Fiecare ostaş trebuie să fie un mic „Filip” ce spune tuturor, pe tot locul: „am aflat pe Domnul!”
Filip Il aflase cu adevarat pe Domnul. Dovada? Il vestea si altora. Simtea o lipsa, un indemn sufletesc, o ravna sa vesteasca mantuirea si altora.
Bucuria aflarii Domnului il duce pe Filip la Natanael cu vestea de bucurie: Am aflat pe Mesia! Am aflat pe Cel fagaduit de Moise si ProorociDovada aflarii Domnului este si azi tot aceasta: vestirea Domnului si ravna pentru Domnul.
Un suflet care L-a aflat cu adevarat pe Domnul capata indata un fel de nevoie Sufleteasca de a-L vesti si altora.
Multi chiar si dintre cei invatati nu se pot impaca de fel cu Oastea Domnului, vestitoare a Domnului, cu ostasi care vestesc si ei dupa puterile lor sufletesti pe Mantuitorul si mantuirea. Ar pofti de la noi sa fim ca orbul cel din Evanghelie, care nu stia nici macar cine l-a vindecat, nicidecum sa-L vesteasca si altora. Dar dovada puterii Oastei Domnului este-si trebuie sa fie tocmai ravna pentru Domnul si vestirea Lui. Daca n-am avea aceasta ravna, ar fi un semn vadit ca n-am aflat cu adevarat pe Domnul. Aflarea Mantuitorului face si azi Filipi , care striga pe toate drumurile: Am aflat pe Domnul! Oastea Domnului este si ea si trebuie sa fie -un Filip ce striga in lume: Am aflat pe Domnul! Veniti la Domnul! Fiecare ostas trebuie sa fie un mic Filip ce spune tuturor, pe tot locul: am aflat pe Domnul! .
Insemnati-va aici bine un lucru: Filip a adus pe Natanael la Domnul cu o predica foarte scurta: Am aflat pe Domnul! . Numai cel ce L-a aflat cu adevarat pe Domnul poate aduce si pe altii la mantuire.
Aducerea sufletelor la mantuire pleaca de la cuvintele L-am aflat pe Domnul! .
Toate predicile si chemarile care nu pleaca de la cuvintele: L-am aflat pe Domnul! n-au nici o putere. Pot fi cat de invatati cei care le spun, pot avea ranguri cat de mari, nu pot aduce la Domnul pe nimeni.
Natanael primeste cu bucurie vestea Mantuitorului. Era si el un cercetator al Scripturilor (cati insa dintre crestinii de azi nici macar n-au vazut Sf. Scriptura!). Filip a gasit un pamant bun, un pamant care statea gata sa-L primeasca pe Domnul. Dar bagati de seama si aici un lucru! Filip se incurca cu predica. Mesia nu era profetit ca fiul lui Iosif din Nazaret.
Natanael observa greseala, iar Filip indata se corecteaza, zicand: Vino si vezi! Vino, Natanaele, si vezi tu insuti ce poate face acest om ! Vino si auzi ce spune si cum rascoleste sufletul! Te va convinge nu atat predica mea, ci aceea ce vei auzi si vei simti.
Minunata lectie si pentru noi. Nu cu dovezile noastre sa-i aducem la Domnul pe cei care nu-L cunosc, ci sa-i apropiem ca sa-i atraga El. Iisus Mantuitorul este un urias magnet sufletesc ce atrage cu putere pe toti cei ce se apropie de El. Apropiati pe cei pacatosi in sfera de atragere a acestui,,magnet ,apropiati-va in sfera aceasta de atragere si veti vedea voi insiva ce binecuvantari se revarsa in sufletul si in viata voastra!Natanael asculta chemarea lui Filip. El pleaca indata. El pleaca in graba spre Domnul.
O, ce lucru scump este sa vezi un suflet alergand spre Domnul! O, ce lucru grozav este sa vezi un suflet care nu vrea sa se apropie de Domnul! i, o, ce lucru si mai grozav este sa vezi pe cineva impiedicand un suflet ce vrea sa se apropie de Domnul! i acum, sa-l vedem pe Natanael in fata Mantuitorului. Domnul ii spune ca l-a vazut sub smochin mai inainte de a-l chema Filip. i pentru atat s-a convertit Natanael? Da. Pentru ca, prin aceste cuvinte, Domnul intrase in tainele lui sufletesti. Evanghelia nu ne spune ce facea Natanael cand Domnul l-a vazut sub smochin, iar cheia convertirii lui este tocmai intrebarea: ce a facut Natanael sub smochin? Vechile Cazanii spun legenda ca, pe timpul uciderii pruncilor de catre Irod, pruncul Natanael ar fi fost si el ascuns sub frunzele unui smochin si atunci l-a vazut Domnul. Dar adevarul se pare a fi altul.
In Orient, smochinii cu umbra lor slujeau si ca loc de retragere in rugaciune. Credinciosii se retrageau in gradina, in umbra smochinilor si stateau de vorba cu Domnul prin rugaciune si cercetarea Scripturilor. O astfel de retragere ar fi avut si Natanael cel credincios. Va fi intrat in gradina, va fi incuiat usa dupa el si, sub umbra smochinului, isi va fi marturisit...