Cuvantul 1 / Pentru supunere (ascultare) Am lasat lumea, sa lasam si poftele ei; pentru ca acestea, precum am zis, prin nebagare de seama, iarasi ne impreuna si ne leaga de lume. De voim sa scapam desavarsit, sa ne invatam a ne taia voia si asa, putin cate putin, cu ajutorul lui Dumnezeu, sporim si ajungem []Cuvantul 1 / Pentru supunere (ascultare) Am lasat lumea, sa lasam si poftele ei; pentru ca acestea, precum am zis, prin nebagare de seama, iarasi ne impreuna si ne leaga de lume. De voim sa scapam desavarsit, sa ne invatam a ne taia voia si asa, putin cate putin, cu ajutorul lui Dumnezeu, sporim si ajungem la nepatimire, ca nimic alta nu foloseste pe om atat de mult ca taierea voii. In adevar, mai mult sporeste cineva prin aceasta decat prin toate faptele cele bune. Ca in ce chip cineva mergand pe cale se odihneste la un loc de popas si intarindu-se merge multa cale, asa si cel ce umbla pe calea taierii voii isi castiga prin aceasta nepatimire si poate in putina vreme a taia si zece vointe. In ce chip, asculta: mergand pe drum, vede ceva, iar cugetul ii spune: uita-te acolo! El ii raspunde: nu vreau, isi taie voia si nu se uita. Sau gaseste oameni vorbind si cugetul ii zice: spune si tu cutare cuvant: si el isi taie voia si nu zice. Ii zice gandul sa mearga la bucatar sa vada ce bucate gateste, el insa isi taie voia si nu merge; vede ceva si cugetul il indeamna a intreba cine l-a adus, totusi isi taie voia si nu intreaba. Astfel, putin cate putin, deprinzandu-se, se obisnuieste desavarsit a-si taia voia. Din cele mici se invata a taia si cele mari fara osteneala si putin cate putin se deprinde a nu avea nici o voie. i asa, orice face se odihneste: caci nevrand vreodata sa-si faca voia, totdeauna se afla in liniste. Pentru ca cel ce nu are voia sa, orice face il multumeste, pe toate socotindu-le ca fiind dupa voia sa, ori asa, precum am zis, se afla intru nepatimire: ca toata turburarea si ispita, prigonirea si bantuiala nu ne vin din alta parte, fara numai ca voim sa se faca voia noastra. []Cuvantul 2 / Pentru smerenie Un batran a zis ca mai mult decat orice avem trebuinta de smerenie. La tot cuvantul ce auzim sa zicem: Iarta! Caci smerenia strica toate mestesugurile vrajmasului. Sa cercam si noi si sa vedem ce putere are cuvantul batranului. Pentru ce mai intai de toate trebuie sa avem smerenie si nu infranare, mai ales ca si apostolul zice: cel ce se sarguieste spre toate, are infranare. Sau pentru ce sa nu avem frica de Dumnezeu, caci zice Scriptura: Inceputul intelepciunii este frica Domnului; si in alta parte: Cu frica de Dumnezeu ne indepartam de la rautate. Pentru ce n-a zis sa avem in primul rand milostenia sau credinta, caci zice: cu milostenia si cu credinta se curatesc toate pacatele. Iar apostolul zice: fara credinta nu poate cineva sa placa lui Dumnezeu. Daca pentru milostenie, credinta, frica lui Dumnezeu si infranare se spun cele de mai sus, pentru ce lasandu-le pe acelea a zis sa...