S-a întâmplat în 13 mai 1887
S-a intamplat in 13 mai 1887 was first posted on mai 13, 2020 at 3:37 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 13 mai 1887: S-a nascut Elena Caragiani-Stoenescu, prima femeie din Romania care a obtinut brevetul international de pilotaj (eliberat la 22 ianuarie 1914 de catre Federatia Aeronautica Internationala); consemnata, in analele presei mondiale, drept primul corespondent de razboi care isi realizeza reportajele din avion; a deschis drumul aviatiei sanitare. Elena Caragiani a fost prima femeie pilot din Romania. Romanca a obtinut brevetul la Paris, pentru ca autoritatile din Romania i-au refuzat cererea. A fost prima femeie care a realizat reportaje aeriene si tot ea a pus bazele aviatiei sanitare din Romania. Elena Caragiani este cea care a deschis drumul femeilor in lumea aviatiei, intr-o epoca in care acest domeniu era destinat exclusiv barbatilor. Fiica medicului Alexandru Caragiani si a Zeniei Radovic s-a nascut pe 13 mai 1887, la Tecuci. Parintii au indrumat-o catre o cariera academica si in 1913, tanara si-a sustinut lucrarea de licenta la Facultatea de tiinte Juridice, avand in fata o cariera de avocat. Elena a fost una dintre primele femei din Romania licentiata in stiinte juridice. Pasiunea pentru zbor a facut-o insa sa urmeze alt destin. Primele informatii despre zbor le-a primit de la cumnatul ei, locotenentul Andrei Popovici. A zburat pentru prima data in 1912 alaturi de capitanul Mircea Zorileanu, profesorul sau de echitatie, care avea brevet de pilot obtinut in Franta. Dornica sa invete sa piloteze pentru a-si putea pune in practica pasiunea, Elena Caragiani Stoienescu s-a inscris in Liga Aeriana , scoala de pilotaj condusa de printul George Bibescu. A fost prima femeie cursant la o scoala de pilotaj din Romania si demersul sau nu a fost privit cu ochi buni, in epoca in care zborul si avioanele erau destinate exclusiv barbatilor. A facut cursuri de zbor pe avioane speciale pentru antrenament. La finalul cursurilor, demersul tinerei care isi dorea cu orice pret sa zboare, s-a impotmolit. In ciuda numeroaselor cereri trimite ministerelor Invatamantului si Apararii, pentru obtinerea brevetului de pilot civil, Elena a fost respinsa. Oficialii romani nu considerau potrivit ca o femeie sa devina egala barbatilor in lumea aviatiei si sa piloteze cot la cot cu acestia. Spiru Haret, care era la vremea aceea ministrul Invatamantului, s-a numarat printre cei care au respins cererile Elenei Caragiani. Tanara nu s-a descurajat si a plecat in Franta. S-a inscris la coala Civila de Aviatie din Mourmelon le Grand. A urmat cursurile si a sustinut toate examenele. Se spune ca, la examinarea finala, romanca a zburat pe un avion cu dubla comanda, iar maiestria cu care a manuit aparatul de zbor l-a...