Printre epistolele pauline cautand, vom gasi una com-pusa numai din douazeci si cinci de versete, adresate din inchisoare lui Filimon, avand ca tovaras de suferinta, de lucru, pe Timotei, copilul sau sufletesc, precum si pe Epafras, Marcu, Aristars, Luca, Dimas, ca insotitori la lucru. Epistola Sf. Ap. Pavel se adreseaza si surorii Apfia si lui []Printre epistolele pauline cautand, vom gasi una com-pusa numai din douazeci si cinci de versete, adresate din inchisoare lui Filimon, avand ca tovaras de suferinta, de lucru, pe Timotei, copilul sau sufletesc, precum si pe Epafras, Marcu, Aristars, Luca, Dimas, ca insotitori la lucru. Epistola Sf. Ap. Pavel se adreseaza si surorii Apfia si lui Arhip, cel impreuna-luptator cu Pavel si Timotei, si Bisericii din casa lui, dupa ce face obisnuitele-i urari de bine si multumiri Tatalui Ceresc si Domnului Iisus Hristos pentru dragostea si credinta lor catre toti sfintii, si parca nicaieri ca aici nu se simte caldura dragostei, familiaritatea in adevaratul inteles, caldura si odihna casei pentru toti sfintii.

Prin dragoste nemarginita pentru Biserica si toti sfintii, aceste familii iubitoare se fac partase suferintelor Sfantului Pavel pentru Hristos, fratilor inchisi si inlantuiti, si prin aceasta devin partase suferintelor lui Hristos. Cu fiecare generatie se nasc asupritori, si toti acei care vor sa traiasca cu evlavie in Hristos-Domnul sunt prigoniti. Cine se face partas suferintelor Evangheliei Domnului Iisus Hristos se face partas bucuriilor si fericirilor ei. Cine se face partas stramtorarilor si prigonirilor Bisericii lui Hristos va fi rasplatit cu slava ei cea vesnica.

Onisim inseamna folositor. Din continutul epistolei, ca si din multe alte explicatii, reiese ca acest Onisim, care tradus inseamna folositor, L-a primit pe Domnul in viata sa, devenind un adevarat folositor, in timp ce isi ispasea vina faptelor sale indaratnice, in temnita; iar Sfantul Pavel, in lanturi pentru Hristos-Domnul. Cine stie ce rele va fi savarsit Onisim, contrar cu numele ce-l purta, daune, pagube, marsavii, batai sau alte rele care l-au dus in detentie. i cu atat mai dureros ca pleca din casa lui Filimon, unde se adapostea vremelnic Biserica lui Hristos, unde se petrecea crestineste cu rugaciuni, cantari duhovnicesti si se traia ca-n raiul lui Dumnezeu. Grea trebuie sa fi fost abaterea lui Onisim in casa fratelui Filimon, ca acesta sau altul din membrii familiei sa-l dea pe mana temnicerului ca sa-l chinuiasca. O, ce grea stare!Sa ne gandim mai serios la fratele Filimon si sa ne transpunem in situatia lui. El, care cu mare risc ocrotea Biserica in casa lui in vremuri de prigoane, mangaind, sfatuind, imbarbatand, sa cada in asemenea necaz! Se poate ca si noi, in familie, sa avem caz asemanator. Dar sa mergem mai departe. Daca Filimon il ocrotea, tolerand faptele lui rele din modestie sau credinciosie, era acuzat nu numai ca ocroteste hotiile sau furturile lui, ci se facea partas faptelor lui rele, si Onisim ramanea mai departe in pacatele si fara-delegile sale. Daca nu-l inainta justitiei, Onisim continua in pacate si destrabalari, iar Filimon participa la inmormantarea lui Onisim, fiind partas la faradelegile sale.

Gandeste bine, frate, ce ai de facut in casa ta! De ce Onisim nu s-a pocait in casa lui Filimon, inainte sa ajunga la inchisoare? Nu se rostea acolo Cuvantul Domnului plin de har si de intelepciune? Daca nu, atunci Biserica cum se inviora si inainta in cunoasterea lui Hristos-Domnul? Nu gasea el model de viata? Daca nu, atunci cine-l asculta pe Filimon, caci harul ne vine nu numai vorbind, ci mai ales din viata traita in Hristos prin Duhul Sfant. Vorbirea cea folosi-toare este cu har, dreasa cu sare (cf. Col 4, 6).

Imbuibarea, belsugul si mandria totdeauna au generat relele de tot felul. i Onisim cel nefolositor, ca sa devina folositor si pentru binecuvantarea si bucuria casei a trebuit sa treaca prin amar, sa guste amarul si suferinta, si primind cuvantul Evangheliei, nascandu-se din nou prin cuvantul Vietii, sa devina folositor nu numai lui Filimon, ci mai ales Bisericii lui Hristos (cf. Col 4, 9).

In suferinta se pregateste ziua bucuriei. Se prea poate ca Onisim, in temnita, sa-l fi servit pe Sfantul Pavel si pe cei inlantuiti cu el pentru Evanghelie. Trimis cu mancare, cu portia de mancare ce i se da de trei ori pe zi, maturand prin celula, asculta Cuvantul Domnului in...