25. Iar Iisus, vazand ca multimea da navala, a certat duhul cel necurat, zicandu-i: Duh mut si surd, Eu iti poruncesc: Iesi din el si sa nu mai intri in el! 26. i racnind si zguduindu-l cu putere, duhul a iesit; iar copilul a ramas ca mort, incat multi ziceau ca a murit. 27. Dar []25. Iar Iisus, vazand ca multimea da navala, a certat duhul cel necurat, zicandu-i: Duh mut si surd, Eu iti poruncesc: Iesi din el si sa nu mai intri in el!26. i racnind si zguduindu-l cu putere, duhul a iesit; iar copilul a ramas ca mort, incat multi ziceau ca a murit.27. Dar Iisus, apucandu-l de mana, l-a ridicat, si el s-a sculat in picioare.28. Iar dupa ce a intrat in casa, ucenicii Lui L-au intrebat, de o parte: Pentru ce noi n-am putut sa-l izgonim?29. El le-a zis: Acest neam de demoni cu nimic nu poate iesi, decat numai cu rugaciune si cu post.30. i, iesind ei de acolo, strabateau Galileea, dar El nu voia sa stie cineva.31. Caci invata pe ucenicii Sai si le spunea ca Fiul Omului se va da in mainile oamenilor si-L vor ucide, iar dupa ce-L vor ucide, a treia zi va invia.32. Ei insa nu intelegeau cuvantul si se temeau sa-L intrebe.33. i au venit in Capernaum. i fiind in casa, i-a intrebat: Ce vorbeati intre voi pe drum?34. Iar ei taceau, fiindca pe cale se intrebasera unii pe altii cine dintre ei este mai mare.35. i sezand jos, a chemat pe cei doisprezece si le-a zis: Daca cineva vrea sa fie intaiul, sa fie cel din urma dintre toti si slujitor al tuturor.36. i luand un copil, l-a pus in mijlocul lor si, luandu-l in brate, le-a zis:37. Oricine va primi, in numele Meu, pe unul din acesti copii pe Mine Ma primeste; si oricine Ma primeste, nu pe Mine Ma primeste, ci pe Cel ce M-a trimis pe Mine.38. i I-a zis Ioan: Invatatorule, am vazut pe cineva scotand demoni in numele Tau, care nu merge dupa noi, si l-am oprit, pentru ca nu merge dupa noi.39. Iar Iisus a zis: Nu-l opriti, caci nu e nimeni care, facand vreo minune in numele Meu, sa poata, degraba, sa Ma vorbeasca de rau.40. Caci cine nu este impotriva noastra este pentru noi.41. Iar oricine va va da sa beti un pahar de apa, in numele Meu, fiindca sunteti ai lui Hristos, adevarat zic voua ca nu-si va pierde plata sa.42. i cine va sminti pe unul din acestia mici, care cred in Mine, mai bine i-ar fi lui daca si-ar lega de gat o piatra de moara si sa fie aruncat in mare.43. i de te sminteste mana ta, tai-o ca mai bine iti este sa intri ciung in viata, decat, amandoua mainile avand, sa te duci in gheena, in focul cel nestins.44. Unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge.45. i de te sminteste piciorul tau, taie-l, ca mai bine iti este tie sa intri fara un picior in viata, decat avand amandoua picioarele sa fii azvarlit in gheena, in focul cel nestins,46. Unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge.47. i de te sminteste ochiul tau, scoate-l, ca mai bine iti este tie cu un singur ochi in imparatia lui Dumnezeu, decat, avand amandoi ochii, sa fii aruncat in gheena focului.48. Unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge.49. Caci fiecare (om) va fi sarat cu foc, dupa cum orice jertfa va fi sarata cu sare.50. Buna este sarea; daca insa sarea isi pierde puterea, cu ce o veti drege? Aveti sare intru voi si traiti in pace unii cu altii.* * * Doua arme hotaratoare in cazuri grele Acest neam de demoni cu nimic nu poate iesi, decat numai cu rugaciune si cu post (Marcu 9, 29).
Am amintit mai inainte de cazurile grele, cand mijloacele obisnuite nu mai ajung si cel rau nu vrea nicidecum sa cedeze. Dar, daca el nu pleaca, trebuie silit sa plece. Cum? Mantuitorul ne-a aratat aceasta. Odata, pe cand se gasea in fata unui tanar stapanit de un duh necurat pe care ucenicii au incercat sa-l scoata si n-au putut, lucru ce le-a dat de gandit, fiindca nu mai patisera asa ceva, dupa ce Mantuitorul l-a izbavit pe tanar, ucenicii L-au intrebat ganditori: noi de ce n-am putut sa-l scoatem pe el? i Domnul le-a spus atunci: acest neam de demoni nu iese decat cu rugaciune si cu post. E vorba deci de cazuri de stapaniri vrajmase deosebit de grele, care erau multe atunci si sunt multe si in zilele noastre. Domnul recomanda, in astfel de cazuri, rugaciunea si postul. Doua arme hotaratoare in fata carora nu mai poate sta nici o piedica a nici unui vrajmas. Sunt arme incercate ce-au adus multe izbanzi impotriva vechiului vrajmas.
Vorbind despre post ca arma izbavitoare de vrajmas, Sfantul Ioan Gura de Aur spune undeva: Groaznic este postul, dar nu noua, ci diavolilor Ca de se indraceste cineva, arata-i numai chipul postului si vei vedea ca ramane neclintit si uscat ca o piatra de frica lui, si inca mai vartos cand este impreunat cu sora lui, rugaciunea. Pentru aceasta, zice Hristos: Acest neam cu nimic nu iese, ci numai cu ruga si postul.
Deci cand acestea sunt groaznice vrajmasilor nostri, se cade sa le iubim si nu sa ne temem de dansele. Iar de vom vrea sa ne temem, sa ne temem de betie si de obiceiurile cele multe (si rele), iar nu de post; caci betia ne leaga cu mainile indarat si ne da in mainile si in munca patimilor trupesti, ca pe niste robi unei stapane rele. Iar de ne va gasi postul robiti si legati, ne dezleaga din legaturi si ne scoate din munca si ne-aduce iar in vrednicia noastra cea dintai.
Ioan Marini, din vol. Ganduri crestine (vol. 1)* * *Sa nu pricinuim noi sminteliPe cat putem, sa luam aminte ca noi sa nu dam prilejuri sa se creeze situatii grele. Sa nu deschidem crapaturi diavolului, deoarece sufletele care au cugetarea stricata se vatama si cauta apoi sa se indrepta teasca pe ei insisi. Procedand astfel, intr-o parte zidim si din cealalta daramam.
Odata au venit la Coliba cativa tineri moderni si am discutat. In ziua aceea trebuia sa ies din Sfantul Munte. Cand au aflat aceasta au iesit si aceia din Munte...