas fidela Mirelui ei, Evangheliei Lui, Scripturii si Traditiei. De aceea, se numeste Ortodoxia dreapta credinta, in acelasi timp plinatate a credintei si nestirbire a credintei.
Sfanta Treime Trei Persoane EgaleRevelatia suprema, Sfanta Treime, e credinta pe care o marturisimin toata taina Bisericii, in Liturghie, dar incepand cu Botezul. Atunci, cand cel chemat la Botez, el, daca e adult, sau nasul lui rosteste:,, Ma-nchinTatalui si Fiului si Sfantului Duh,Treimei celei de o fiinta si nedespartite . Iar noi spunem ca Trei sunt in suprarealitatea existentei: Tatal, Fiul si Duhul Sfant si Acesti Trei Una sunt, asa cum si noi, multi suntem, una sa fim. i observati, zicem,, Treimea cea de o fiinta si nedespartita ; nu fiinta care se dezvaluie in trei persoane ci intai persoana si faptul acesta este fundamental, capital.
In adancul existentei eterne, o persoana Tatal si impreuna cu Fiul si cu Duhul Sfant, vegheaza asupra existentei. Nu o esenta ci o persoana. Cum te poti adresa esentei? Cumte poti ruga? Iar intrucat esenta nu se comunica, nu ne putem impartasi de esenta. Atunci, cum comunicam cu Dumnezeu? Prin persoana: Tatal, Fiul si Duhul Sfant, Tatal prin Fiul in Duhul Sfant, care ne impartaseste noua, dumnezeirea, prin harul Lui.
Frumos exprima parintele Staniloaie, cand zicea in privinta aceasta:,, asa cum eu cand comunic cu cineva, ii impartasesc dragostea mea, cunostintele mele din darul fiintei mele, nu ma impartasesc pe mine ca fiinta, asa Dumnezeu se comunica, se impartaseste, noua, prin harul Lui . De ce in teologia dinApus s-au nascut curente filosofice? Pentru ca s-a pus Esenta deasupra. Dar se intreaba un teolog apusean: cum comunica esenta? cum sa ti-o ifatisezi? cum sa te rogi ei? Se intreaba unii de ce-n Ortodoxie n-au aparut sisteme filosofice. i-o spune indirect un bizantinolog francez: pentru umanism, filosofia greaca a contribuit cu ceva, dar in Bizant, in lumea crestina ortodoxa, filosoful adevarat a devenit ascetul .
In drumurile noastre sfinte, cand am mers la Hozeva, acolo unde a petrecut Sf. Ilie in pestera, in timpulsecetei si unde mai tarziu a luat fiinta manastirea,,Sf. Gheorghe Hozevitul sau manastirea,,Sf. Sava , cand priveam muntii cu pesterile, care adunau in unele momente pana la 5000 de calugari, imi ziceam atunci: cu adevarat, acesti oamenis-au gandit la un,,salt spre vecie.
Nu se lupta omul sa se depaseasca pe sine. i o intrebare pe care o adresam ca pe o provocare, oamenilor de siinta, umanistilor, cam fara de Dumnezeu: Ce viitor ofera ei? Ce achizitie ontologica fiintiala proprie noua (conditiei umane) au descoperit ei? Au inzestrat ei siinta? Nicidecum, iubitilor. Daca am privi aceasta in aspectul moral-etic, dimpotriva va trebui sa marturisimcu durere ca suntemmultmaijos, in degradare fata de inaintasii nostri. Ori marturia noastra, a Sf. Ortodoxii, cu spiritualitatea ei, cu asceza ei, cu acesti oameni care au existat in istoria ei, ne descopera deopotriva viitorul omului si omul viitorului, chiar si numai acest act al revelatiei, de-a cugeta persoana.
Prin,,filioque al Bisericii Romane, prin care Duhul Sfant purcede si de la Fiul,Treimea ajunge doime iar Duhul e in subordinea Fiului, asa cume subordonata Biserica, Ordinului Suprem. Nu poate gandi asa Ortodoxia. Egalitatea absoluta intre cele trei persoane oglindeste in creatie, egalitatea absoluta a tuturor oamenilor. Numai aceasta a putut marturisi Biserica la Niceea in 325: de-o-fiintimea Fiului cuTatal. Ministrul nostru de externe a vorbit cu omologul lui, sa zicemdin Franta. Ce inseamna omolog? Adica, de aceeasi vocate si sarcina si fiinta. Deci, Fiul este de-o fiinta cu Tatal. Dar unisemiarienisau uneori arieni, vorbeau ca Fiul e numai o creatura a Tatalui. Un ganditor german spunea ca toata cearta a fost numai pentru un lucru neansemnat. Auziti, ajunsese orb si punea copiii sa-i citeasca din Evanghelie si-intreaba deodata:,,Spune Tu Iisuse Doamne, spune: Tu esti Fiul lui Dumnezeu sau esti un om ca noi? Daca esti om ca noi, ce-mi poti spune mai mult, despre om?! Ce stii Tu, mai mult decat mine?! Cum ma poti mantui Tu?! Daca esti de-o fiinta cu Tatal, atunci am mantuirea (Auziti:,,Doamne, buzele mele vei deschide . Este uluitor cuvantul cand il analizezi. Dumnezeu imi deschide buzele si gura mea va vesti lauda Ta . Aici e misterul rugaciunii. Cand a comunicat Dumnezeu cu omul, acolo e originea rugaciunii, originea omului chemat sa comunice cu Dumnezeu, sa fie in dialog, in comuniune cu Dumnezeu). i asa a sfarsit. Drept, problema-i capitala, radicala. Iubitilor, Sfanta Treime este temeiul credintei noastre.
Caderea omuluiTaina creatiei o subliniem doar in treacat. A luat Dumnezeu tarana si a plasmuit cumana Sa, cu insasi mana Sa, pe om, si i-a suflatsuflare de viata lui Adam. Retineti, suflet viu, nu fiinta vie, care e eronat dupa influiente apusene. Suflet viu, suflet purtator de har, sufletul care...