PREDICĂ LA DUMINICA A V-A DIN POSTUL MARE (A SFINTEI MARIA EGIPTEANCA)
Iubiti credinciosi,Daca va aduceti aminte, acestea erau ultimele cuvinte ale Evangheliei din Duminica ce a trecut, si iata ca Sfintii Parinti au randuit astazi, in Duminica a V-a, numita si a Sfintei Maria Egipteanca, sa continue citirea din acelasi capitol 9 al Evangheliei de la Marcu, pana la sfarsit. Iata, asadar, sa ascultam cu luare aminte Evanghelia de astazi: Ei insa nu intelegeau cuvantul si se temeau sa-L intrebe. i au venit in Capernaum. i fiind in casa, i-a intrebat: Ce vorbeati intre voi pe drum? Iar ei taceau, fiindca pe cale se sfadisera unul cu altul cine dintre ei este mai mare. i, sezand jos, a chemat pe cei doisprezece si le-a zis: Daca cineva vrea sa fie intaiul, sa fie cel din urma dintre toti si slujitor al tuturor . i, luand un copil, l-a pus in mijlocul lor, si, luandu-l in brate, le-a zis: Oricine va primi, in numele Meu, pe unul dintre acesti copii pe Mine Ma primeste; si oricine Ma primeste, nu pe Mine Ma primeste, ci pe Cel ce M-a trimis pe Mine . i i-a zis Ioan: Invatatorule, am vazut pe cineva scotand demoni in numele Tau, care nu merge dupa noi, si l-am oprit, pentru ca nu merge dupa noi .
Iar Iisus a zis: Nu-l opriti, caci nu e nimeni care, facand minuni in numele Meu, sa poata degraba sa Ma vorbeasca de rau. Caci cine nu este impotriva noastra este pentru noi, iar oricine va va da sa beti un pahar de apa, in numele Meu, fiindca sunteti ai lui Hristos, adevarat zic voua ca nu-si va pierde plata sa. i cine va sminti pe unul dintre acestia mici, care cred in Mine, mai bine i-ar fi lui sa i se lege de gat o piatra de moara si sa fie aruncat in mare. i de te sminteste mana ta, tai-o, ca mai bine iti este tie sa intri ciung in viata, decat, amandoua mainile avand, sa te duci in gheena, in focul cel nestins, unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge. i de te sminteste ochiul tau, scoate-l, ca mai bine iti este tie cu un singur ochi sa intri in Imparatia lui Dumnezeu, decat avand amandoi ochii, sa fii aruncat in gheena focului, unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge. Caci fiecare om va fi sarat cu foc, dupa cum orice jertfa va fi sarata cu sare. Buna este sarea; daca insa sarea isi pierde puterea, cu ce o veti drege? Aveti sare intru voi si traiti in pace unii cu altii . Iata, asadar ca, dupa pilda rugaciunii si a credintei, dupa acel Cred, Doamne. Ajuta necredintei mele! din Evanghelia din saptamana trecuta, Dumnezeu ne arata ca, pentru a ne inalta la ceruri, pe langa aripa rugaciunii ne mai trebuie o aripa: anume aceea a smereniei; si pentru a duce pana la sfarsit lectia pe care vrea sa ne-o dea Sfantul Post si prin aceasta Evanghelie, iata, ni se prezinta aceasta intalnire a Domnului dintotdeauna atent la ce se pe-trece in jurul Sau, intalnirea aceasta a Mantuitorului cu apostolii, tocmai pe aceasta tema.
Ni-i putem inchipui un pic pe ucenici asezati de jur-imprejuruI Mantuitorului, mergand paralel cu El, participand cu ochi mariti de bucurie sau de mirare la cele ce se savarseau inaintea ochilor lor, cuprinsi oarecum de ingamfarea invatacelului pentru stiinta avvei, pentru stiinta celui care-i invata si pe ei. i nu de putine ori, sunt convins, asa cum copiii se simt tari cand invatatoarea le tine mana lor in mana sa, pentru a scrie mai lesne in caiet, tot astfel si ei se simteau tari cand simteau mana lui Dumnezeu deasupra crestetelor lor si cand incercau sa se exerseze in ceea ce avea sa fie mai departe arta apostoliei.
Iata insa ca ei nu intelegeau cuvantul acesta cel mare al Patimii, Mortii si Invierii Mantuitorului si, in drum prin Capernaum, pe strada probabil, iar mai apoi in casa, Domnul ii intreaba despre ce vorbeau intre ei pe drum. Probabil era o atmosfera din aceasta de taina, dar, in aceeasi vreme, si de dorinta ca Avva sa-i vada discutand si sa-i intrebe despre ce e vorba. i ucenicii intreaba, sau Il intreaba pe Mantuitorul care dintre ei va fi mai mare in raport cu ceilalti. Domnul ii cheama la Sine pe cei doisprezece si le spune: Daca cineva vrea sa fie intaiul, sa fie cel din urma dintre toti si slujitor al tuturor .
Grea lectie si grea crucea aceasta a smereniei. Pentru ca, iata, ne este dat si exemplul dupa care trebuie sa luam aminte cine este cel dintai cu care trebuie sa semanam pentru a intra in Imparatia lui Dumnezeu. Domnul a luat un copil, l-a pus in mijlocul lor, si, luandu-l in brate, le-a zis: Oricine va primi, in numele Meu, pe unul dintre acesti copii, pe Mine Ma primeste; si oricine Ma primeste, nu pe Mine Ma primeste, ci pe Cel ce M-a trimis pe Mine .
Cu alte cuvinte, Domnul alege acest model pentru a da lectie pana la sfarsitul veacurilor tuturor acelora care se indoiesc ca pruncii simt harul lui Dumnezeu. Pentru ca, iata, pe de o parte ne este pus copilul in fata ca semn al puritatii, dar si ca semn al centrului de atentie catre care trebuie sa se indrepte dragostea noastra, iar in acelasi timp este aratat copilul ca primit in numele lui Iisus Hristos.
Nu exista copil pe pamant, nascut intr-o familie crestina, care sa nu fie trimis in lume, in familie si n societate, fara ca Domnul Dumnezeul nostru, Mantuitorul Iisus Hristos, sa-i dea dreptul de a se naste. De aceea, oricine se opune dreptului acestuia de a se naste se face luptator impotriva lui Dumnezeu. Sfanta Scriptura zice: Oricine va primi, in numele Meu, pe unul din acesti copii, pe Mine Ma primeste; si oricine Ma primeste, nu pe Mine Ma primeste, ci pe Cel ce M-a trimis pe Mine ; rasturnand un pic fraza, deci cel ce nu-l primeste pe copil nu-L primeste pe Hristos, deci nu-L primeste pe Cel ce L-a trimis pe Hristos, adica pe Dumnezeu Tatal. Asadar, cel ce se lupta impotriva aparitiei vietii unui copil se lupta, in cele din urma, impotriva legii lui Dumnezeu, se lupta impotriva lui Dumnezeu Insusi.
Dar, iata, intrebarea lui Ioan vine sa ne intareasca si mai mult intr-una dintre marile dileme in care ne zbatem astazi, si sa ne dea raspunsul: Invatatorule, am vazut pe cineva scotand demoni in numele Tau, care nu merge dupa noi . Iar Iisus a zis: Nu-l opriti, caci nu e nimeni care, facand mi-nuni in numele Meu, sa poata, degraba, sa Ma vor-beasca de rau .
E interesant versetul mai ales astazi, intr-o lume in care mai toti par a fi trimisi de Hristos pentru a-i vindeca pe ceilalti. Dar, vedeti, aceste vindecari se faceau in numele lui Iisus Hristos si, cu adevarat, cel ce-si umple sufletul si buzele de pomenirea lui Iisus Hristos nu indata Il vorbeste de rau. Dar Domnul nu spune ca undeva, pe parcurs, acela nu L va vorbi de rau pe Dumnezeu. Minunea facuta de acela in numele Lui, acolo, la inceputul minunii, nu inseamna in aceeasi vreme sfintenia celui care o face, sau ca cel care face minunea este de acum mantuit, trecut in randul sfintilor.
Nicidecum, ci era inca unul din semnele ca in numele lui Iisus Hristos tot genunchiul va sa se plece: si al celor de pe pamant si al celor din ceruri; de aceea faptul ca un om scoate demoni in numele lui Iisus Hristos nu este neaparat semnul ca acela apartine in intregime adevarului lui Iisus Hristos. i, oricum, nu apartine Lui, daca o face pe un stadion, in chip publicitar, pentru a atrage oamenii si a-i distrage de la adevarata Evanghelie si de la adevaratul Dumnezeu.
Domnul spune iarasi, mai departe: caci cine nu este impotriva noastra este pentru noi. Iar oricine va va da sa beti un pahar de apa, in numele Meu, fiindca sunteti ai lui Hristos, adevarat zic voua ca nu-si va pierde plata sa . Pentru ca, in cele din urma, iata, Mantuitorul aici ne vorbeste despre gesturile mantuitoare, despre gestul acela de a mangaia chipul celui bolnav, de a sterge lacrima din ochiul copilului, de a-l ajuta pe batran sa se indrepte de spate, de a purta, daca vreti, iata, pilda pentru toti, plasa celui care mai are putere putina doar in a-si cara propriile alimente, si, mai ales, de a purta crucea celui de langa noi, cot la cot cu el, uneori chiar in locul lui.
Dar, iata, ca ceea ce ne atrage atentia asupra sarbatorii de astazi in mod deosebit este celalalt verset care ne spune asa: i de te sminteste piciorul tau, taie-l, ca mai bine iti este tie sa intri schiop in viata, decat, avand amandoua picioarele, sa fii azvarlit in gheena, in focul cel nestins ; apoi, la fel: si de te sminteste ochiul tau, scoate-l, ca mai bine iti este tie cu un singur ochi sa intri in Imparatia lui Dumnezeu, decat, avand amandoi ochii, sa fii arun-cat in gheena focului . i, ca un fel de refren al acestui cantec, daca vreti, eshatologic, care tine mai mult de Apocalipsa, iata: unde viermele lor nu moare si focul nu se stinge , adica intareste cu acest tablou de groaza ceea ce s-ar putea intampla pentru cei...