Incepem cu o intrebare: Care este criteriul dupa care putem sti ca au ajuns pana la noi nealterate intelesurile originale ale cuvintelor Sfintei Scripturi? Raspuns: Lucrarea continua a Duhului Sfant adeverita in monumentele Sfintei Traditii. Daca Scriptura n-ar avea decat un inteles ingust, literal, static, ea n-ar avea nevoie de Traditie, de o explicare care []Incepem cu o intrebare: Care este criteriul dupa care putem sti ca au ajuns pana la noi nealterate intelesurile originale ale cuvintelor Sfintei Scripturi? Raspuns: Lucrarea continua a Duhului Sfant adeverita in monumentele Sfintei Traditii. Daca Scriptura n-ar avea decat un inteles ingust, literal, static, ea n-ar avea nevoie de Traditie, de o explicare care sa-i pastreze nealterate intelesurile apostolice originale Daca Scriptura n-ar intentiona sa treaca in viata oamenilor pe Hristos, n-ar avea nevoie de completarea prin Traditie (Parintele Dumitru Staniloae, Teologia dogmatica ortodoxa, Bucuresti, vol. I, 2003, p. 61). Detaliem.1. Este cunoscut ca iudeii s-au pornit cu ura de moarte impotriva Mantuitorului pentru ca zicea ca Dumnezeu este Tatal Sau, facandu-Se pe Sine deopotriva cu Dumnezeu (Ioan 5, 18). Impotriva acestora, Sfantul Ioan Evanghelistul va arata mereu ca Iisus nu este numai om adevarat, ci si Dumnezeu adevarat. Dar acest adevar de capetenie va fi mereu marturisit si lamurit pentru ca adversarii Fiului n-au lipsit niciodata. Un monument al acestei marturisiri este Simbolul de credinta care a fost formulat la Sinodul Intai Ecumenic de la anul 325, in care impotriva lui Arie, un alt adversar al Fiului, se spune ca Iisus este Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat . tiind cat de crunte, lungi si viclene au fost loviturile arianismului, nu putem crede ca ar fi ajuns pana la noi nealterate intelesurile apostolice originale despre Fiul, fara luptele Parintilor de la Sinodul Intai Ecumenic.2. Nu putem sa vorbim despre Cina cea de Taina asa cum este ea consemnata in Evanghelii, fara sa vorbim despre Sfanta Liturghie. Cina la care Iisus i-a facut partasi pe ucenici este aceeasi cu aceasta la care luam parte si noi. De aceea nu putem vorbi decat in chip static despre Cina originala nesocotind- o pe aceasta la care noi insine ne facem partasi.3. Cel care are cuget bisericesc nu poate...