In vremea aceea, S-a suit Iisus in Ierusalim. i este in Ierusalim scaldatoarea oilor care, in evreieste, se cheama Vitezda, cinci pridvoare avand. Intr-aceea zacea multime multa de bolnavi, orbi, schiopi, uscati, asteptand miscarea apei. Ca inger, la vreme, se pogora in scaldatoare si tulbura apa, si care intra intai, dupa tulburarea apei, se facea []In vremea aceea, S-a suit Iisus in Ierusalim. i este in Ierusalim scaldatoarea oilor care, in evreieste, se cheama Vitezda, cinci pridvoare avand. Intr-aceea zacea multime multa de bolnavi, orbi, schiopi, uscati, asteptand miscarea apei. Ca inger, la vreme, se pogora in scaldatoare si tulbura apa, si care intra intai, dupa tulburarea apei, se facea sanatos ori de ce boala era tinut. Deci era acolo un om, treizeci si opt de ani avand de boala.

Pe acesta, vazandu-l Iisus zacand si cunoscand ca, iata, multa vreme avea, i-a zis lui: Voiesti sa fii sanatos? Raspuns-a Lui bolnavul: Doamne, om n-am ca, daca se va tulbura apa, sa ma bage in scaldatoare; deci pana cand merg eu, altul inaintea mea se pogoara . Zis-a lui Iisus: Scoala-te, ia-ti patul tau si umbla! . i indata omul s-a facut sanatos si si-a luat patul si umbla. i era,intr-acea zi, sambata. Deci ziceau iudeii celui vindecat: Sambata este si nu se cade tie a-ti lua patul . Raspuns-a lor: Cela ce m-a facut sanatos, Acela mi-a zis: Ia-ti patul tau si umbla! Iar cel vindecat nu stia Cine este, ca Iisus Se daduse in laturi, norod fiind in acel loc. Dupa aceea, l-a aflat pe el Iisus in biserica si i-a zis lui: Iata ca te-ai facut sanatos! De acum sa nu mai gresesti, ca sa nu-ti fie tie ceva mai rau! . A mers omul acela si a vestit iudeilor ca Iisus este Cel ce l-a facut pe dansul sanatos, (Ioan 5, 1-15)Bolnavul de la Vitezda zacuse 38 de ani. Grozava boala, grozava asteptare! Dupa cateva zile de boala ti se face viata amara, d-apoi dupa 38 de ani de zacere!? Evanghelia din aceasta duminica ne graieste, inainte de toate, despre credinta cea vie si tare a slabanogului. Caci 38 de ani de suferinta si asteptare n-au putut sa-i infranga credinta si nadejdea mantuirii.

Dar trebuie, mai departe, sa ne dam seama ca bolnavul de la Vitezda este o icoana, o oglinda in care putem vedea istoria mantuirii omenirii si istoria mantuirii noastre.

Treizeci si opt de ani a asteptat bolnavul de la Vitezda pe Omul care avea sa-l bage in scaldatoare. Veacuri intregi a asteptat omenirea cazuta si imbolnavita prin pacatul lui Adam pe Omul care sa-i aduca tamaduire si mantuire. La plinirea vremii , Iisus-Omul a venit!Iisus Mantuitorul a venit in lume, in primul rand, ca un mare Doctor. El n-a venit doar ca sa ne arate pacatul, ci a venit si ca sa ne vindece de boala pacatului. Legea lui Moise arata oamenilor de-a-fir-a-par, toate bolile pacatului, dar nu ne dadea doctorul si medicamentul care sa ne si vindece pacatul. Iisus Mantuitorul a venit in lume ca un mare Doctor, trimis noua de catre Dumnezeu.

Cand un medic, necunoscut bolnavilor, vrea sa inceapa tratamentul lor, mai intai se prezinta, aratandu-si diploma. i Domnul Iisus a venit in lume cu diploma Lui cereasca, scrisa in proorocul Isaia, la capitolul 61: Duhul Domnului este peste Mine, ca M-a uns sa tamaduiesc pe cei zdrobiti cu inima, sa vestesc robilor iertare si sa dau orbilor vedere (Lc 4, 18).

La venirea Domnului, lumea era un spital urias plin de boli sufletesti si de cei bolnavi cu sufletul. Era plina lumea de cei care aveau ochi, dar nu vedeau, aveau urechi, dar nu auzeau ; era plina lumea de orbi, surzi, muti si ologi cu sufletul. Domnul Iisus i-a vindecat pe toti cei care s-au apropiat de El cu credinta. El i-a chemat, sa ia tamaduire, pe toti cei bolnavi cu trupul si cu sufletul, strigand pe tot locul ca n-a venit pentru cei sanatosi, ci pentru cei bolnavi nu sanatosilor le trebuie doctor, ci bolnavilor (Mt 9, 12).

Vindecarea slabanogului de la Vitezda era chipul vindecarii omenirii care asteptase pe Omul-Mesia, era strigatul: Iata, a sosit Omul pe Care L-a asteptat omenirea bolnava! Venirea Mantuitorului era strigatul de bucurie despre plinirea vremilor , cand se vor deschide ochii orbilor si urechile surzilor vor auzi. chiopul ca cerbul va sari si limpede va fi limba gangavilor (Is 35, 5-6).

Domnul Iisus a venit sa starpeasca din radacina boala pacatului. Ar urma deci sa avem o lume tamaduita de bolile cele sufletesti ale pacatului. Dar, vai, n-avem aceasta lume? Lumea de azi mai mult, poate, ca oricand e iarasi un spital urias plin de boli sufletesti si de cei bolnavi cu sufletul. De ce? Pentru ca lumea si oamenii n-au primit si nu primesc pe Doctorul cel Mare, Care a venit in lume sa tamaduiasca bolile cele sufletesti; n-au primit si nu primesc medicamentele ce ni le-a lasat Acest Doctor (Jertfa lui cea Sfanta). i, oare, de ce nu primeste lumea pe acest Doctor minunat?1. Intai, pentru ca cei mai multi oameni nu simt bolile sufletesti, iar cine nu simte boala n-are lipsa de doctor. Darul tamaduirii nu ni se da cu forta. Voiesti sa fii sanatos? l-a intrebat Iisus pe bolnavul de la Vitezda.

Boala cea sufleteasca trebuie, mai intai, sa fie simtita. Bolnavilor le trebuie doctor zicea Mantuitorul. Insa, vedeti, ispita vine aici. Cei mai multi oameni se simt sanatosi . Apuca-te si zi cuiva: Pacatosule, vino la Domnul! Cu siguranta el se va supara si se va considera ofensat. Ce-mi zici pacatos? Ca doar n-am omorat pe nimeni si n-am aprins casa nimanuiVai, ce stare primejdioasa este aceasta! Omule, nu raspunde asa! Oricat te-ai crede tu de bun, sa stii ca esti pacatos si cazut. Asculta ce-ti spune Domnul: Tu zici: Sunt bogat si nu duc lipsa de nimic, si nu stii ca esti ticalos, nenorocit, sarac, orb si gol. Te sfatuiesc sa cumperi de la Mine haine albe si doctorie pentru ochi, ca sa-ti ungi ochii si sa vezi (Apoc 3, 17-18).2.

Apoi, oamenii nu simt bolile cele sufletesti,pentru ca sunt ametiti de diavolul cu placerile cele lumesti. La durerile mari si bolile grele, doctorii dau bolnavilor injectii de cloroform, care le alina si le amorteste durerile pe un anumit timp. Dar acest cloroform scurteaza viata si il baga pe om cu zile in pamant. Asa face si diavolul. Alina si astupa durerile bolilor sufletesti cu cloroformul patimilor si placerilor lumesti (alcool, desfatari etc). Pe urma insa pe patul mortii omul se trezeste in cumplitele dureri sufletesti, dar atunci e prea tarziu, e prea tarziu3.

In al treilea rand, oamenii nu-L primesc pe Doctorul cel Mare, pentru ca nu stiu sa pretuiasca sanatatea cea sufleteasca. Diavolul a lucrat aici atat de mult, incat oamenii numesc sanatatea cea sufleteasca boala , iar boala cea sufleteasca, sanatate .

Despre cei intrati in Oastea Domnului zice lumea ca-s un fel de bolnavi cu sufletul. Esti sanatos numai cand tipi in birt si sudui si traiesti la rand cu toate modele si pacatele lumii (adica, pana cand esti bolnav cu sufletul).

Atat de mult s-au dedat oamenii cu betesugul pacatelor, incat nu le trebuie sanatatea sufleteasca.

Istoria pastreaza, in privinta asta, o minunata si mult-graitoare intamplare.

Pe la anul 1754, se facu in Franta o mare procesiune cu moastele facatoare de minuni ale unui sfant. Multime mare de popor se stransese cu acest prilej. Venisera si o...