Adevarata pocainta cuprinde indreptarea raului facut, nu numai marturisirea lui. Daca ai facut o nedreptate si-i spui cuiva: Imi pare rau ca am facut o nedreptate , nu-i de-ajuns numai ca spui Imi pare rau Trebuie sa te duci sa indrepti, sa-l despagubesti pe cel pe care l-ai pagubit. Sa-ti marturisesti in fata Domnului pacatele facute []Adevarata pocainta cuprinde indreptarea raului facut, nu numai marturisirea lui. Daca ai facut o nedreptate si-i spui cuiva: Imi pare rau ca am facut o nedreptate , nu-i de-ajuns numai ca spui Imi pare rau Trebuie sa te duci sa indrepti, sa-l despagubesti pe cel pe care l-ai pagubit.

Sa-ti marturisesti in fata Domnului pacatele facute in fata lui Dumnezeu; dar pacatele facute in fata oamenilor trebuie sa le marturisesti si in fata oamenilor. i sa le indrepti! Numai atunci capeti iertare cu adevarat. Altfel, ne inselam pe noi insine, crezand ca-L inselam pe Dumnezeu. Adevarata marturisire nu-i aceea in care te duci si spui: Parinte, imi pare foarte rau ca am pacatuit , si el zice: Da, prin harul care mi-a fost dat, te iert si te dezleg de pacatele tale , si cu asta m-am rezolvat. Maine ma duc si fac tot asa Sau continui raul pe care l-am facut. Am nedreptatit pe cineva, pastrez banul pe care l-am luat pe nedrept in buzunar Am marturisit eu asa, de forma, si am primit o iertare de forma.

Asta e o inselare pentru mine, dar pentru Dumnezeu nu. Dumnezeu da iertarea numai atunci cand omul se indreapta cu adevarat. Cum a primit Zacheu iertarea. Cum au primit toti cei care s-au intors la Dumnezeu si s-au hotarat. Numai atunci capeti iertarea. Altfel facem numai o forma cu care ne amagim noi insine si cu care credem ca Il amagim si pe Dumnezeu.

Nu! Adevarata pocainta nu se face de o suta de ori sau de patru ori pe an. Se face o singura data si sa ramana omul in ea cu hotarare si cu legamant.

Aceasta este Taina Pocaintei. Asta este marturisirea, cand omul spune in fata lui Dumnezeu: Imi pare rau , si se duce si indreapta raul facut, pentru totdeauna, pentru ca numai in felul acesta Dumnezeu da iertarea pacatelor. titi, iertarea pacatelor nu-i un lucru usor. Pacatul e ceva foarte, foarte greu. Oamenii nu-si dau seama ce mare si ce greu lucru este pacatul in fata lui Dumnezeu. Nu exista iertare pentru pacate. Oamenii se inseala ca exista iertare. Nu exista iertare, ci numai ispasire pentru pacate. Daca privim la Crucea lui Hristos, vedem cum se ispaseste pacatul. Nu exista pacate iertate fara ispasire. Acei care s-au intors la Dumnezeu sunt iertati pentru ca pacatele lor le-a ispasit Hristos.

Cand te intorci la Dumnezeu, spui: Doamne Iisuse, cu Sangele Tau curateste pacatele mele si spala sufletul meu . Atunci Sangele lui Hristos te curateste, pentru ca El a suferit pentru ele si iertarea aceea o capatam numai pentru ca a suferit El in locul nostru.

Dar cine nu se intoarce la Dumnezeu cu toata inima, cine nu pune acest legamant si nu se leapada de pacat, si nu se uneste cu Hristos, acela nu a capatat iertarea. Acela va trebui el sa ispaseasca ori pe pamant, ori sub pamant, ori si pe pamant, si sub pamant, pentru ca pacatul este un lucru ingrozitor de greu. Numai Sangele lui Hristos il spala pe acela care se pocaieste sincer si se leapada de pacat si doreste sa traiasca dupa voia lui Dumnezeu. Altfel nu exista iertare. i aceasta o va vedea in ziua mortii, in clipa mortii, cand se va intalni cu adevarat cu plata si cu osanda pacatelor sale.

Cine vrea sa capete iertarea, acela trebuie sa se intoarca la Dumnezeu cu adevarat, cum s-a intors Zacheu, si sa repare dintr-o data: Daca am nedreptatit pe cineva, dau inapoi , pentru ca nu exista adevarata noastra pocainta fara corectarea si fara indreptarea raului.

Mergi si te marturisesti astazi, si maine mergi la aceleasi pacate. Asta este o amagire. Noi ne inselam singuri crezand ca Il inselam pe Dumnezeu; si este scris Nu va inselati, Dumnezeu nu Se lasa sa fie batjocorit. Ce seamana omul, aceea va si secera . Semeni pacat pacat culegi, pedeapsa pacatului. Cine seamana in firea pamanteasca, culege moartea. Cine seamana in firea duhovniceasca, culege viata cea vesnica. Numai asa exista iertare si mantuire.

Oamenii, fiindca traiesc in pacat, fie ca nu cunosc, fie ca, si daca cunosc, nu marturisesc, pentru ca cuvantul lor ii mustra pe ei insisi in primul rand. Dar cine vrea ca sa implineasca cu constiinta curata si tematoare de Dumnezeu voia lui Dumnezeu, acela nu numai ca el insusi va face acest lucru, ci atunci nu va putea sa nu spuna si altora sa-l faca.

Deci conditia mantuirii...