In pofida faptului ca este o carte alcatuita din fragmente, cu toate acestea, exista un fir rosu al apoftegmelor, ca un ecou al Evangheliei traite in desert. Una dintre regulile principale, care se regaseste in diferite forme de-a lungul apoftegmelor, este ca duritatea, violenta chiar, se aplica doar asupra sinelui in lupta ascetica impotriva raului []In pofida faptului ca este o carte alcatuita din fragmente, cu toate acestea, exista un fir rosu al apoftegmelor, ca un ecou al Evangheliei traite in desert. Una dintre regulile principale, care se regaseste in diferite forme de-a lungul apoftegmelor, este ca duritatea, violenta chiar, se aplica doar asupra sinelui in lupta ascetica impotriva raului cuibarit in fiecare.

In ceilalti insa raul poate fi dezarmat doar prin bunatate. Evangheliile sunt limpezi in acest sens: Iubiti pe vrajmasii vostri, faceti bine celor ce va urasc pe voi (Lc. 6, 27). Sfantul Apostol Pavel, mai concret si mai direct, le scrie romanilor: Nu te lasa biruit de rau, ci biruieste raul cu binele (Rm. 12, 21).

Patericul vine cu o serie intreaga de apoftegme in care ni se spune sau ni se arata acelasi lucru. Experientele de acest fel sunt sintetizate de avva Pimen in urmatorul gand, care se adreseaza indrumatorilor duhovnicesti, insa nu exclusiv: Daca cineva paca tuieste si apoi tagaduieste, spunand: N-am pacatuit , nu-l condamna, caci ii tai zelul. Dar daca ii zici: Nu te descuraja, frate, ci ai grija pe viitor , ii trezesti sufletul la pocainta .

Raul se hraneste cu rau si in felul acesta orice confruntare directa naste violenta. In clipa in care vezi pe cineva pacatuind sau stii greselile cuiva, sa il judeci inseamna sa il impingi in deznadejde. Sa ii tai sansele de recuperare. Mai...