S-a întâmplat în 22 iunie 1963
S-a intamplat in 22 iunie 1963 was first posted on iunie 22, 2020 at 6:15 am. 2020 Jurnal Spiritual. Use of this feed is for personal non-commercial use only. If you are not reading this article in your feed reader, then the site is guilty of copyright infringement. Please contact me at ionutalexpanait@gmail.comS-a intamplat in 22 iunie 1963: A murit cantareata de muzica populara Maria Tanase. Maria Tanase s-a nascut la 25 septembrie 1913, in mahalaua Caramidarilor din Bucuresti, care porneste de sub Dealul Martisorului si se intinde pana in campia Abatorului, cartierul Tineretului din zilele noastre, fiind al treilea copil al florarului Ion Coanda Tanase, originar din satul oltenesc Mierea Birnicii, de pe valea Amaradiei si al Anei Munteanu, originara din comuna Carta, judetul Sibiu. Tatal sau era, la randul sau, un talentat artist, canta din caval, ii placea sa mearga la spectacole de muzica populara, de revista, de opereta si opera, unde oferea, interpretelor, cu generozitate, buchete de flori culese din propria gradina.
In anul 1921, Maria Tanase isi face debutul pe o scena, la Caminul Cultural Caramidarii de Jos din Calea Piscului, la serbarea de sfarsit de an a Scolii primare nr. 11, Tabacari. Apare, din nou pe scena, la coala de fete Ion Heliade Radulescu (Liceul Ion Heliade Radulescu ), unde a urmat doar trei clase, fiind nevoita sa abandoneze scoala si sa munceasca, alaturi de familia sa, la gradina. La varsta de 15 ani, s-a inscris la concursul Miss Romania, unde nu a avut succes, picand proba costumelor de baie, iar in anul 1929 se indragosteste de un medic cu care a ramas insarcinata, insa acesta a ajutat-o sa intrerupa sarcina, o interventie care i-a marcat existenta si care, se spune, i-a rapit, pentru tot restul vietii, fericirea de a avea un copil. Ba mai mult, dupa finalul primei relatii nefericite de dragoste s-a apucat si de fumat, un viciu care, in cele din urma, avea sa ii ruineze cariera si viata. In anul 1930 se angajeaza casierita la un birt, unde obisnuia sa si cante, fiindu-i descoperit talentul de catre publicistul si regizorul de teatru Sandu Eliad, primul ei protector si cel care avea sa o introduca in lumea literar-artistica a orasului. In luna mai 1934 se angajeaza la Teatrul Carabus , condus de Constantin Tanase, si este distribuita intr-un grup vocal in spectacolul de revista Carabus-Expres, condus de N. Kiritescu, unde a debutat la 2 iunie, in acelasi an. La Carabus, maestrul Constantin Tanase ii alege drept nume de scena Mary Atanasiu sau Elise Lam . Aici a fost descoperita de folcloristul Harry Brauner, care a i-a anticipat imensul talent si i-a pregatit, cu atentie, lansarea. In toamna anului 1934 este prezentata lui Constantin Brailoiu, care-i recunoaste marele talent si care ii sugereaza sa se inspire, pentru repertoriu, din Arhiva de folclor pe care acesta o infiintase. In acelasi an dramaturgul Tudor Musatescu o recomanda unui bun prieten care detinea o fabrica de discuri Lifa Record , unde imprima Romanta Mansardei, autor Nelu Manzatu (Nello Manzatti), iar gratie vocii de exceptie a Mariei Tanase amicul lui Musatescu scapa de faliment, iar Mansarda devine slagar. Au urmat, apoi, noi inregistrari la reprezentantele bucurestene ale studiourilor Tomis si Columbia din Viena.
In anul 1935, a urmat Conservatorul Regal de Muzica si Arta Dramatica, avandu-l ca profesor pe Ion Manolescu impreuna cu care juca pe scena Teatrului Municipal. In anul 1936 imprima cantecele populare Cine iubeste si lasa si M-am jurat de mii de ori , in acompaniamentul tarafului Costica Vraciu din Gorj, sub supravegherea etnomuzicologilor Constantin Brailoiu si Harry Brauner, la Casa de discuri Columbia . Duminica, 20 februarie 1938, are loc debutul radiofonic al Mariei Tanase, in cadrul emisiunii Ora satului , fiind acompaniata de taraful condus de violonistul Ion Matache din Arges, alcatuit din doi violonisti, un basist, un tambalist, un contrabas si un cobzar.
La ora 15:00, crainicul postului Radio Bucurest anunta: In continuarea programului nostru de la ora satului, va rugam sa ascultati patru cantece populare interpretate de tanara cantareata Maria Tanase acompaniata de taraful Ion Matache . Maria a cerut sa fie ascultata: Daca va place, va rog sa-mi dati voie sa cant si eu si a cantat, pe viu un program de cantece romanesti precum M-am jurat de mii de ori , Sapte saptamani din post , Ce-i mai dulce ca alvita , Cine iubeste si lasa , Geaba ma mai duc acasa , Marie si Marioara , Tiganeasca , Cand o fi la moartea mea . Debutul radiofonic al Mariei Tanase a fost deosebit de apreciat in cronicile muzicale ale vremii, iar auditoriul radiofonic a fost realmente impresionat de talentul artistei. Dupa momentul debutului, Maria Tanase a continuat sa fie programata aproape saptamanal la postul public de radio, la fiecare emisiune fiind acompaniata de doua, trei si chiar patru tarafuri, interpretand piese muzicale folclorice din toate regiunile tarii. In acelasi an, la 17 august, artista sustine un recital la incheierea cursurilor de vara ale Universitatii populare de la Valenii de Munte la jubileul de 30 de ani , unde prestatia sa artistica de exceptie il determina pe istoricul Nicolae Iorga sa o numeasca Pasarea maiastra . In acelasi an, primeste un contract cu faimosul restaurant Luxandra , unde seara de seara interpreteaza melodii populare, cu diferite formatii de lautari, inclusiv cu ansamblul condus de violonistul si dirijorul Petrica Motoi. In anii 30 40, ea canta, pe onorarii uneori colosale, in carciumi celebre, precum Caf Wilson , Capsa , Luther , Parcul ARO , Continental , Hanul lui Manuc , Neptun locul preferat al unor celebritati ale lumii literare precum Liviu Rebreanu, Ion Minulescu, Camil Petrescu, Ion Pillat, care o ascultau cu o nepretuita bucurie.
Insa si in viata extra-artistitica, Maria Tanase frecventa astfel de locuri, mai ales Capsa , unde se intalnea cu prietenii si unde gusta din bucatele preferate mancaruri una si una -, si unde gusta cu placere din vinul de calitate al casei. i tot in 1938 este angajata la Teatrul Alhambra , condus de Nicolae Vladoianu, iar in septembrie lanseaza, in spectacolul Constelatia Alhambrei , cantecele de mare succes Mi-am pus busuioc in par si Habar n-ai tu , compuse de Ion Vasilescu, care la scurta vreme aveau sa fie imprimate la Columbia . Tot in spectacolele de revista ale Tetrului Alhambra, Maria Tanase interpreteaza melodii din repertoriul francez, spaniol, sau negro spirituals. In aceeasi perioada, participa, la radio, la programul Cantece populare in ritm de jazz , impreuna cu formatia dirijata de Steve Bernard. i tot anul 1938 aduce una dintre cele mai fascinante povesti de dragoste, traite de Maria Tanase cu sculptorul Constantin Brancusi. Ca mai toate iubirile acestuia, si Maria Tanase era cu mult mai tanara decat maestru: el avea 62 de ani, iar ea 25. El era deja un artist total, iar ea devenise una dintre cele mai bune voci din Romania. Intalnirea celor doi a avut loc la Paris cu prilejul unei expozitii de arta populara organizata de Dimitrie Gusti. Acesta a invitat-o pe Maria Tanase sa faca o vizita la atelierul sculptorului, insa scopul artistic al intrevederii avea sa fie abandonat brusc in clipa in care cei doi mari artisti romani se cunosc si se indragostesc, pe loc, nebuneste, unul de celalalt. Cantareata nu a dorit sa mai paraseasca atelierul, pentru doua zile si doua nopti, ea ignorand chiar faptul ca avea programat un important recital, starnind mania lui Dimitrie Gusti. Brancusi o alinta pe Maria Tanase, declarandu-i nostalgic: Cand te ascult cum le zici, Marie, as fi in stare sa daltuiesc pentru fiecare cantec de-al nostru o Pasare Maiastra! Am colindat toata lumea, ma cunoaste tot pamantul prin ce m-am priceput sa fac, dar cand aud cantecele noastre, ma apuca un dor de tara, de oltenii tai si-ai mei, de apa tanguitoare a Jiului, de satul meu Povestea de dragoste tulburatoare a celor doi avea sa se incheie dupa doar un an, dupa ce cantareata a participat la Expozitia Internationala de la New York, unde Maria Tanase avea sa cunoasca un succes fulminant, insa conform biografilor celebrei artiste, aceasta nu l-a uitat niciodata pe Brancusi, relatia ei cu artistul fiind marea iubire a vietii ei. Dupa ce un juriu din care faceau parte compozitorul Mihail Jora si Constantin Brailoiu o selecteaza, la 16 aprilie 1939 ea reprezinta Romania, alaturi de naistul Fanica Luca si de orchestra lui Grigoras Dinicu, la Expozitia Universala de la New York unde au mai fost prezenti George Enescu, profesorul Dimitrie Gusti si Constantin Brancusi , si unde sustine spectacole atat la Casa Romaneasca pavilionul Romaniei in cadrul expozitiei, cat si, in cadru privat, in fata fostului presedinte american, Herbert Hoover, si a celui in exercitiu, Franklin Delano Roosevelt, dar si a altor personalitati precum celebrul Yehudi Menuhin sau Andr Gide. In acelasi perioada, americanul Ben Smith, supranumit regele aluminiului, o cere in...